Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Karl Popper'in Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı

Bryan Magee

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Einstein, Kuramın gözlem sonuçlarından imal değil, icat edilebileceği söyler
Bir yaratma mantığı, güzel sanatlarda ne kadar olanaksızsa, bilimlerde de o kadar olanaksızdır. Benim görüşüm, her bulgunun usdışı bir öğe'yi ya da Bergsoncu anlamda "yaratıcı bir sezgi'yi içinde taşıdığını söylemekle dile getirilebilir." Benzer bir biçimde, Einstein da, «Kendilerinden salt tümdengelimle dünyanın bir betimlemesinin elde edilebileceği... yüksek derecede evrensel yasalar»ı arayışın sözünü ederken, «Bu yasalara götüren mantıksal bir yol yoktur» demektedir, «Bunlara deney konularına duyulan zihinsel sevgi (Einfiihlung) gibi bir şeye dayanan sezgiyle erişilebilir.>> Einstein « kuramın gözlem sonuçlarından imal edilemeyeceği, ancak icat edilebileceği» konusunda Popper'le aynı fikirde olduğunu apaçık söylemektedir.
Sayfa 30 - Remzi KitabeviKitabı okudu
Platon'un formülleştirdiği bir başka paradoks da, özgürlük paradoksudur.
Koşulsuz özgür, koşulsuz hoşgörü gibi, yalnızca kendi kendini yıkıcı olmakla kalmaz, karşıtını üretmeye de yazgılıdır - çünkü bütün sınırlamalar kaldırılmış olursa, güçlüleri, zayıfları (ya da acizleri) kendilerine köle etmekten alıkoyacak hiçbir şey kalmaz. Böylelikle, tam özgürlük özgürlüğün sonunu getirir; bunun içindir ki, tam özgürlükten yana olanlar, niyetleri her ne olursa olsun, gerçekte özgürlüğün düşmanlarıdır. Popper daha da özellikle, ekonomik özgürlük paradoksuna işaret etmektedir: tam ekonomik özgürlük, yoksulların varlıklılarca sınırsız sömürülmesini olanaklı kılmakta ve yoksulların hemen hemen tümüyle ekonomik özgürlükten yoksun kalması sonucunu vermektedir.
Sayfa 72 - Remzi KitabeviKitabı okudu
Reklam
Fiziğin betimlediği dünyada gerçekten ve içten içe yeni bir şey olamaz.
Yeni bir makine icat edilebilir; fakat biz bunu her zaman, hiç de yeni olmayan elementlerin bir yeniden-düzenlenmesi diye yorumlayabiliriz. Fizikte yenilik, düzenleme ya da birleştirmelerin yeniliğinden ibarettir. Bunun tam karşıtı olarak, biyolojik yenilik, içten içe bir tür yeniliktir .... Yenilik nedensel ya da ussal olarak açıklanamaz, ancak sezgisel olarak kavranabilir.... Yenilik ussal olarak çözümlenebildiği ve önceden kestirilebildiği ölçüde, kesinlikle içten içe olamaz. Ortaya çıkış, gerçekten yeninin ortaya çıkışı sorunu, Popper'in hep ilgisini çekmektedir; bundan böyle de, onun hala önemli katkılar getirebileceği konulardan biridir, bu
Sayfa 53 - Remzi KitabeviKitabı okudu
Her politikanın yürütülmesinin sı­nanması gereklidir: buysa, harcanan çabaların istenilen sonuçları sağladığını gösteren kanıtlar arayarak değil, sağlamadığını gösteren kanıtlar arayarak yapılmalıdır. Bu anlamda sınamalar yapmak, belki ince bir pekinlik çok ender gerektiği için, uygulamada genellikle ucuz ve kolaydır.
Sayfa 72 - Remzi KitabeviKitabı okudu
Kimlik, Kişilik, Kendilik. Kendilik çok az kişiye nasip olur. Yorumda
***** Çoğu insanların gerçekten özgür olmayı istemediklerinin, çünkü özgürlüğün sorumluluğu gerektirdiğinin, çoğu insanlarınsa sorumluluktan korktuklarının ileri sürüldüğünü sık sık işitiriz. *****
Sayfa 80 - Remzi KitabeviKitabı okudu
En güçlü güdümüz sağkalma güdüsü olduğu için,
En güçlü gereksinmemiz de herhalde güvenlik gereksinmesidir; dolayısıyla, kendimizden daha çok güvendiğimiz bir kimseye ya da bir şeye sorumluluğu aktarmaya hazırızdır. (İnsanlar, işte bu nedenle, yöneticilerinin kendilerinden «daha iyi» olmalarını isterler ve onların öyle olduklarına güvenlerini pekiştirmek için olmayacak bir sürü şeye inanırlar, öyle olmadıkları ortaya çıkınca da derinliğine sarsılırlar.)
Sayfa 79 - Remzi KitabeviKitabı okudu
Reklam
***** İnsan dilde, müzikte, şiirde ve bilimde yeni dünyalar yaratmıştır; bunların en önemlisi, eşitlik, özgürlük ve zayıflara yardım yolundaki ahlak istemlerinin dünyasıdır. *****
Sayfa 8 - Remzi KitabeviKitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.