Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Yazar önsözü
ÖNSÖZ Allah'a hamd, Rasûlune salât ve selâm olsun. İslâmî İlimlerin zirve noktası demek olan tasavvufun en önemli ve en eski kaynaklarından biri, tartışmasız olarak Ebû Nasr Serrâc (378-988)'ın el-Lüma'ıdır. Tasavvufun tekevvün döneminde kaleme alınan bu eser, kendisinden önce yazılmış tasavvufi risâlelede; sûfîlerin söz ve rivâyetlerine son derece sistematik, tutarlı ve akılcı bir tasnif ve sağlam bir bakış açısı getirmesi açısından önemli bir yeri hâizdir. Serrâc, bir denge adamıdır. Tasvib ederken de, karşı çıkarken de hatır için söz söylemez. Zâten onun ana hedefi, Allah Rasûlü'nün hayatında ruhanî bir derinlik ve dünyaya karşı bir tavır olarak gördüğü tasavvufu, muhaliflerinin haksız hücumlarından, taraftarlarının anlamsız yanlışlarından korumaktır. Bu yönüyle Serrâc, tasavvufa tasavvufun içinden biri olarak tenkid yöneltenlerin ilkidir. Ancak onun tenkîd yönelttiği yanlışlar, genellikle dinin usûl kısmına müteallik konulardır. Serrâc'ın el-Lüma'ı Doğu'da ve Batıda son yüzyıl içinde pekçok defalar tahkîkli olarak neşredilmiş ve bazı dillere terceme edilmiştir. Bugüne kadar el-Lüma' ve müellifi ile ilgili Türk okuyucusuna bir ilmî çalışma sunulamamış olması büyük hır eksiklikti. Ahmed Subhi Fırat'ın İslâmî Edebiyat Dergisinde çıkan (İstanbul 1993, Nisan-Mayıs-Haziran, s. 25-28) "Tasavvuf Edebiyatında Kaynak Bir Eser Olarak el-Lüma' Fi' t-tasavvuf adlı makalesi dışında bu konuda yayınlanmış bir çalışma yoktur. Hattâ M.E.B. İslâm Ansiklopedisi'nde bile "Serrâc" maddesine yer verilmemiştir. Biz Serrâc'm bu değerli eserini, Türk ilim âlemine tanıtmak ve Türk okuyucusunu Serrâc ve eseri el-Lüma' ile buluşturmak amacıyla böyle bir çalışma yaptık. Çalışmamız iki kısımdan oluşmaktadır: Birinci Kısım el-Lüma' Tercemesi, İkinci Kısım tasavvufa dâir Altınoluk okuyucularından gelen sorulara cevaplardır. Tercernede Abdülhalim Mahmûd ve Tâhâ Abdülbaki Sürür (Kahire 1960) neşrini esas aldık. Bununla birlikte Nicholson neşrine de başvurduğumuz oldu. Terceme sırasında "Kâle'ş-Şeyh" veya "Kâle'ş-Şeyh Ebû Nasr" gibi ibareleri ayrıca terceme etmedik ve terceme metnin içine almadık. Tercernede konuşulan Türkçe'yi esas aldık. Metne bağlı kalmayı esas kabul etmekle birlikte tefsîrî mâhiyette; metnin dışında açıklamalara da yer verdik. Ayrıca metinde geçen âyet ve hadislerin tahrici yapılarak dipnotlarda gösterilmiştir. Eserin ikinci kısmı ise Altınoluk okuyucularından gelen, tasavvufla ilgili sorulara cevaplardır. Bu kısımda da sorular tasavvufi hayat ve tasavvufi düşünce gibi önce ana konulara, ardından da ara konulara göre tasnif edilmiştir. Sorulara kısa ve özlü cevaplar verilmeye çalışılmış, önemli hususların kaynakları gösterilmiştir. Soruların çokluğu tasavvuf konusundaki açlığı ortaya koyduğu gibi, aynı zamanda bir fakım tereddüdlerin varlığını göstermektedir. Eserin orijinal adı el-Luma' fi't-tasavvuf olduğundan eseri İslâm Tasavvufu adıyla yayınlıyoruz. Yaptığımız işin öneminin bilinci içinde terceme ve telifte elimizden gelen titizliği göstermeye çalıştık. Bununla birlikte çok başarılı olduğumuz iddiâsında değiliz. Görülebilecek yanlışlarımızın ikaz buyrulmasına, tashihine imkân vereceğinden, müteşekkir kalırız. "El elden üstündür, arşa varıncaya kadar." Mükemmellik iddiâsında değiliz. Zira kemâl Allah'a mahsustur. el-Lüma9m Türkçe'ye çevrilmesi hususunda teşviklerde bulunan hocam Prof Dr. Mustafa Tahralı Bey'e teşekkür borçluyum. Çünkü onun ısrârlı teşvik ve takipleri olmasaydı bu çalışma tamamlanamazdı. Çalışmamın devâmı sırasında bilgisayar ve tahrîc işlemlerinde yardımcı olan Aziz Mahmud Hüdayi Vakfı İlmi Araştırma Merkezi (İLAM) Araştırmacıları, doktora talebelerim Ali Namlı ve Necdet Tosun ile kıymetli fikir ve düşüncelerinden yararlandığım M.Ü.İlâhiyat Fakültesi öğretim elemanı meslektaşlarıma şükranlarımı ifade etmeliyim. Son olarak, el-Luma' okuyucularına hediye olarak vermeyi uygun görerek geniş bîr kitleye ulaşmasını sağlayan Altınoluk' un değerli yönetici ve mensuplarına ayrıca şükranlarımı sunuyorum. Kusur bizden, başarı Allah'tandır. Prof. Dr. H. Kâmil YILMAZ 05.07,1996-Erenköy
ALTINOLUK YAYINLARI ☪ İSTANBUL 1417-1996 - Altınoluk Dergisinin HediyesidirKitabı okuyacak
··
36 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.