Türkiye'de otoriterliğin alt yapısı tasavvuf kültürü ve cemaatlerdir. Otoriter boyun eğişle Cemaat kültürü arasındaki ilişkileri çözümleme üzerinde de çalışmak gerekir. Çünkü istismarı yaratan davranışların kültürel zeminde bir karşılığının olması gerekir.
Türkiye'deki siyasal davranışları besleyen ana damar cemaatlerdeki itaat kültürü ve benmerkezci örgütlenme biçimidir. Siyaset toplumsal zeminde geçerli ve karşılık gören pratik üzerine yükselir ve anlam kazanır. Sanıldığının aksine istismar siyasal partilerden çok daha fazla cemaat kültüründe vardır. Cemaatler dini istismarın en çok yapıldığı yapılardır.
Siyasal davranış biçimleri toplumsal zeminde üretilen ilişkilerle doğrudan bağlantılıdır. İtaat kültürünün köklerini siyasal partilerde değil, bu partilerin beslendiği cemaat kültüründe aramak gerekir. İstismarın sonuçlarıdır siyasal davranışlar nedeni değil.
Cemaatlerin dayandığı tasavvuf kültürünün bilgi kaynakları olan rüya ilham ve sezgi istismara çok açık bir alan yaratmaktadır. Fetullahcı yapılanmada görüldüğü gibi bu bilgi kaynakları cemaat militanlarını motive etmede ve yönlendirmede kullanılmaktadır.