Diyarbakır Valisi Cemal Bey (Bardakçı), soygunların “yaşama duygusu ve endişesinden kaynaklandığı” kanısındaydı. Dersimlilerden silah toplamak, uzun sürecek bir gerilla savaşını başlatır; üstelik Türk kanı ve parası yok olurdu.
Çare neydi? Çare, okul açmak, yol yapmak, yöreye bayındırlık hizmeti götürmekti.
çünkü “deniz”i görmek, evden, kalın perdelerle güneşten, insanlardan, arabalardan, dükkanlardan - hayattan ayrılmış tozlu mekandan çıkıp hayatın çok daha geniş, derin, eğlenceli ve mutlu bir şey olacağını görmek, görebilmek demek.