Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bir 17. Yüzyıl Felsefesi Öyküsü

İdeler ve Tanrı

Deniz Soysal

İdeler ve Tanrı Gönderileri

İdeler ve Tanrı kitaplarını, İdeler ve Tanrı sözleri ve alıntılarını, İdeler ve Tanrı yazarlarını, İdeler ve Tanrı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Tanrı bana sınırsız bir istenç verdi diye onu yanlış bir şekilde kullanma hakkım var diyemem. Onu doğru bir şekilde kullanmayı öğrenir ve bunu ilke edinirsem kötülükten bütünüyle kaçmam olanaklı hale gelir. Yani Descartes'a göre günahlarımdan Tanrı değil ben sorumluyum, istencimi doğru ya da yanlış bir biçimde kullanmayı seçebileceğim için bu sorumluluğu yükleniyorum.
Sayfa 70 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Felsefenin en önemli dersi, Sokrates'ten beri, bilmediğin konuda konuşmama; daha doğrusu bir karara varmama, bir yargıda bulunmama, sessiz kalma öğüdüdür. Sokrates'ten binbeşyüz yıl sonra Descartes da benzer bir öğüdü yineliyor, farklı gerekçelerle ve farklı bir terminoloji ile olsa da. İstencini, özgür yargı yetini anlığının, yani yalnızca anladığın şeylerin sınırları içinde tut ki yanılmayasın. Açık ve seçik olarak bilmediğin konularda 'yargıda bulunmamaktan kaçın'.
Sayfa 70 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Reklam
.... onun [Tanrı'nın] hiçbir zaman beni aldatmasına olanak yoktur, çünkü her sahtecilik ve aldatmada öyle ya da böyle bir eksiklik, bir kusur bulunur, birini aldatabilmek bir zekâ inceliği veya güç belirtisi gibi görünebilse de, aldatmayı istemek ya zayıflık ya da kötücüllük göstergesidir, dolayısıyla da Tanrı'da bulunamaz.
Sayfa 62 - Belge YayınlarıKitabı okudu
[...] eğer kendimin nedeni olsam kendimi sonsuz bilgili, güçlü bir varlık yapardım, kendimi böyle sonlu, böyle kırılgan bir varoluşla yaratmamın hiçbir anlamı yok; bu yüzden varlığımın nedeni ben, kendim olamam.
Sayfa 57 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Hiçlik hiçbir şeye neden olamaz, hiçlikten ancak hiçlik çıkar. Dolayısıyla ortada bir ide varsa, bu düşünsel ya da zihinsel bir varlık olsa da yine de bir tür varlıktır, bir tür varoluşa sahiptir. O zaman bu ideyi var eden, başka bir deyişle bu idenin nedeni ya da kaynağı olan başka bir varlık olmalıdır.
Sayfa 53 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Duyulardan gelen verilerde kendime ait, ben dediğim şeye ait bir şeyler aramam boşunadır, çünkü ben düşünen bir şeyim, yani bir ruhum.
Sayfa 37 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Reklam
'Ben yokum' dediğimde yok olduğunu düşünen ben var olmuş oluyorum.
Sayfa 27 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Ya şu anda içinde olduğum dünya da bir rüyaysa?
Sayfa 19 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Descartes
İnsan herhalde kendi bedeninden de kuşku duymaz diye belirttikten hemen sonra ilginç bir adım atar: İnsanın kendi bedeninden (bedenin gerçekliğinden, varlığından, gerçekten kendisine ait olup olmadığından) kuşku duyması hiç de zor değildir.
Sayfa 17 - Belge YayınlarıKitabı okudu
Descartes'ın tek bir amacı vardır: "bilimler alanında sağlam ve kalıcı bir şey ortaya koymak." Bu amaca ulaşması için kuşkuya düşmeyi zorunlu görür.
Sayfa 15 - Belge YayınlarıKitabı okudu
25 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.