Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Göz Kırparken

Walter Murch

Göz Kırparken Gönderileri

Göz Kırparken kitaplarını, Göz Kırparken sözleri ve alıntılarını, Göz Kırparken yazarlarını, Göz Kırparken yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sabah kalktığımız andan gece gözlerimizi kapayana kadar görsel gerçekliği kesintisiz bir görüntü akışı olarak algılarız. Milyonlarca yıldır dünyada hayat bu şekilde algılandı. Sonra birdenbire yirminci yüzyılın başında insanlık başka bir şeyle karşılaştı: Kurgulanmış film.
Buz ve buhar bize suyun doğası hakkında suyun kendi başına verebileceğinden daha fazla bilgi verir.
Reklam
Gülümsüyorum, çünkü birbirimizden çok farklıyız.
Onu bir çocuğa benzetiyorum: büyümüş ama hala şakacı, esrarengiz ve müthiş bir zeka ile donanmış.
Bana göre mükemmel film gözlerinizin önünde akan bir düşünce gibidir ve hatta onu gözleriniz yansıtıyor gibi olmalıdır. Böylece görmek istediğinizi görüyor gibi olmalısınız. Film düşünce gibidir ve bütün sanatlar içinde düşünme eylemine en yakın olandır.
Çoğu zaman kurguyu gözden geçirip düzeltirken başta işe yaramayacağını düşündüğünüz şeyler sonradan kurtarıcınız olurlar.
Reklam
Kurgu bir nevi cerrahi operasyondur. Bir cerrahi ameliyat sürerken oturarak çalışırken gördünüz mü? Kurgu aynı zamanda yemek yapmaya benzer ve kimse oturarak yemek yapmaz. Her şeyden önemlisi kurgu bir çeşit danstır: Kurgulanmış film kristalize bir dansa benzer. Birini oturarak dans ederken gördünüz mü?
Sonuç olarak ne olursa olsun, teknoloji hız ve yaratıcılık konusunda kesin belirleyici unsur olamaz. Burada insan ruhunun alanındayız: Ne söylemek istiyorsunuz ve bunu nasıl söylemek istiyorsunuz? Yüz yirmi yıl önce Balzac sadece kağıt ve tüy kullanarak yirmi yılda seksen klasik roman yazdı. Bugün kelime işlemci kullanan yazarlarımızdan hangisi böyle bir rekorun yanına yaklaşabilir? Otuzlarda Jean Renoir fikirden bitmiş ürüne kadar sadece üç haftada ticari olarak başarılı bir uzun film çekti (On Purge Bebe). Kariyerinin ilk yıllarında Kurosawa kendisi yönetip kurguladığı filmlerinin ilk kurgusunu çekimden iki gün sonra bitirmiş olurdu.
Sayfa 97 - ifa
Bu tür hiç bir zaman hazırlanamayacağınız uç kriz durumlarında sizi gündelik hayatınızın penceresinden hızla uzaklaştıran bir şey vardır. Bir çeşit sihirli güç her şeyi şaşırtıcı şekilde açık bir hale getirir: Sizin için önemli olan apaçık öne çıkarken geri kalan her şey sessiz bir şekilde arka plana düşer. Gelecek daralır ve sadece bugün veya en fazla yarın ne yapılabileceğine indirgenir.
Sayfa 90
Kesmeler neden gereklidir?
Görsel gerçekliği kesintiye uğratmak zorundayız aksi halde algıladığımız gerçeklik, kelime ayrımları ve noktalama işaretleri olmayan anlaşılmaz bir harfler zincirine benzerdi.
Sayfa 61 - ifa
Reklam
Önemli olan sadece göz kırpma aralığı değil aynı zamanda göz kırpma anıdır. Biriyle konuşmaya başlayın ve ne zaman göz kırptığına dikkat edin. Göreceksiniz ki karşınızdaki kişi anlattığınız şeyi anladığı anda göz kırpacaktır, ne bir an önce ne bir an sonra.
Sayfa 61 - ifa
Kesmeler neden işe yarar?
Belki de açıklaması bu kadar basittir: Kesmeleri kabul ediyoruz çünkü rüyalarımızdaki görüntülerin arka arkaya gelişine benziyorlar. ... Belki de uyanık gerçekliğimizin bir parçasında da kesmeye benzer bir deneyimi yaşıyoruz. ... Hıristiyan Bilimleri Okuma Odası'nın önünden geçerken cama yapıştırılmış şekilde Monitor dergisinde John Huston'la yapılmış bir söyleşi fark ettim. Okumak için durdum ve bir şey beni güçlü şekilde çarptı çünkü söyleşi göz kırpma sorunuyla ilgiliydi. ... ''Odadaki şu lambaya bakın. Şimdi bana bakın. Şimdi tekrar lambaya bakan. Tekrar bana bakın. Ne yaptığınızı fark ettiniz mi? Göz kırptınız. Bunlar kesmelerdir. Birinci seferden sonra biliyorsunuz ki benden lambaya "pan" (çevrinme) yapmanıza gerek yok çünkü arada ne olduğunu Biliyorsunuz Zihniniz sahneyi kesti. Önce lambayı gördünüz. Kestiniz, Sonra beni gördünüz." Huston'un farkına varmamızı istediği şey fizyolojik bir mekanizma olan ve görsel algımızın devamlılığını kesintiye uğratan ''göz kırpma''dır: Kafam odanın bir tarafından diğerine yumuşak şekilde dönebilir ama aslında görsel imgelerin akışını anlamlı parçalara ayırırım. Bu parçaları- Huston'un örneğinde lamba ve yüz - gereksiz bilgileri dışarıda bırakacak şekilde arka arkaya eklemek ve karşılaştırmak daha iyidir.
Sayfa 57 - ifa
Kurgu
Bir sahneyi kurgularken malzemede "kendimi görmeyene" kadar uğraşırım. Sahneyi ilk bir araya topladığımda çoğu zaman her kesmeyi neden yaptığımı çok açıkça görürüm. Sahne gözden geçirilip düzeltildikçe planların birbirlerini doğurduğu bir noktaya gelir: Bir plan diğerini yaratır, o yeni olan bir diğerini vs. Bu yolla başta kararları veren Walter Murch yavaş yavaş geri çekilir ve görünmez olur. Bu noktada karakterler, öykü, duygu ve planlar kontrolü ele geçirirler. Bu yöntemle bir noktada sahneye bakar ve şöyle diyebilirim: "Bunu ben yapmadım. O kendi kendisini ortaya çıkardı."
Sayfa 51
Altı Kural
Ben aslında üç boyutlu devamlılığı altı kurallık ''bir kesmeyi iyi yapan kriterler'' listemin sonuna koyuyorum. Listenin başında ise bir sinema okulunda tanımlanması en zor şey olduğu için büyük olasılıkla en sonra kalacak ''Duygu'' var.
Sayfa 29 - Üç boyutlu devamlılık: A çekiminde bir adam kapıyı açar, odanın ortasına kadar yürür sonra ikinci çekime kesilir: B çekiminde adam aynı noktadan ilerler ve masasına oturur.
kurgucu olmak
Kesmek için para aldığınızı düşünüp kesmeyin. Karar vermek için para alıyorsunuz, kesmek veya kesmemek konusunda karar vermeye gelince kurgucu aslında saniyede 24 kere bu kararı verir.
48 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.