"Bir tanrı var mıdır, yoksa yok mudur?" diye çıkışır İvan Karamazov ruh ikizi şeytana. İblis sırıtır. Yanıt vermek, azap çeken insanı bu en zor sorudan kurtarmak için acelesi yoktur. İvan, Tanrı çılgınlığı içinde "öfkeli bir inatçılıkla" ısrar eder iblise: Yanıt vermelidir, vermek zorundadır varoluşun bu en önemli sorusuna. Fakat şeytan sadece sabırsızlığın ateşini körükler. "Bilmiyorum," der bu umutsuz adama. Sırf insana eziyet etmek için Tanrı hakkındaki sorusuna yanıt vermez, onu Tanrı azabı içinde bırakır.