Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kürtler Kimdir

Vahdettin İnce

Kürtler Kimdir Gönderileri

Kürtler Kimdir kitaplarını, Kürtler Kimdir sözleri ve alıntılarını, Kürtler Kimdir yazarlarını, Kürtler Kimdir yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bazı tarihçiler, “Akıncıların ana gövdesini Türkmenler ve Kürtler oluşturuyordu; bir yer fethedildiği zaman Türkmenler Anadolu’dan ailelerini getirip oraya yerleşirken Kürtler ganimetten paylarını düşeni alarak memleketlerine geri dönerlerdi” derler.
Mesela peygamberimize (sav) nispet edilen bir rivayette “Deve besleyenler sert tabiatlı, gaddar olurlar. Koyun besleyenler yumuşak tabiatlı ve merhametli olurlar” buyurduğu belirtilmiştir. Burada deve besleyen Araplarla koyun besleyen Kürtlerin karakterlerine bir işaret vardır. Gerçi oluşturulan algı ve kriminalize etme operasyonları neticesinde Kürtler çok acımasız, gaddar olarak bilinseler de ve sert coğrafyalarının etkisiyle çabuk öfkelenseler de kısa sürede pişman olup munisleşmeleri, alabildiğine merhametli oldukları da bilinen bir gerçektir. Arapların deve gibi sert mizaçlı ve dinmeyen inatçı dirençleri de dillere destandır. Şöyle de diye biliriz: Deve besledikleri için sert ve gaddar bir mizaca sahip olan Arapların karakterini sıcak ve yumuşak coğrafyaları dengelerken, Sarp ve haşin bir coğrafyada yaşadıkları için her an öfkelenebilen Kürtlerin karakterini de koyun beslemeleri sayesinde merhametle dengelemiştir.
Reklam
Kürtler çabuk kaynaşan bir millettir. Hiç tanımadıkları, ilk defa gördükleri biriyle kırk yıllık ahbap gibi kaynaşırlar kısa sürede. Aynı derecede çabuk kavga da ederler :)
Arap edebiyatında Leyla veya Fars edebiyatında Şirin neyse Kürt edebiyatında Xezal odur.
128 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
kültürel bağlamda kürt|türk kardeşliği
Kültürel bağlamdan bağımsız bir sorunmuş gibi yaklaşılan Kürt meselesine, tokat gibi bir, çok boyutlu cevap niteliğinde. Eğer günümüzün ırkçılık meselelerine çözüm odaklı bir cevap arıyorsanız okuyun, okutun, okutturun. Çünkü ırkçılık toplumu bir arada tutan kardeşlik temelinin yok edilmesidir. Yazarın da dediği gibi "yeryüzü sarsılmasın diye yaratılmış dağların yerinden sökülmesi durumunda yeryüzünün beşik gibi sallanacağını tahmin edebilirsiniz". * [Bu kitabı okuduktan sonra sadece Kürtlere değil Türklere ve Farisilere bakarken de sosyolojik- kültür okuması yapabilirsiniz.] Ha birde yazarın "şefaat" ve "yetkisiz şefaat" tanımlaması çok ufuk açıcı (:
Kürtler Kimdir
Kürtler KimdirVahdettin İnce · Beyan Yayınları · 201934 okunma
hâl-i pürmelal
Kemalizm, Kürtler ile Türkler arasındaki bağı kesmenin, her birini ayrı bir tekliğe (wetr), diğer bir ifadeyle verimsizliğe mahkûm etmenin adıdır. Kur'an'da müşriklere yöneltilen suçlama "yetkisiz şefaatçiler edinmek suretiyle dinlerini parçalara bölmeleri" şeklindedir. Bu uyarı varlığın ve dinin doğası gereği gerçekleşen farklılıklar arasındaki varoluşsal bağın kesilmesi ve mesela ekol, mezhep ve meşrepler arasındaki iletişimin kesilmesi ile ilgilidir. Dünyanın genelinde batı medeniyeti, Türkiye özelinde Kemalizmin yaptığı budur.
Reklam
Kemalizmin tekleştirmeci tutumunun sonucu
Birinci Dünya Savaşı sonrası Cumhuriyet yönetimi tekçi bir anlayışla hareket etti; Kürtler özgün kişiliklerine göre hareket etmeye devam etti. Kemalist sistem bu "ayrılık"ı ortadan kaldırmak için özgünlüklerini kriminalize etme yolunu seçti ve güvenliği esas alan bir hareket tarzını benimsedi. Tarihsel bir ironi gösterdi; rejimini, sistemini, eğitimini hiçbir farklılığın bulunmadığı varsayımına göre şekillendiren devlet Kürt coğrafyasını hep farklı bir rejimle yönetti: · tedip ve tenkil ·takrir-i sükun ·şark ıslah kanunu ·örfi idareler ·sıkıyönetimler ·olağanüstü haller ·bölge belediyelerine kayyum atama Yani devlet hiçbir farklılığın olmadığını kanıtlamak için verdiği mücadele ile çok derin ve önü alınamaz bir farklılığın olduğunu bizzat kendisi ispat ediyordu.
Hanefilik ve Devlet - Şafiilik ve Sivillik / Cuma Namazı Örnekliği
Türkler: fena fi'd dewle (devletle özdeşleşme) Kürtler: fena fi'l aşire (aşiretle özdeşleşme) * Cuma namazı diğer tüm ibadetlerden daha fazla bir devlet organizasyonudur. Meşru devletin temsilcisinin olmadığı durumlarda zühri ahir kılınır ki bu da devletten ayrışmaktan ziyade devlete yönelik güçlü bir aidiyeti ifade etmektedir. Dolayısıyla Türk'ün karakterine cevap niteliğindedir bu prensip. Şafii Kürtler devletin öncülüğünde Cuma namazını kıldıktan sonra ayrıca öğlen namazını kılmak için saf tutarlar. Bu da Kürdün devletin genel sistemine uymakla birlikte kendi özgünlüğünü koruma dürtüsüne cevap veren bir prensiptir.
Kültürel kişilik toprak, genelde din özelde mezhep bu toprağa uygun zamanda yağan yağmur konumundadır. Bunun neticesinde ortaya çıkan ürün ise medeniyettir. Bu anlamda en başarılı model hiç kuşku yoktur ki fıtrat dini olan İslâm'ın sunduğu modeldir. * "En verimli eğitim sistemi müfredatını toplumun kültürel kimliğine göre şekillendirmiş olandır."
vahdet içre kesret
Mezhep, farklı özelliklerini tevhit, ahlâk ve hukuk normları içinde sergilemeleri için tek dinin sunduğu karakterlerine en uygun imkândır. Kürtlerin ezici çoğunluğunun Şafii mezhebine, Türklerin ise Hanefi mezhebine mensup olması rastgele oluşmuş bir tercih değildir. Bu, Sosyolojinin tarihi tecrübesinin hasılası olan bütünsel akıl (külli akıl) ile yaptığı varlık yasalarından kaynaklanan isabetli bir tercihtir.
Reklam
Kürt cesareti İslam'la birlikte en üst seviyeye ulaştıktan sonra Osmanlı'nın yıkılması ile birlikte dünyanın genelinin ulaştığı vatan, hakimiyet uğruna savaşmanın da gerisine düşerek ilkel cahiliye döneminin bireysel ve kabile çatışmalarının verimsizliğine mahkum olmuştur.
Kürtler, ifrat derecesindeki cesaretleri yüzünden yalnız başlarına hareket etmeyi severler. Cesaretleri başkalarıyla dayanışmayı, birlikte hareket etmeyi, stratejik düşünmeyi akıllarına getirmelerine engeldir. * Kürtlerin en verimli olduğu dönem Arap veya Türk imparatorluklarının ordularının saflarında disiplinli hareket etmeyi öğrendikleri dönemlerdir. Verimli cesaret örneği Kürt Selahaddin kesinlikle Arap, Türk stratejik aklıyla tanışmamış olsaydı, önüne arkasına bakmadan girişilen bir aşiret savaşında heder olan bir mêrxastan (adam öldürenden) öteye gidemezdi.
Deve besledikleri için sert ve gaddar bir mizaca sahip Arapların karakterini sıcak ve yumuşak coğrafyaları dengelerken, Sarp ve haşin bir coğrafyada yaşadıkları için her an öfkelenebilen Kürtlerin karakterini de koyun beslemeleri sayesinde merhametle dengelenmiştir.
Kürtlerin belirgin ve vazgeçemedikleri bir alışkanlıkları da eğlenmektir. · Fakat enteresan bir şekilde bu umut kırıcı atmosferde bile eğlenmeyi bilirler.
Dîlan (Düğün)Kitabı okudu
78 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.