Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Müzikte Türler ve Biçimler

Andre Hodeir

Müzikte Türler ve Biçimler Sözleri ve Alıntıları

Müzikte Türler ve Biçimler sözleri ve alıntılarını, Müzikte Türler ve Biçimler kitap alıntılarını, Müzikte Türler ve Biçimler en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bakılan açıya göre çeşitleme (variation­ variazione) bir biçim ve tür de olabilir, bir yöntem de; kimi zaman her ikisi birden. Bir temayı çeşitlemek demek onu ya süsleyerek ya ondan uzaklaşarak ya da eşlik eden çizgilerini öne çıkararak, aslını değiştirmeden, ona yeni görünüşler vermek demektir.
Sayfa 32 - ÇeşitlemeKitabı okudu
Şurası açık ki sanat kaosla uyuşamaz. Duyuların yüceltildiği, temel tadların fizik tadlar düzeyinde olduğu bir topluluğun müziği olan caz bile örgütlenmiştir, bir biçime, bir yapıya bağlanmıştır. Avrupalı kafası müziğin rasgele bir serüvene doğru yolalmasını nasıl benimseyebilir? Benimsemek şöyle dursun, bütün gücüyle böyle bir belirsizliğe karşı çıkar. O ancak, kendinde en az bir kusursuzluk duygusu taşıyan şeylerden yeterlilik duyar. İşte bu kusursuzluk beğenisidir ki, çeşitli deyişlerin karışmasına karşı bir tiksinti uyandırır kendisinde. Bu yüzden arılığı en yüksek bir değer olarak görür ve yapıda kusursuz bir dengeye ulaşmaya çalışır. Çoktan beri anlamıştır ki, böyle bir denge ancak Birlik - Bütünlük yoluyla elde edilebilir. Davranışında ve yapısında ne denli çeşitli olursa olsun, insan nasıl tek bir gözeden doğmuşsa, eser de tek bir öğeden başlayıp gelişmelidir. Ama Birlik-Bütünlük demek bitevilik demek değildir. Yaratıcının tüm sanatı bu başlangıç gözesinden en büyük çeşitliliği çıkarmak olmalıdır. İşte Batı müziğinin en arı biçimlerinden biri olan çeşitleme tekniğinde örneğin, buna erişilmeye çalışılır.
Sayfa 21 - Biçimin ve Yapının GerekliliğiKitabı okudu
Reklam
[…] deyiş sanatçının düşüncesine bastığı damgadır.
Sayfa 14 - TÜR, DEYİŞ, BİÇİM, YAPIKitabı okudu
Deyişlerin karışımı deyişsizlik doğurur. Deyişin büyüsüyle sanatçı eserin dönüp dolaştığı evreni yaratmış olur. Peki, ya bu evren değişirse? O zaman değerlerin altı üstüne gelir ve görünüşte en kalıcı olan öğeler anlam ve renk değiştirerek eseri anlaşılmaz kılarlar.
Sayfa 22 - Biçimin ve Yapının GerekliliğiKitabı okudu
Benzerliklerinin tümü ayrılıkların tümüne eşit değil mi?
Sayfa 14 - TÜR, DEYİŞ, BİÇİM, YAPIKitabı okudu
Bir şey ya büyüklüğüyle, ya gördüğü işle, ya verdiği ilgiyle geri kalanların üstüne çıkmalı. Ruskin
Sayfa 13 - TÜR, DEYİŞ, BİÇİM, YAPIKitabı okudu
Reklam
Ravel Bolero'sunda yepyeni bir yol tutmuştur: Bu parçada tema, ne ana çizgisi ne eşliği, değişmeden onyedi kez gelir; bütün çeşitleme çabasını Ravel yalnız orkestralamada göstermiştir.
Sayfa 31 - ChaconeKitabı okudu
Air de Cour (Saray Şarkısı):
Genel olarak tek ses için yazılmış olan “Air de Cour” arya kadar uzun değildir. Önceleri yalnız lavta eşliğinde söylenen 'Air de Cour' sonraları sürekli basla söylenir olmuştur. Guedron'un yazdıkları dramsal, Boesset'ninkiler çıtkırıldım bir hava taşırlar.
Sayfa 24 - 16.yy - 17.yyKitabı okudu
Boris de Schloezer'in uygun bulduğumuz bir tanımlamasına göre: yapı, değişik parçaların bir bütün meydana getirmek üzere çatılış yolu, biçim ise bir birlik olarak ele alınan bu bütünün ta kendisidir.
Sayfa 16 - Biçim ve YapıKitabı okudu
Biçim, bir eserin birlik ve bütünlüğe erişme yoludur.
Sayfa 23 - Biçimin TanımlamasıKitabı okudu
Reklam
Gerçekten, bir biçimi koşullayan şeyler nedir?
Birinde bir çeşit te­madır (koral); öbüründe bir nöbetleşme, bir karşıtlaşmadır (konçerto); bir başkasında bir çeşit yazı yöntemidir (organum). İşte birindeki temanın varlığı öbüründeki solo ile orkestranın nöbetleşmesi, bir başkasındaki yazı yöntemi, işin özüdür, temelidir; bu temel yoluyla eser bir bütüne erişmeye çalışır. Evet, pek çok biçimler, kuruluşsal biçimler diyebileceğimiz biçimler, salt yapılarıyla belirli bir özellik taşırlar: Pasakalya işlenişiyle, rondo kalıbıyla yaşamaktadır. Daha karmaşık olan başka biçimlerin de birkaç oluş nedenleri vardır: Sonat, hem yapısıyla hem de çalgısal yönüyle tanımlanabilir. Biçim sorununu basit bir yapı konusuna indirgemek yukarıda da gördüğümüz gibi sık sık düşülen bir yanlışlıktır. Ne var ki bir yanlışlık çok kişi tarafından da yapıl­sa yanlışlığını yitirmez. Bu kitapta ancak bundan sakınmış oluyoruz belki.
Sayfa 23 - Biçimin TanımlamasıKitabı okudu
Ground'da boyuna tekrarlanan bir inatçı bas üzerinde, bu basın koşulladığı armonisel ve ezgisel bir gelişme vardır. Bu gelişme basın her gelişinde ayrı ayrı cümlelerin bağlanmasından ortaya çıkar.
Sayfa 43 - GroundKitabı okudu
Böylece biçim düşünüsü deyiş ve tür düşünülerine bağlanabilir. Tür düşünüsüne bağlanır, çünkü bazı biçimler bazı belirli türlere girer: sonat biçimi oda müziği türüne, missa dinsel türe. Deyiş düşünüsüne de bağlanır: daha önce gördüğümüz gibi, her türe uygun bir deyiş vardır: orkestra karşısında bir çalgıyı öne çıkarmayı amaç almış bir tür olarak solo çalgılı bir konçerto deyişi vardır. Beri yandan, birbirlerinden çok ayrı kişisel deyişleri olan Ravel ve Schumann konçerto yazdıklarında bu deyişi gözetmişlerdir. Beethoven'in bir sonatı bir konçertosundan yapı olarak değil - çünkü bunların yapıları az çok aynıdır- deyiş olarak ayrılır. Besteci her iki türde ayrı amaçlar gözetmiştir.
Sayfa 17 - Biçim ve YapıKitabı okudu
[…] biçim düşünüsü bir eserin en derin gerekliliklerine, özüne, yapısından daha çok bağlıdır. Bir besteci bir yaylılar dörtlüsü yazmaya kalkarsa, dört sesli bir çalgı dili kullanmak istediği içindir. Yapı sorunları sonradan gelir.
Sayfa 17 - Biçim ve YapıKitabı okudu
J. S. Bach
Biçim ve türlerden konu eden bir kitapta zamanının biçim ve türlerine örnek vermiş birinin adı nasıl olur da anılmaz.
28 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.