Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Birden Bire Uyanmak

Hüseyin Uysal

Birden Bire Uyanmak Gönderileri

Birden Bire Uyanmak kitaplarını, Birden Bire Uyanmak sözleri ve alıntılarını, Birden Bire Uyanmak yazarlarını, Birden Bire Uyanmak yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Ebrâr dan arafa düşme Mukarrebûn a geç
Kur’ân’a göre “Ebrâr” diye ifâde edilen “Kitabı sağ elinden verilenler”dir. Ebrâr, iyi insanlar demektir. Ancak benliklerinden tamamen kurtulamadıkları için bu dünyada bazen neşeli, bazen de sıkıntılı bir hayat yaşayanlardır. Kur’ân’da başka bir tasnife göre 3 grup insan vardır: 1. Kitabı sol elinden verilenler (Cehennem ehli) 2. Kitabı sağ elinden verilenler (Cennet ehli, ebrâr) 3. Hesapsız kitapsız olarak cennete girenler (Mukarrebûn, Allah’a yakın olanlar) (Vâkı’a, 7-12) Birinci grup insanlar, kendilerini ve Allah’ı bilmeyenlerdir (Açık şirk içinde olanlar). İkinci grup insanlar, kendilerini ve Allah’ı bildiğini zannedip de gerçekte bilmeyenlerdir (Gizli şirk içinde olanlar). Üçüncü grup insanlar, hem kendilerini, hem de Allah’ı bilenlerdir (Gerçek tevhîd ehli olanlar).
***** Gerçekte ise, gören de, görünen de, ayna da Hakk’ın kendisidir. Çünkü, O’ndan başkası yoktur. *****
Reklam
***** Allah, kendisini Muhammed (sav) aynasında görür”, “Allah, kendisini kendini bilen insan aynasında görür” *****
Yüksek bilince ulaşan kişi, hiçbir kimseyi suçlamaz, eleştirmez ve yargılamaz. Suçlarsa, eleştirirse ve yargılarsa aslında kendisini suçladığını, eleştirdiğini ve yargıladığını bilir. Kendi tavır ve davranışlarını düzelttiği zaman karşısındakinin de düzelmeye başladığını farkeder. Hz. Muhammed (sav) bu gerçeği dile getirmek için “Mü’min mü’min’in aynasıdır” (Ebû Dâvud, Edeb, 49) diye buyurmuştur.
***** Bir kişi karşısındaki birine bakarak kendi özellikleri hakkında bilgi edinir. Kişinin kendisiyle diyalog kurabilen, kendisini anlayabilen, kendine kendini gösteren ve bildiren bir kişi “hazîne” gibidir. *****
Özetle, kişinin kendini bilmesi, Allah’ı bilmesiyle aynı anlama gelmektedir. Bu noktada “İnsan benim sırrımdır, ben de insanın sırrıyım” kudsî hadîsinin ve “Kendini bilen Rabbini bilir” sözünün manası daha iyi anlaşılmış olur. *****
Reklam
Hz. Mevlânâ “Ne ararsan kendinde ara” diyerek gerçeğin kişinin kendi içinde olduğuna dikkati çekmek istemiştir. Kur’ân’da “Ve fî enfüsiküm, efelâ tübsirûn”: Nefislerinizde! Hâlâ görmüyor musunuz? (Zâriyât, 21) âyetiyle Allah’ın kişinin kendi nefsinde (özünde) olduğu anlatılmaktadır.” “Ve hüve meaküm eynemâ küntüm”: Nerede olursanız olun, O sizinle berâberdir, (Hadîd, 4) âyetiyle de her yerde ve her zaman Allah ile berâber olduğumuz dile getirilmektedir. “Ve nahnü ekrabü ileyhi min hablil verîyd”: Biz ona (insana) şah damarından daha yakınız, (Kaf 16) âyetiyle de bize her an yakın olduğunu bildirmektedir. Hz. Muhammed (sav)’in “Allah bizimle berâberdir” (İbn. Kesir, Tefsir. 4/95. 96) sözü de bu gerçeği ifâde etmektedir.
İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır.” diyen Yûnus Emre’nin sözlerine bu gün ne kadar ihtiyacımız var. Hattâ “Nefsini bilen Rabbini bilir” sözüne göre, kişinin Rabbini (Allah’ı) bilmesi yine kişinin kendini bilmesine bağlanmıştır. *****
Sıkıntılı, dertli, stresli, sorunlu bir yaşam sürdüren, gelecek endişesi ve kaygısı yaşayan insanları uyandıralım mı? Yoksa kendi hallerine mi bırakalım? *****
***** Kendini bilmeyen bir insan kozasının içinde hapis kalan bir ipek böceğinin kurtçuğu gibidir. Kendini bilen insan ise kozasından dışarı çıkan özgür bir kelebek gibidir. *****
175 öğeden 111 ile 120 arasındakiler gösteriliyor.