Az Yeterlidir (Mimarlık ve Asketizm Üzerine)

·
Okunma
·
Beğeni
·
186
Gösterim
Adı:
Az Yeterlidir
Alt başlık:
Mimarlık ve Asketizm Üzerine
Baskı tarihi:
Eylül 2016
Sayfa sayısı:
64
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786058672949
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Less is Enough: On Architecture and Asceticism
Çeviri:
Baran Bilir
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Lemis Yayınları
Aureli’ye göre asketizm, yaygın olarak anlaşıldığı gibi yalnızca tefekküre dalınan bir hal, ya da dünyadan vazgeçme değil; her şeyden önce, başka bir yaşam tarzı arayışında sosyal ve politik koşulları köklü biçimde sorgulamanın bir yöntemidir. Aureli, asketizmin radikal bir iktidar eleştirisi, bir otonomi fırsatı olarak doğmasına karşın, zaman içinde anlamının nasıl değiştiğini, kapitalizmin mantığından “sosyal” konut kavramına ve minimalist tasarımın ideolojik retoriğine kadar her şeye nasıl yayıldığını gösteriyor. Minimalist tasarımın “az çoktur” mottosu, daima azla çoğu elde etmenin peşindeki kapitalizmin kemer sıkma eğilimleriyle birlikte yeniden moda olurken, asketizm ahlaki bir zorunluluğa ve ideolojik bir auraya dönüşürken, “az yeterlidir” demek bizi statükonun dayattığından farklı bir yaşam tarzına yönlendirebilir mi? Asketizm pratiği, bir baskı aracı olmaktansa kapitalizmin öznel iktidarına direnmenin bir biçimi olabilir mi?
64 syf.
·1 günde·Beğendi·10/10
"Az çoktur" (less is more) ve "Az sıkıcıdır" (less is bore) olmak üzere iki temel motto görüyoruz 'az' kavramı üzerine. İlki, 'kemer sıkma' politikasını benimserken; diğeri elinde avucunda ne varsa kullanmayı tercih ediyor. Bu iki romantik motto, ilk bakış için oldukça masum ve kendilerince haklı görünüyor; ancak durum hiç de göründüğü gibi değil. İkisinin de çıkarcı yönleri göz önüne serilince, yeni bir motto devreye giriyor: "Az yeterlidir" (less is enough)

Aureli, bu mottoyu bize asketizm kavramı üzerinden açıklamaktadır. Asketizm, kabaca dünyevi zevklerden uzak durmak olarak tanımlansa da; aslında barındırdığı anlam bundan oldukça fazladır ve tek bir şekilde tanımlamak da, ne yazık ki mümkün değildir. Bu kavramın esas anlamı, elbette kitap okunduktan ve üzerinde düşünüldükten sonra ortaya çıkacaktır.

Tamam, kitabı okuduk, asketizmin ne olduğunu çözdük ve asketizm belli bir noktaya kadar bizi tatmin etti. Peki sonrasında ne yapacağız? Asketizmin beklentilerini nasıl karşılayacağız? İşte tam bu noktada, Aureli bizi yüz üstü bırakıyor. Aslında şöyle demeliyim: bizi asketizmle yüzleştiriyor. Tanımlıyor, örneklerle açıklıyor ve karşılaştırmalar yapıyor; ancak asketizmi nasıl hayatımıza uygulayacağımızı, hatta daha da büyük bir sorun olarak, asketizmi mimariye nasıl uygulamamız gerektiğini anlatmıyor. Burada bizler oldukça büyük bir boşluğun içerisinde buluyoruz kendimizi. Ya da sevimli bir paradoksun içinde: Toparlanmamız için asketik olmaya ve asketik olmak için de toparlanmaya ihtiyacımız var. Bunun sonucu olarak görüyoruz ki, ilk beklentiyi karşılamışız bile: Kendi kendimizle kalmışız.

Başlangıçtaki iki mottonun romantikliği yerine, asketizmle bütünleşmiş üçüncü mottonun akılcılığını seçiyorum. Ve asketizmin gereği üzerine kendimi dinlemeye gidiyorum.
Böylelikle asketizm, iyi bir yaşam ihya etme imkanı ve ayrıca daha azla -ve daha iyi- yaşayabileceğimiz umududur. Yine de bu az, bir ideolojiye dönüştürülmemeli: Az çok değildir, az yalnızca azdır.
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 62 - Lemis Yayın, 2.baskı
"Strüktürü olmayan bir yaşam düşünemiyorum. Diğer kurallardan kaçmak için yeni kurallar koymam gerektiğinden eminim. Bu bir tür yaşama tekniği. Yeni kurallar, kısıtlamalar icat etmek; sınırlayıcı olmasına karşın kendi kısıtlamalarını yaratmak. Bence en iyi yol bu; başka bir yol düşünemiyorum."

ABSALON
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 59 - Lemis Yayın, 2.baskı
Antik çağlarda felsefenin esas amacı kendini bilmekti: Yaşamak yalnızca verili bir olgu değil bir sanat, yaşama sanatıydı.
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 13 - Lemis Yayın, 2.baskı
Yeterlidir demek, iyi bir yaşam -yani mülkiyet ethosundan, üretim ve sahip olma kaygısından bağımsız, azın ucu ucuna yeterli olacağı bir yaşam- sürmek için neye gerçekten gerek duyduğumuzu yeniden tanımlamaktır.
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 63 - Lemis Yayın, 2.baskı
Bugün pek çok sanatçı, mimar ve tasarımcı, önermeleri yoluyla toplumsal değişime önayak olma dürtüsü duyuyor; ama üretmelerinin ana kaynağını oluşturan kendi varoluşlarını nadiren gözden geçiriyorlar.
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 59 - Lemis Yayın, 2.baskı
Ve bir ekonomik krizde sermayenin kemer sıkma önlemlerinin talebi insanların daha azla daha çoğu yapmalarıdır: daha az parayla daha çok iş, daha az sosyal güvenceyle daha çok yaratıcılık.
Pier Vittorio Aureli
Sayfa 8 - Lemis Yayın, 2.baskı

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Az Yeterlidir
Alt başlık:
Mimarlık ve Asketizm Üzerine
Baskı tarihi:
Eylül 2016
Sayfa sayısı:
64
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786058672949
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Less is Enough: On Architecture and Asceticism
Çeviri:
Baran Bilir
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Lemis Yayınları
Aureli’ye göre asketizm, yaygın olarak anlaşıldığı gibi yalnızca tefekküre dalınan bir hal, ya da dünyadan vazgeçme değil; her şeyden önce, başka bir yaşam tarzı arayışında sosyal ve politik koşulları köklü biçimde sorgulamanın bir yöntemidir. Aureli, asketizmin radikal bir iktidar eleştirisi, bir otonomi fırsatı olarak doğmasına karşın, zaman içinde anlamının nasıl değiştiğini, kapitalizmin mantığından “sosyal” konut kavramına ve minimalist tasarımın ideolojik retoriğine kadar her şeye nasıl yayıldığını gösteriyor. Minimalist tasarımın “az çoktur” mottosu, daima azla çoğu elde etmenin peşindeki kapitalizmin kemer sıkma eğilimleriyle birlikte yeniden moda olurken, asketizm ahlaki bir zorunluluğa ve ideolojik bir auraya dönüşürken, “az yeterlidir” demek bizi statükonun dayattığından farklı bir yaşam tarzına yönlendirebilir mi? Asketizm pratiği, bir baskı aracı olmaktansa kapitalizmin öznel iktidarına direnmenin bir biçimi olabilir mi?

Kitabı okuyanlar 9 okur

  • Ayşenur
  • Giray Dilek
  • Nurşah Bütüner
  • caner dilsiz
  • Almost Designer
  • Burcu Doganay
  • Lütfü Bilgin
  • Caner Yetiş
  • Mavi Lotus

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%20 (1)
9
%20 (1)
8
%0
7
%20 (1)
6
%20 (1)
5
%20 (1)
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0