Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İslam-Türk Felsefe-Bilim Tarihinin Kavram Çerçevesi

Derin Yapı

İhsan Fazlıoğlu

Derin Yapı Gönderileri

Derin Yapı kitaplarını, Derin Yapı sözleri ve alıntılarını, Derin Yapı yazarlarını, Derin Yapı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Herat'ta Timurluların kültür hayatının temelleri her ne kadar Timur devrinde atılmış ise de özellikle Şahruh ile oğlu Baysungur'un düzenli ve sürekli siyaseti neticesinde hem medreseler ve kütüphaneler hem de bu mekanlarda tedris edilen dini ilimler ile edebiyat ve sanat oldukça gelişmiş; bu sürekliliğin sonucunda bütün İslam medeniyetinde etkili olan pek çok alim, şair, musikişinas, hattat ve sanatçı yetişmiştir. Şüphesiz bu isimlerin en önemlileri ve ileri gelenleri arasında, aşağıda işaret edileceği üzere bir müddet Semerkant'ta da bulunup Kadızade'den ders alan Ali Şir Nevai ile Abdurrahman Cami'nin özel bir yeri vardır. Herat'ın birikimi, 873/1469 tarihinde başlayan Hüseyin Baykara döneminde, Ali Şir Nevai'nin de katkılarıyla, 913/1507'de Herat-Timur Devleti yıkılıncaya kadar devam etti.
Sayfa 21 - papersense yayınları, birinci baskı, haziran 2015, üsküdar
813/1411'de resmi Türk-Moğol örfi yasalarını kısmen terk eden Şahruh, İslam dünyasında yürüttüğü siyasi mücadelede faydalanmak üzere sultan ile halife terimlerini benimsedi. Devletteki görevleri ehil ve yetenekli isimlere vererek istikrarı sağlayan irfani tabiatlı Şahruh, Herat ve çevresini Ehl-i Sünnet çizgisindeki dini ilimlerin merkezi haline getirdi. Şahruh'un sıkı Sünni siyaseti köklerini, büyük oranda döneminde yeniden depreşen Şii dini ve ictimai hareketlerinde bulur. Şahruh'un bu siyasetini nazari seviyede Herat'ta kurduğu medreselerde görev yapan Sünni ulema yürütürken; halk nezdindeki temsilcileri de Nakşibendilik olmuştur. Ancak XV. yüzyılın sonu ile XVI. yüzyılın başındaki İran' da başlayan Safevi hareketinde görüleceği üzere, hem şehirleştirilemeyen hem de yanlarına gidilip içlerine girilmeyen göçebeler Şiilik cereyanından korunamamıştır.
Sayfa 19 - papersense yayınları, birinci baskı, haziran 2015, üsküdar
Reklam
Timur, ilahi-seçilmiş-kozmik-aile anlayışına birçok konuda bağlı kalmıştır. Nitekim Taşköprülüzade'nin ifadesine göre Seyyid Şerif ile Taftazani arasındaki münazarada Seyyid Şerif'i tercih eden Timur, "İlmi açıdan aynı seviyede olsanız da Seyyid Şerif'in nesebi şerefi vardır" demiştir.
Sayfa 18 - papersense yayınları, birinci baskı, haziran 2015, üsküdar
Ankara Savaşı'ndan sonra Timur tarafından Sultan II. Bayezid'in maiyetinden alınıp kendi ülkesine getirtilen ünlü kıraat alimi ibnu'l-Cezeri'nin biyografisinde, Keş Medresesi ile Buhara ve Herat'taki medreselerde daha çok ilm-i kıraat ve hadis okuttuğu zikredilir.
Sayfa 30 - papersense yayınları, birinci baskı, haziran 2015, üsküdar
İslam medeniyetinde ''ilim'' kavramı, kavramsal bozulmaya uğramış ve bu ilim kavramının '''İlmu'd-din ve İlmu'd-dünya'' şeklinde ikiye parçalanması şeklinde tezahür etmişir. Bu da gerçekliğin (hakk ) parçalanması demektir.
54 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.