Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Uluslararası Tarihsel Sosyoloji

Benno Teschke

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Bilimcilik tarih ötesi veya orta-ölçekli kapsayıcı yasaları, analizlerin genel ve soyut kategorilerini, nesnel ve yapısal belirlenimler ve zorunluluklan, sabit ontolojileri ve özelleştirilmiş rasyonellikleri aramaktadır. İdealize bir şekilde zaman ve mekandan bağımsız olan büyük teorilerin inşasının peşinden gitmektedir. Tarihselcilik ise yerleşik sosyal ve politik pratiklerin tarihselleştirilmesini, tarihsel olarak somut analiz kavramlarının tanımlanmasını, ontolojilerin tarihselleştirilmesini ve bağlamsallaştırılmış rasyonelliklerin ve öznelerarasıcılığın incelenmesini ister. Bilimsellik teorik olarak genellemeleri hedeflerken, tarihsellik tarihsel tanımlamaya yöneliktir.
Sayfa 20 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Amaç, uluslararasını ve diğer fenomenleri analitik bir şekilde soyut olarak değil tarihsel olarak somut ve dolayısıyla siyasal coğrafyaların tarihsel olarak somut pratiklerine dayanan belirli kategoriler olarak anlamaktır. Kavram oluşumunun amacı, bir zamanlar tarihten soyutlanmış katı bir tanımın içine hapsedilen ve daha sonra sosyal fenomenleri fikrisellikleriyle uyumlu hale getirerek (kapsayıcı yasaların içine alma modeli) dünyaya geri inen bir Ideenhimmel'de (bir idealler cenneti) yaşayan daha genel kategorilere doğru geliştirmek değil; kavram oluşumunu sürekli olarak "tehlikeyi göze almaya devam etmeye" zorlayan tarihselci bir duyarlılık geliştirmektir.
Sayfa 86 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Reklam
A priori (önsel) ve tarih ötesi bir sosyoloji-dışı uluslararası yapısalcılığı tüm devlet alternatiflerini uluslararası anarşinin rekabetçi e uymaya zorlayan kaçınılmaz ve yatay bir devletler-arası mantık olarak öne süren genel Uİ fikrine uymak yerine, UTS, çeşitli yönetim tecrübelerinin sosyo-tarihsel olarak belirli yörüngelerine, farklı jeopolitik düzenlerin inşa edilmesine ve bunlar içindeki çeşitli siyasal rasyonalizmler ve ilişkilere dönerek, devletin kara kutusunun ötesine gitmek için dikey devlet/toplum ilişkilerini yeniden ele almıştır. Kısacası, “anarşi" kavramını toplumsallaştırmış ve tarihselleştirmiştir.
Sayfa 26 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Toplumlar-arası ve toplumlar üstü belirlenimler, asla özel bir hareket biçimini belirleyen geçmiş yapısal sebepler olarak işleyemez. En fazla, içinde failin yer aldığı nedensel olarak imkan sağlayan olanakların koşullarını belirleyebilirler. Yapıların etkililiği ve etkisizliği yalnızca sosyal pratikler içinde ve sosyal pratikler aracılığıyla ortaya çıkmaktadır ve üzerine peşin yargıda bulunulamaz.
Sayfa 78 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Karl Marx
“Kategoriler, toplumsal ilişkilerin (...) soyut fikirsel ifadeleridir. Aslında kategoriler, ifade ettikleri ilişkilerden daha fazla ebedi değildir. Tarihsel ve geçiçi ürünlerdir. Sürekli olarak üretici güçlerde bir büyüme, sosyal ilişkilerde bir yıkım, fikirlerde bir oluşum hareketi vardır; değişmeyen tek şey hareketin soyutlanmasıdır -mors immortalis [ölümsüz ölüm].”
Sayfa 87 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Ortaçağ yönetim sistemi, Uİ’de artık bildiğimiz ve ortaçağ uzmanlarının on yıllardır vurguladıkları üzere, ne uluslararası (anarşik) olmuştur ne de yerel (hiyerarşik); kendine özgüdür ve yalnızca kendi analiz kategorilerini gerektiren toplumsal lordluk ilişkilerine dayanarak anlaşılabilir.
Sayfa 101 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
Reklam
Kısaca özetlersek, toplumsal araştırmada soyutlamalar gerekli ve kullanışlıdır -her kavram bir soyutlamadır. Ancak, genel soyutlamaların inşasına yönelik sosyal-bilimsel kavram oluşumunun tehlikesi, somut olan kavramların tarihsizleştirilmesinde ve tanımsal anakronizm, içi boş özcülük ve sabit tanımlamalardan sürekli kaçan hareketli-gerçekliğin dondurulmasında yatmaktadır. (…) Diyalektik kavram oluşumu ise tam tersine, kavramsallık alanının tarihselleştirilmesini öne sürmektedir.
Sayfa 98 - Nika Yayınları, 2021.Kitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.