Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Göz Kırparken

Walter Murch

Göz Kırparken Gönderileri

Göz Kırparken kitaplarını, Göz Kırparken sözleri ve alıntılarını, Göz Kırparken yazarlarını, Göz Kırparken yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Önemli olan sadece göz kırpma aralığı değil aynı zamanda göz kırpma anıdır. Biriyle konuşmaya başlayın ve ne zaman göz kırptığına dikkat edin. Göreceksiniz ki karşınızdaki kişi anlattığınız şeyi anladığı anda göz kırpacaktır, ne bir an önce ne bir an sonra.
Sayfa 61 - ifa
Kesmeler neden işe yarar?
Belki de açıklaması bu kadar basittir: Kesmeleri kabul ediyoruz çünkü rüyalarımızdaki görüntülerin arka arkaya gelişine benziyorlar. ... Belki de uyanık gerçekliğimizin bir parçasında da kesmeye benzer bir deneyimi yaşıyoruz. ... Hıristiyan Bilimleri Okuma Odası'nın önünden geçerken cama yapıştırılmış şekilde Monitor dergisinde John Huston'la yapılmış bir söyleşi fark ettim. Okumak için durdum ve bir şey beni güçlü şekilde çarptı çünkü söyleşi göz kırpma sorunuyla ilgiliydi. ... ''Odadaki şu lambaya bakın. Şimdi bana bakın. Şimdi tekrar lambaya bakan. Tekrar bana bakın. Ne yaptığınızı fark ettiniz mi? Göz kırptınız. Bunlar kesmelerdir. Birinci seferden sonra biliyorsunuz ki benden lambaya "pan" (çevrinme) yapmanıza gerek yok çünkü arada ne olduğunu Biliyorsunuz Zihniniz sahneyi kesti. Önce lambayı gördünüz. Kestiniz, Sonra beni gördünüz." Huston'un farkına varmamızı istediği şey fizyolojik bir mekanizma olan ve görsel algımızın devamlılığını kesintiye uğratan ''göz kırpma''dır: Kafam odanın bir tarafından diğerine yumuşak şekilde dönebilir ama aslında görsel imgelerin akışını anlamlı parçalara ayırırım. Bu parçaları- Huston'un örneğinde lamba ve yüz - gereksiz bilgileri dışarıda bırakacak şekilde arka arkaya eklemek ve karşılaştırmak daha iyidir.
Sayfa 57 - ifa
Reklam
Kurgu
Bir sahneyi kurgularken malzemede "kendimi görmeyene" kadar uğraşırım. Sahneyi ilk bir araya topladığımda çoğu zaman her kesmeyi neden yaptığımı çok açıkça görürüm. Sahne gözden geçirilip düzeltildikçe planların birbirlerini doğurduğu bir noktaya gelir: Bir plan diğerini yaratır, o yeni olan bir diğerini vs. Bu yolla başta kararları veren Walter Murch yavaş yavaş geri çekilir ve görünmez olur. Bu noktada karakterler, öykü, duygu ve planlar kontrolü ele geçirirler. Bu yöntemle bir noktada sahneye bakar ve şöyle diyebilirim: "Bunu ben yapmadım. O kendi kendisini ortaya çıkardı."
Sayfa 51
Altı Kural
Ben aslında üç boyutlu devamlılığı altı kurallık ''bir kesmeyi iyi yapan kriterler'' listemin sonuna koyuyorum. Listenin başında ise bir sinema okulunda tanımlanması en zor şey olduğu için büyük olasılıkla en sonra kalacak ''Duygu'' var.
Sayfa 29 - Üç boyutlu devamlılık: A çekiminde bir adam kapıyı açar, odanın ortasına kadar yürür sonra ikinci çekime kesilir: B çekiminde adam aynı noktadan ilerler ve masasına oturur.
kurgucu olmak
Kesmek için para aldığınızı düşünüp kesmeyin. Karar vermek için para alıyorsunuz, kesmek veya kesmemek konusunda karar vermeye gelince kurgucu aslında saniyede 24 kere bu kararı verir.
En azla en fazla
Önermek her zaman ortaya koymaktan daha etkilidir. Ek çaba harcayarak bir noktayı aşıp ortaya detay zenginliği koyduğunuzda aslında seyirciyi katılımcı olmaktan uzaklaştırıyorsunuz demektir.
Sayfa 27
Reklam
Eğer filmleri sadece tiyatrodaki gibi belli unsurları aynı anda bir araya getirerek yapmak zorunda olsaydık konular sınırlı kalacaktı. Halbuki ''kesintili çekim'' krallıktır: Bbir filmin yapımı sırasında neredeyse bütün kararlar tamamen ''kesintili çekimin'' yarattığı sorunların üstesinden gelmekle ve aynı zamanda onun avantajlarından en iyi şekilde yararlanmakla ilgilidir
Sayfa 21
Kurgu
Kesmeler iş görür ama kolaylıkla tersi de olabilirdi çünkü günlük yaşamımızda bizi buna hazırlayan hiçbir deneyim yoktur. Sabah kalktığımız andan gece gözlerimizi kapayana kadar görsel gerçekliği kesintisiz bir akış olarak algılarız. Milyonlarca yıldır dünyada hayat bu şekilde algılandı. Sonra birdenbire yirminci yüzyılın başında insanlık başka bir şeyle karşılaştı: Kurgulanmış film.
Sayfa 19
Çoğu zaman kurguyu gözden geçirip düzeltirken başta işe yaramayacağını düşündüğünüz şeyler sonradan kurtarıcınız olurlar.
Her iyi balıkçının söyleyeceği gibi yakalayacağınız balığın cinsini belirleyen elinizdeki yemin kalitesidir.
48 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.