Kitabı 2 kere elime alıp anca okuyabilidim. Nedense beni bir çekmemişti. Okurken neden beni çekmediğini anlamış oldum. Kitap tamamen Türk tarihini ve Türk tarihi kişilerini küçümsüyor. Koskoca Melikşah karısından korkuyor, nizamülmülk Melikşah ı sevmiyor aksine nefret ediyor, Hasan sabbah zaten haşhaş kullanmıyor pürüzsüz bir insan hatta İslami doğru olarak yaşayan insanlardan vs vs. Hele 3. Bölüm tamamen şok içinde kaldım ve zar zor biraz da atlayarak okudum.
SemerkantAmin Maalouf · Yapı Kredi Yayınları · 202061,6bin okunma
“Dört kişinin kabahati es geçilmez: Birisi memlekete kasteden, diğeri onun haremine kasteden, diğeri sırları ifşa eden, diğeri dilde melikle bir, gönlünde melik düşmanlarıyla iş tutup onların yolunu yol bilenlerdir.”
Kimin ülkesinde ıstırap varsa, dininde de bozukluk vardır. Dini bozuklar, bozguncular meydana çıkar. Din bozuldu mu ülkede kargaşa başlar; bozguncular kuvvetlenir. Padişahı itibarsızlaştırırlar. Gönüller ıstıraba düşer, bid’at zuhur ederek hariciler baskın gelir.
Tahtını göğe kurarsan meşhur
Kuşağında yıldızlar olursa dillere destan olursun.
Söz sözleyeceksen güçlü ve etkili sözler söylemeye çalış
Meşhur olmak için çileye katlan ki meyvesi tatlıdır.
Kutadgu Bilig kadın hakkındaki telakkisinde de Oğuz töresinden ayrılmıştır. Evvelce gördüğümüz gibi Orhon kitabelerine göre kadın ailenin mürebbisidir. Ocağın temeli, bilgili ve tecrübeli bir insandır. Onun bu hâkim rolü Türk kozmogoni ve hikmetine aksetmiştir. Halbuki Kutadgu Bilig'e göre kadın bütün fenalıkların menbaı, vefakârlık ve fazilet hislerinden hemen tamamıyla mahrum olup evde hapsedilmesi ve bilhassa umumî hayat işlerine katiyyen karıştırılmaması lazımdır. Kadın hakkındaki bu fikirleri aynıyla Nizamülmülk'ün Siyasetnâme'sinde de görmüştük. Çok iyi anlaşılıyor ki harem hayatı ve bir nevi peche originel telakkisinin ve Türk kozmogoni ve hikmetinin kendine mahsus vasıflarını örtecek bir hal almıştır.