Görülüyor ki âlemde bir rasyonellik var ve bu rasyonelliğin arka-
sında da bir rasyonalitenin olması göz ardı edilmemelidir. Çünkü bir yerde
düzen ve intizam varsa orada mutlaka bir düzenleyici olmalıdır. Aksi takdir-
de bu düşünceyi reddeder, âlemde bir düzen ve ahenkten daha çok kargaşa
ve tesadüften bahsetmemiz gerekir. Bilindiği üzere tesadüf ve rastlantılar
sistematik bir şekilde devam edemez. Oysa âlemdeki düzen ve intizam sis-
tematik bir şekilde canlılığını korumaktadır. Kuşkusuz âlemin bu şekilde
olmasının kanıtını belki gösteremeyiz, ama onun tesadüfen ortaya çıkan bir
şey olduğu düşüncesine inanmak çok makul bir fikir değildir. Zira çok sa-
yıda var olan şeylerin tesadüfen ortaya çıktığını kabul edersek, o zaman bu
kadar akıllı varlığın tesadüfen ortaya çıktığını nasıl kabul edeceğiz?