Sözde aydınlarımızın önderliğinde; çıktığı kabuğu beğenmeyen sonradan görmelerin trajikomik tavrı içinde, toplumumuzun, kendi duruşunu ve hayatı anlayış biçimini -mide bulandırıcı bir kibir ve istikrahla- terk edip Batıya özenmenin sancıları içinde Ziya Paşa şöyle demişti:
“𝑬𝒚𝒗𝒂𝒉! 𝑩𝒖 𝒃𝒂̂𝒛𝒊𝒄̧𝒆𝒅𝒆 𝒃𝒊𝒛𝒍𝒆𝒓 𝒚𝒖̈𝒏𝒆 𝒚𝒂𝒏𝒅𝜾𝒌
𝒁𝒊𝒓𝒂̂ 𝒌𝒊 𝒛𝒊𝒚𝒂̂𝒏 𝒐𝒓𝒕𝒂𝒅𝒂 𝒃𝒊𝒍𝒎𝒆𝒎 𝒏𝒆 𝒌𝒂𝒛𝒂𝒏𝒅𝜾𝒌“
[Yazıklar olsun. Bu oyunda yine kaybeden biz olduk. Bakın zarar ortada; adam yerine konmaz olduk. Bilmiyorum ki ne kazandık?]