Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

344 syf.
7/10 puan verdi
·
6 günde okudu
Mor Salkımlı Ev’ de Halide Edip Adıvar’ın çocukluk yıllarından 24 yaşına kadar olan hayatının izini sürerken okurlar, bir yandan da can çekişen bir imparatorluğun son yılları ile yüzleşir. Eserde bir taraftan yazarın çocukluk dönemi, gençlik yıllarında fikirlerini etkileyen hadiseler, ilk evliliği, Milli Mücadele’nin kendisini nasıl etkilediğine dair anılarını okurken satır aralarında zamanın Osmanlı’ sının sosyal yaşamı, insan ilişkileri, devlet yapısı hakkında bilgi ediniriz. Halide Edip, eserde anılarını on iki bölüm halinde aktarır. Her bir bölüm kendi içinde bağlantılı olsa da tek bir eser gibi okunabilmektedir. Eserin ilk bölümünde okur olarak yazarın Beşiktaş’ ta doğduğu ve çocukluk yıllarını geçirdiği evine gideriz. Bu ev, küçük Halide’nin zihninde mor salkımlıdır. Romanın adı da yazarın hafızasında canlılığını koruyan Beşiktaş’taki mor salkımlı mekandan gelmektedir. Halide Edip’ in çocukluk yıllarının ardından kısa süreli evliliği, bu esnada yaptığı yurt dışı seyahatleri anlatılır. Gençlik yıllarına denk gelen Birinci Cihan Harbi’ ne dair anılar, kitapta ağırlıklı olarak ele alınır. Birinci Cihan Savaşı yıllarında memleket meselelerine olan ilgisi artar ve o dönemde çok tartışılan, din, ırk, mezhep, dil, anayasa gibi kavramlar üzerinde düşünmeye başlar. Halide Edip, o dönemde görev yaptığı Beyrut, Şam ve Lübnan’ da sıkıntı ile geçen öğretmenlik yıllarıyla ilgili karanlık ve karamsar bir tablo çizer. Çünkü o dönemin Suriye ve Lübnan’ ı acı ve karışıklıklar içindedir. Bu durum, yazarı derinden etkiler. 1917'de Adnan Adıvar'la evlenir. Tatil için Türkiye'ye gelirler. Lübnan'a tekrar döndüklerinde orada Kenan Çobanları'nı yayınlar. Bu eser bestelenerek opera şeklinde defalarca temsil edilir. Mart ayında okullar kapanınca Halide Edip tekrar İstanbul'a döner.
Mor Salkımlı Ev
Mor Salkımlı EvHalide Edib Adıvar · Can Yayınları · 20143,533 okunma
·
23 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.