İktidar (Radikal Bir Görüş)

·
Okunma
·
Beğeni
·
315
Gösterim
Adı:
İktidar
Alt başlık:
Radikal Bir Görüş
Baskı tarihi:
Ağustos 2016
Sayfa sayısı:
239
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750520228
Kitabın türü:
Çeviri:
Mehmet Ratip
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İletişim Yayıncılık
“...iktidar, bazılarını burada ele aldığımız birçok biçime bürünebilir: doğrudan sansür ve dezenformasyon, çocuk yerine koyan yargıların muhtelif kurumsallaşmış ve kişisel türleri, bir şeyin başka türlü olabilecekken ‘doğallaştırılması’ ve arzu ve inancın kaynaklarının yanlış tanınması dahil olmak üzere rasyonalitenin kesintiye uğramasının ve hayalî düşüncelerin her çeşidinin desteklenmesi ve sürdürülmesi.”


“Birinin bir başkasına bir şeyi yaptırması” olarak özetlenebilecek iktidarın tek boyutlu ele alınışını radikal bir perspektifle aşındırmayı deneyen Lukes “yanlış bilinç”, “gönüllü riayet”, “tahakküm olarak iktidar” ve daha birçok kavramsal aleti kullanarak hâkim iktidar tanımları ve alternatif kavramsallaştırmalar ile münakaşaya giriyor, tartışarak ilerliyor, iktidarın çokboyutluluğunu göstermeyi deniyor. Sosyal bilimcinin sadece cevap verebileni değil, aynı zamanda iyi soru sorabileni makbuldür önermesini haklı çıkaran kışkırtıcı sorularıyla birlikte aslında iktidarı kavramanın, üzerinde mutabakat varmış gibi görünmesini sağlayan kullanımındaki cömertliğe pabuç bırakmadan, gerçekte bir çocuk oyuncağı olmadığını çarpıcı bir biçimde gözler önüne sergiliyor.

Lukes’un son kullanma tarihi olmayan bu klasik eseri, yaşadığımız tarihsel momentte geçerli olduğu varsayılan “gönüllü kulluk/gönüllü tabiiyet” tartışmasına dair bir dizi soru ve cevap ile katkıda bulunuyor.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Marx, Kant'ın rasyonel
ahlaki irade ve tamamen formel ahlaki yasa nosyonunu kabul
etmediği gibi, bireyleri, yalnızca kimlik oluşturan kollektif yapilar
sıfatıyla, özgürce kendi kaderini belirleyen unsurlar olarak da
görmüyordu. Yine de Marx 'ın, kendi döneminin Alman kültürü
çerçevesinde, pek çok kişinin bu adımları atmış olmasından et
kilendiğine kuşku yoktu: Kendi kaderini belirleme, hiçbir zaman
kendi "benlik" (kısıtlamalar ile potansiyel kendi kaderini belirlemenin
öznesi) nosyonunu sonuna kadar götürmeyi düşünmese
ya da özgürleşmiş ve kendi kaderini belirleyen faillerin neye benzeyeceğini
açıklamasa bile, onun gözünde de kesinlikle önemli bir
düşünceydi. Marx'ın bu noktalarda belirsiz kalmasının nedeni,
kimlik, yani kendini tanımlama sorununu hemen hemen hiç ele almaması,
hatta kimliği insanların acil olarak yanıt bulmaları gereken
bir sorun niteliğinde görmemesiydi. Özgül bir topluluk içinde
tanınma ve tanımlanma ihtiyacı, Marx'ın felsefi antropolojisinde
hiçbir şekilde yer almıyordu: Nitekim, Marksizan ve Marksist
düşüncenin, etnik köken, milliyetçilik, bölgeselcilik, din ve
kimlik-oluşturucu diğer kültürel fenomenleri (sınıflı toplumların
yanılsamaya yol açıcı, ideolojik ürünleri olmanın dışında bir bakış
açısıyla) açıklamada özellikle yetersiz kalması da buradan kaynaklanmaktadır.
Öbür yandan Marx, Hobbes ve Hume' dan Bentham 'a ve Mill e
sonra da günümüzün Anglo-Amerikan düşüncesi ve pratiğinde egemen
olan konsensüse kadar uzanan liberalizm akımının, tipik
özelliği olan özgürlüğün dar biçimde yorumlanmasını kuşkusuz
reddediyordu.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
İktidar
Alt başlık:
Radikal Bir Görüş
Baskı tarihi:
Ağustos 2016
Sayfa sayısı:
239
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750520228
Kitabın türü:
Çeviri:
Mehmet Ratip
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İletişim Yayıncılık
“...iktidar, bazılarını burada ele aldığımız birçok biçime bürünebilir: doğrudan sansür ve dezenformasyon, çocuk yerine koyan yargıların muhtelif kurumsallaşmış ve kişisel türleri, bir şeyin başka türlü olabilecekken ‘doğallaştırılması’ ve arzu ve inancın kaynaklarının yanlış tanınması dahil olmak üzere rasyonalitenin kesintiye uğramasının ve hayalî düşüncelerin her çeşidinin desteklenmesi ve sürdürülmesi.”


“Birinin bir başkasına bir şeyi yaptırması” olarak özetlenebilecek iktidarın tek boyutlu ele alınışını radikal bir perspektifle aşındırmayı deneyen Lukes “yanlış bilinç”, “gönüllü riayet”, “tahakküm olarak iktidar” ve daha birçok kavramsal aleti kullanarak hâkim iktidar tanımları ve alternatif kavramsallaştırmalar ile münakaşaya giriyor, tartışarak ilerliyor, iktidarın çokboyutluluğunu göstermeyi deniyor. Sosyal bilimcinin sadece cevap verebileni değil, aynı zamanda iyi soru sorabileni makbuldür önermesini haklı çıkaran kışkırtıcı sorularıyla birlikte aslında iktidarı kavramanın, üzerinde mutabakat varmış gibi görünmesini sağlayan kullanımındaki cömertliğe pabuç bırakmadan, gerçekte bir çocuk oyuncağı olmadığını çarpıcı bir biçimde gözler önüne sergiliyor.

Lukes’un son kullanma tarihi olmayan bu klasik eseri, yaşadığımız tarihsel momentte geçerli olduğu varsayılan “gönüllü kulluk/gönüllü tabiiyet” tartışmasına dair bir dizi soru ve cevap ile katkıda bulunuyor.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • Mustafa taşkesen

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%100 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0