Caner IŞIK'ın (tavsiye üzerine) okuduğum ilk kitabıydı. Alevi Erenler süreğini sayesinde öğrendiğim ve tarihe ışık tutan bilgilerle dolu bir kitap. Ayrıca bir erenin torunu olarak bu bilgileri kaynağından alıp bizlerle paylaşması yönüyle de oldukça kıymetli.
SON SÖZ
Ruhlar âleminde Rabbimizin,"Ben sizin Rabbiniz değil miyim?" sorusuna "Evet!"diyerek verilen cevap ile ruhlar ikrar vermişlerdir.Yüce Rabbimiz, Âdem'e ruhunu üfledikten sonra" Âdem'e secde edin!" hitabına karşılık, İblis hariç tüm melekler secde etmişlerdir.Lanetlenip kovulan Şeytan, yeniden dirilişe
Aydınlanma aklın ve vicdanın en kıymetli değer olarak alınması ile gerçekleşir. Akıl sosyal ve maddi hayatımızdaki çelişkileri çözmemizi, vicdan ise ahlaki derinleşmemizi sağlar.
Derviş daima yolda olandır. Hayat aslında başlı başına bir seyri sülüktür ve tekamül sürekli hareket etmekle mümkündür. Dervişlik bu manada hem yolda olma, hem arama, hem de hareket etme halidir.
Derviş, Anadolu kültür görünümü içinde, ruhsal bilgiye İslam içinde İslam olarak halka aktaran kişidir. Dervişin İslam'la bağlantısı, hakim düşüncenin insanlara aktardıkları temel sistemli düşünce bağlama içinde değil daha derinlikli ve batıni bir ilişkidir. Derviş, temel anlam dünyasını mistisizmle temellendirir ve bunun köklerini yaşadığı coğrafyanın kültürel kökleri ve ait olduğu inanç sisteminin doğrular bütününden alır. Dervişler bu manada ruhsal özellikleri olan kişilerdir.
Alevilik senkretik ve heterodoks özelliği ile hem resmi İslam'ın ön kabullerinden farklıdır, hem de geçmiş din ve kültürlerin kendine özgü senkretik bir bütünüdür.
Alevi geleneği, mistik, heterodoks, senkretik, hak ve gerçek arayışı içinde olan, bir halk İslamıdır. Yaşadığı ortam Anadolu'dur, yaşanma ve aktarılma mekanizması sözlüdür.
Anadolu'da var olup kökleşen Aleviliğin antik kalıtlarla özdeş olduğu iddisı esli bir iddiadır.bu iddianın entelektüel alandaki sahipleri;Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaç, Azra Erhat,Vedat Günyol,Bedri Rahmi Eyüboğlu ve İsmet Zeki Eyüboğlu'dur.Bu düşünürler Anadolucu olarak da adlandırılırlar.Bunlar tarafından iddia edildiğine göre Anadolu'daki inançlar İslam-Anadolu kült ve kültürleri senkretizmidir.
İslam tarihinde yer alan dervişler on iki ana tarikatta toplanmışlardır.Bunlar:Kadirî,Rıfaî,Bedevî,Desukî,Sa'dî,Şâzilî,Halvetî,Mevlevî,Bektaşî,Bayramî,Celvetî,Nakşî.
Dervişlerin doktrini:1-Sadece Tanrı vardır.
2-Bütün görünen ve görünmeyen şeyler ondan zuhur etmiştir.
3-Bütün din ve öğretiler birlik içindedir.
4-Dinler birbirine özde benzer fakat uygulamalar farklıdır.
5-İyi ve kötü arasında önemli bir fark yoktur bunların hepsi birliği gerektiren unsurlardır.
6-İnsan Tanrıya bağlıdır bu anlamda hareketlerinde özgür değildir.
7-Ruh bedenden önce var olmuştur,bedenden ayrılınca da var olacaktır.
8-İnsan Tanrı ile arınır ve sadece kaderini yaşar.
9-Birlik için derin düşünür ve Tanrıda ölmeye çalışır.
10-Zuhur eden Tanrının izidir.