·168 syf.··Beğendi
···Okunma: 08 Aralık 2020 18:42 Cengiz Aytmatovun iyilik ve kötülüğü karşılaştırdığı,adalet duygusunu yansıtmaya çalıştığı, insan-doğa ikilemini anlattığı güzel bir eser.Kahramanımız 7-8 yaşlarında küçük bir çocuk.Annesi,babası tarafından terkedilmiş,dedesi ve üvey anneannesiyle beraber yaşamakta.Dedesinden başka kimsesi yok aslına bakarsanız dedesininde torunundan başka kimsesi yok.Romanda sadece dede ve çocuğun birbirlerine karşı sevgisi ve iyiliği var.Çocuk çok yalnız,dedesinden başka sığınağı yok.Yalnızlıktan ağaçlarla,dağlarla,kayalarla konuşuyor ve dedesinin aldığı okul çantasıyla.Birde dürbünü var tabi.Dürbünüyle Isık göldeki beyaz gemiyi izliyor. Beyaz gemide babasının olduğunu düşünüyor.Beyaz gemi demek baba demek,özgürlük demek.Bir gün balık olup beyaz gemiye yüzecegini düşünüyor. Çocuk dedesinin anlattığı masallar,destanlarla büyüyor. Maral Ana destanıyla. Marallara karşı büyük bir sevgi ve saygı duyuyor.Çünkü soylarının marallardan geldiğine inaniyor.Çocuk o kadar iyi yürekli ki etrafında olan kötülüklere,saygısızlıklara,adaletsizliklere tahammül edemiyor,elindende bir şey gelmiyor bu yüzden hep başı ağrıyor. Maral anaya habire dualar ediyor,bütün olumsuzlukları düzeltmesini istiyor.Mesela Bekey teyzesi için Maral anadan boynuzlarında bir beşik istiyor,bebeği olsun diye dua ediyor,bebeği olsunda Orozkul Bekey teyzeyi dövmesin. Orozkul bu romanın kötü karakteri,doğaya zarar veren,insanlara emirler veren,saygısız,terbiyesiz,karısına şevkat göstermeyen,Mümin dedeyi her fırsatta yerden yere vuran,içki içmeye doymayan,adaletsiz,bencil bir insan.Mümin dede romanın sonunda Orozkulun baskısıyla Maral anayı öldürüyor ve ziyafet çekiyorlar.Çocuk,dedesinin bunu yaptığına inanamıyor.Bu son olayla beraber çocuğun sığındığı son kaleside yıkılıyor,artık kimsesi kalmıyor. Balık olacağım ben,balık olacağım diyerek çaya giriyor,beyaz gemiye gitmek için,babasına ulaşmak için,balık olacağım ben diyor,bu adaletsizliğe,bu kötülüğe dayanamıyor ve çayın saf sularına kendini bırakıyor.