Mai ve siyah... Bir kitabın ismi ancak bu kadar içeriğinin bir tezahürü olabilirdi. Kitap, mavi bir gökyüzüyle başlar ve siyah bir geceyle biter. Buradaki metaforu fark etmek, kitaptan alınan hazzı da arttıracaktır. Ahmet Cemil, edebiyat dünyasına girmek isteyen bir gençtir. Kitabın başlarında şiirler yazmaya çalışan, Fransız sembolistlerine hayran bir genç görürüz; ancak ne yazık ki yaşanılan olaylar sonucunda hayallerin nasıl saf bir mavilikten karanlık bir geceye evrildiğine tanık oluruz bu kitapta. Bu metaforu fark eden herkes kendinden bir şeyler bulur bu kitapta.