Adı:
Estetik 1
Baskı tarihi:
Ocak 1999
Sayfa sayısı:
312
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753881197
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Aesthetik
Çeviri:
Ahmet Cemal
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Payel Yayınları
Georg Lukacs, 'yaşamının yapıtı' diye nitelendirdiği 'Estetik' üzerinde yarım yüzyıldan fazla çalıştı. Bu çalışmayla gerçekleştirmek istediği temel amaç, toplumcu düşünce alanında ileri sürülmüş ve estetiğe ilişkin tüm görüşleri tek bir toplumcu estetik kuramının çatısı altına toplayabilmekti. Lukacs, bu dev yapıtını, 'Estetiğin Özyapısı', 'Sanat Yapıtı ve Estetik Davranış' ve 'Toplumsal-Tarihsel Bir Olgu Olarak Sanat' başlıklarını taşıyacak üç bölümde hazırlamayı tasarlamıştı. Lukacs öldüğünde, yalnızca birinci bölüm tamamlanmış ve iki cilt olarak yayımlanmıştı.

Bu iki ciltlik yapıt, yazarın sağlığında kendi denetiminde yeniden gözden geçirilerek dört cilde bölündü. Türkçe'ye aktarılan metin, işte bu yapıttır. Benjamin, Adorno ve Lifschitz gibi çağımızın en önemli estetik kuramcıları, temellerini doğrudan Lukacs'da bulurlar. Lukacs, kendi estetik kuramını oluştururken Epikür, Bacon, Spinoza, Vico, Diderot, Lessing ve Goethe'den Hegel'e, Marx'a, Engels ve Lenin'e değin uzanan binlerce yıllık bir düşünce mirasını değerlendirir. Sanatın konumunu, insanoğlunun çabalarının bütünü açısından saptar. Sanatın toplumsal-tarihsel gelişmesini sergilerken, tarihöncesindeki büyü dönemine değin uzanır ve estetik 'katharsis'in insanı insan olmanın bilincine vardırmasını anlatırken, bir yandan geçmişi, bir yandan da günlük yaşamı çıkış noktası alır.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Estetiğin daha başlangıçtan, sanatın konusu olmazdan önce insanoğlunun eylemiyle gerçekleşmiş bir işlemeyi
kendinde taşıyan nesnesi, işlevi yalnızca bilinçten bağımsız kendindeliği elden geldiğince sadık bir yaklaşımla bilinçli bir , bizimiçinlik biçiminde yansıtmaktan çok ötede olan, nesnenin her öğesiyle bir bağıntı kuran ve onun gerek bütünüyle, gerekse tek tek kısımlarıyla tutumunu sergileyen öznesi, bunların, sonucunda her sanat türü ve son çözümlemede her
sanat yapıtı -görece olarak- bağımsız bir varoluşa kavuşur ;
Georg Lukács
Sayfa 193 - Payel
Çalışma ile sanat arasındaki ayırım kavramsal açıdan gerekli ve olası kalmaktadır, ama bu ayırım, nesnelleşmelerin bilinçle ilgili tepkelerinden değil, ancak nesnelleşmelerin kendisinden algılanabilir. Ayırıcı çizgi -ilkel başlangıç evresinde, örneğin takılarda, aletlerin süslenmesinde,
vb.- dolaysız yararlılığın bittiği yerden geçer. İnsanbiçimcilikten arındırıcı yansıtmanın gelişmesi, hep daha uyumlu
yararlılıklar getirirken ve böylece çalışmanın dolaysız yararlılık etkisini yükseltirken, estetik öğeler çalışmanın edimsel yararına hiç bir katkısı olmayan bir fazlalığı temsil eder. Yalnız bu durum bile estetik olanın çalışmadan ,daha geç
ortaya çıkışının nedenini açıklamaya yeterlidir. Estetik, yalnızca nesnel olarak tekniğin belli bir düzeye varmış olmasını şart koşmaz ; bunun yanı sıra «fazlalığın» yaratılması için gerekli boş zamanın, çalışmanın üretici güçlerinin artırılmasıyla sağlanmasını da gerektirir.
Georg Lukács
Sayfa 181 - Payel

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Estetik 1
Baskı tarihi:
Ocak 1999
Sayfa sayısı:
312
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753881197
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Aesthetik
Çeviri:
Ahmet Cemal
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Payel Yayınları
Georg Lukacs, 'yaşamının yapıtı' diye nitelendirdiği 'Estetik' üzerinde yarım yüzyıldan fazla çalıştı. Bu çalışmayla gerçekleştirmek istediği temel amaç, toplumcu düşünce alanında ileri sürülmüş ve estetiğe ilişkin tüm görüşleri tek bir toplumcu estetik kuramının çatısı altına toplayabilmekti. Lukacs, bu dev yapıtını, 'Estetiğin Özyapısı', 'Sanat Yapıtı ve Estetik Davranış' ve 'Toplumsal-Tarihsel Bir Olgu Olarak Sanat' başlıklarını taşıyacak üç bölümde hazırlamayı tasarlamıştı. Lukacs öldüğünde, yalnızca birinci bölüm tamamlanmış ve iki cilt olarak yayımlanmıştı.

Bu iki ciltlik yapıt, yazarın sağlığında kendi denetiminde yeniden gözden geçirilerek dört cilde bölündü. Türkçe'ye aktarılan metin, işte bu yapıttır. Benjamin, Adorno ve Lifschitz gibi çağımızın en önemli estetik kuramcıları, temellerini doğrudan Lukacs'da bulurlar. Lukacs, kendi estetik kuramını oluştururken Epikür, Bacon, Spinoza, Vico, Diderot, Lessing ve Goethe'den Hegel'e, Marx'a, Engels ve Lenin'e değin uzanan binlerce yıllık bir düşünce mirasını değerlendirir. Sanatın konumunu, insanoğlunun çabalarının bütünü açısından saptar. Sanatın toplumsal-tarihsel gelişmesini sergilerken, tarihöncesindeki büyü dönemine değin uzanır ve estetik 'katharsis'in insanı insan olmanın bilincine vardırmasını anlatırken, bir yandan geçmişi, bir yandan da günlük yaşamı çıkış noktası alır.

Kitap istatistikleri