b

Biyografi-Kültür-Sanat

Hacı Taşan
Muharrem Ertaş'tan sonra geniş kitlelerin sevdiği büyük bir bozlak ustası Hacı Taşan'dır. Hacı Taşan da kendine has üslubuyla çalıp-söylediği bozlaklarla, bozlağın gelişmesi, sevilmesi yaygınlaşmasında büyük katkıları olmuş, unutulmaz sanatkârlar arasındaki yerini almıştır.
Sayfa 149 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Muharrem Ertaş
Bu köklü ocaktan yetişen bozlak ustalarının başında Muharrem Ertaş gelmektedir. Bozlağın geleneğinden yetişen bubüyük usta geniş halk kitleler tarafından sevilmiş, bir çok çırak yetiştirmiş, bozlakların yaşaması ve gelişmesinde önemli rol oynamıştır.
Sayfa 149 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Reklam
Hararet nardadır, sacda değildir Keramet baştadır, tacda değildir Hakk'ı arar isen kendinde ara Kudüs'te, Mekke'de, Hac'da değildir Hacı Bektaş-ı Veli
Sayfa 63 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Hakk'tan gelen dünyada yaşarken canı Hak olan insan, sonunda dünyadan ayrılarak Hakk'a kavuşur. Temeli; Hakk'tan gelip Hakk'a varma olan bu inanç içerisinde ölüm; Hakk'a gitmek olup, ölenler için; Hakk'a yürüdü denilir. Ölen ise can (ruh) değil ten'dir. Bu inanç sözlü geleneğin en kapsamlı konuları arasında yer alır. Yunus Emre Ölürse tenler ölür Canlar ölesi değil diyerek bu inancı yalın ama etkili bir biçimde dile getirmiştir.
Sayfa 64 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
"İnsanın cemali sözünün güzelliğidir." Hacı Bektaş-i Veli
Sayfa 53 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Abdalları, Türklüklerinden en ufak bir şüphe bile olmayan ve eski Türk Şamanizminin izlerini hâlâ saklayan Anadolu Alevî Türklerinden ayırmaya imkân yoktur. (Köprülü, 2004: 363-364)
Sayfa 73 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Reklam
Orta Anadolu Abdalları Çalgıcılık Geleneğinde Bozlak
Bozlak; Orta Anadolu başta olmak üzere Anadolu'nun belirli yörelerinde görülen, konar-göçer veya yerleşik yaşam tarzı süren Türkmen boyları ile bunlara bağlı aşiretlere (özellikle Abdal aşiretlerine) mensup halk sanakârları arasında çalınıp-söylenen, bünyesinde kendine has ağız, hançere ve tavır özellikleri taşıyan bir uzun hava türüdür.
Sayfa 147 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Bilindiği üzere; Farsça olan Çingene sozcüğü Çeng (bir tür müzik aleti) köküne bağlı olarak çengian (çalgı çalan)'dan gelen, dünyanın çeşitli yerlerine dağılmış ve genellikle çalgı çalarak geçimini sağlayan topluluğun (Rom'ların) genel adıdır.
Sayfa 37 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Eline, Diline, Beline sahip ol!
Alevi-Bektâşî inancına göre kemâlete giden yolda kişinin en büyük düşmanı Nefs'dir. Eline, diline, beline sahip olma ilkesi ile özetlenen ve nefse hâkim olmayı öğütleyen bu öğretiye göre Hakk'ın rızası için yasaklanan şeylerden nefsi uzak tutmak gereklidir. Uzak durulması gerekenler; başta adam öldürmek olmak üzere, yalan söylemek, gönül kırmak, hırsızlık etmek vb. eylemlerdir. Bu anlayışa göre yüceliğin zıddı olan aşağıda olma (sufiyyet) durumunun her insanın kanında bulunan ve adına şeytan denilen bencillik (nefs-i emmare) olduğunu belirten Birdoğan, bu konuda; "kişi, yücelik ve olgunluk ıssı olmak için nefsi ezmelidir. Bunu ezdiğinde şeytanlık durumundan çıkar" (Birdoğan, 2003:277) yorumunu yapmaktadır. Buna göre; kişi bencillik duygusunu düşman bilerek onun isteklerini yerine getirmemeli, bencilik ortadan kalkıncaya değin (nefs kör oluncaya değin) çabalamalı ve ibadet etmekten başka bir şey düşünmemelidir. İnanç içerisinde temel bir yeri olan bu kavram elbette sözlü gelenek içerisinde de kapsamlı bir yer edinmiştir. Topraktandır cümle beden Nefsini öldür ölmeden Böyle emretmiş yaradan... Âşık Veysel
Sayfa 71 - Birinci Cilt - T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 53 - İzmir Aralık 2019Kitabı okudu
Geri17
79 öğeden 71 ile 79 arasındakiler gösteriliyor.