Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Deri - Ben : Ötekini Dinlemek 21

Deri - Ben

Didier Anzieu

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Derimin duvarını hissettim.
Deri teması, 1963'te 31 yaşındayken intihar eden Amerikalı şair ve roman yazarı Sylvia Plath'ın yapıtına egemendir. İşte annesinin eve bir bebekle geri dönmesiyle ilgili bir çocukluk anısı: ''Bebeklerden tiksiniyordum. İki buçuk yıl boyunca bir şefkat evreninin merkezi olan ben, bunu bir hançer darbesi gibi hissettim ve bir kutup soğuğu kemiklerimi dondurdu. Hıncımı sarıp sarmalayarak... Mutsuz bir ayı yavrusu gibi huysuz ve vicdan azabıyla dolu, hüzün içinde bacaklarımı sürükleyerek ters bir yöne doğru, unutuşun hapishanesine doğru tek başıma yola çıktım. O zaman soğuk ve kanaatkar biçimde, sanki uzak bir yıldızdaymışım gibi, her şeyden ayrı olma duygusunu yaşadım. Derimin duvarını hissettim. Ben, Benim. Bu taş bir taş: Bir zamanlar benimle dünyadaki şeyler arasında var olan o muhteşem kaynaşma artık yoktu.
Freud fareli adamdan söz ederken, "yadsınan bir keyfin korkusu"na değinir. Derinin yüzeyine uygulanan bedensel ceza (kaba etlere vurma, kamçılama, iğne batırma), deri parçalarının yırtıldığı, delindiği, koparıldığı noktaya dek götürüldüğü zaman, mazoşistin aldığı keyif azami korku derecesine ulaşır. Bilindiği gibi, mazoşist şehvet, özne için, darbelerin bedeninin yüzeyinde bir iz bıraktığını kendi zihninde temsil etme olanağını gerektirir. Normal olarak genital cinsel keyfe eşlik eden genital öncesi hazlar arasında, ısırma ve tırnaklama yoluyla eşin derisinde iz bırakma hazzına oldukça sık rastlanır: Burada söz konusu olan, mazoşist için birinci plana geçen ek bir fantezi öğesinin belirtisidir.
Reklam
''Her bilinçdışı ruhsal çatışma, yalnızca bir Oidipal eksene göre değil, aynı zamanda narsistik bir eksene göre gelişir.''
Bilindiği gibi, mazoşist şehvet, özne için, darbelerin bedeninin yüzeyinde bir iz bıraktığını kendi zihninde temsil etme olanağını gerektirir. Normal olarak genital cinsel keyfe eşlik eden genital öncesi hazlar arasında, ısırma ve tırnaklama yoluyla eşin derisinde iz bırakma hazzına oldukça sık rastlanır: Burada söz konusu olan, mazoşist için birinci plana geçen ek bir fantezi öğesinin belirtisidir.
Kaşıntı
Prürit yalnızca otoerotizm ile kendini cezalandırma arasındaki dairesel bir oyunda suçlu kılınan cinsel arzulara bağlı değildir. Aynı zamanda ve her şeyden önce, dikkati kendi üzerine çekmenin, özellikle de, bebeklik sırasında anne ve aile ortamında yukarıda sözü edilen yumuşak, sıcak, güçlü, yatıştırıcı ve öncelikle de anlamlı temaslarla karşılaşamamış olan deriye dikkat çekmenin bir biçimidir. Kaşıntının altındaki aşırı istek, sevilen nesne tarafından anlaşılma/kapsanma isteğidir. Yineleme otomatizminin etkisiyle, fiziksel belirti, sergilenen acıları ve geri dönen öfkeleriyle birlikte eski düş kırıklıklarını deri "dil"inin birincil biçimi altında yeniden canlandırır: Bu hastaların saplanıp kaldıkları beden-ruh farklılaşmamışlığı nedeniyle üstderinin iritasyonu ile zihinsel iritasyon birbirine karışır ve acının ve nefretin katlanılabilir hale gelmesi ve hoşnutsuzluğun hazza çevrilmesi için bedenin yaralı kısmının erotizasyonu sonradan baş gösterir.
''Psikodrama ya da bedensel alıştırmalarda, birbirlerine sıkıca yaslanmış, bedenlerini birlikte sallayan çok sayıda katılımcının kolektif bir mimi her zaman vardır. Katılımcıların bu kaynaşması bazen volkanik bir patlama benzeşimiyle tamamlanır; bu, her birinde biriken kas geriliminin ortak biçimde boşaltılmasının bir şekillendirilişidir; Wallon'un söz etmekten hoşlandığı, ritmik biçimde okşanan ve giderek artan biçimde tizleşerek belirli bir eşiği aştıklarında hıçkırıklara dönüşebilen kahkahalarla kas gerilimi fazlasını boşaltan süt bebeği imgesine denk düşer.''
Reklam
Didier Anzieu'ye göre, yaslanma, ruhsallık ile beden arasındaki diyalektik bir bağın modelidir: Bedenin ruha yaslandığı kadar ruhun da bedene yaslandığı karşılıklı bağ.
Sayfa 20
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.