ANTROPOSANTRİZM
Soru: İnsanlar zevk için hayvan öldürürken herhangi bir aslanın bir insanı yemesi vahşet olarak adlandırması nasıl bir paradoks? Harika bir mantık yakaladınız. Bahsettiğiniz durum, insanlığın dünyayı ve doğayı yorumlarken düştüğü en büyük çelişkilerden biridir ve buna felsefede "insanmerkezcilik" (antroposantrizm) denir. Yani insan, kendini evrenin merkezine koyar; her şeyi kendi çıkarına, ahlakına ve diline göre yargılar. ​Bu paradoksun temelinde birkaç trajikomik çarpıtma yatıyor: ​1. Rollerin Çarpıtılması: Hayatta Kalma vs. Zevk ​Aslanın Yaptığı: Bir aslan bir insanı (ya da başka bir canlıyı) avladığında bunu zevk için, nefret ettiği için ya da spor olsun diye yapmaz. Biyolojik olarak hayatta kalmak zorundadır, doğası ve içgüdüsü budur. Aslan için o eylem sadece "beslenmektir". ​İnsanın Yaptığı: İnsanların kürk, fildişi, avcılık sporu veya sadece eğlence için hayvan öldürmesi tamamen keyfidir. Hayatta kalmakla hiçbir ilgisi yoktur. ​Buna rağmen, aslanın hayatta kalma mücadelesine "vahşet" derken, insanın zevk için öldürmesini "hobi" veya "gelenek" olarak yumuşatmak tam bir ikiyüzlülüktür. ​2. "Vahşet" Kavramını Sadece Kendimize Göre Tanımlamak ​Biz "vahşet" veya "canilik" kelimelerini kime zarar verildiğine göre seçiyoruz. ​Eğer kurban bir insansa, fail kim olursa olsun (bir hayvan bile olsa) buna "vahşet" diyoruz. ​Eğer kurban bir hayvansa ve bunu yapan bir insansa, buna "sanayi", "spor" veya "zararlı canlılarla mücadele" kılıfı uyduruyoruz. ​3. Doğaya İnsan Ahlakı Dayatmak ​Doğada bizim anladığımız manada bir "ahlak", "hukuk" veya "suç" yoktur; sadece denge ve hayatta kalma vardır. Aslan bir insanı yediğinde katil olmaz, sadece aslan gibi davranmış olur. Bir canlıyı "canavar" veya "vahşi" olarak ilan etmek, insanın kendi üstünlük kompleksinin ve doğadan kopuşunun
`feza pilotu` yirminci asrın ablak yüzlü feza pilotu buldun mu ay yüzünde ölüme çare otu? bir odun parçasına at diye binen çocuk başında çelik külah, sırtında plastik gocuk. uzakları yenmiş fatih edasındasın dibsizliğin dibini bulmak sevdasındasın... allah'a dil çıkarır gibi küstah bir yarış...farkında değilsin ki, ay dünyaya bir karış fezada milyarlarca ışık, yol, mesafe; seninki, saniyelik zafer, ilmi hurafe kavanozda, kendini deryada sanan balık; ne acı vahşet, mağrur ilimdeki kalabalık; fezada 'allah diye bir şey yok' iddiası gel gör, kaç füzeye denk, bir mu'minin duası; rafa kaldırmak için ruhlarını dürdüler; güneş diye kalpteki güneşi söndürdüler. bilmediler; kalptedir, kalptedir asil feza; kalptedir, olumsuzluk kefili kutsi imza. sayıdan sonsuzluğa sınıf geçirtecek not; bizdedir ve bizdedir arşa giden astronot, ve mekandan arınmış ve zamandan ilerde, fezayı teslim alma sırrı bizimkilerde.bizimkiler ışığa gem vuranda binerler; yerden göğe çıkmazlar, gökten yere inerler...... `necip fazıl kısakürek `
📚🔔 Tatil zili çaldı! Bir yıl boyunca verilen emeklerin ardından şimdi dinlenme, keşfetme ve yeni maceralara atılma zamanı. 🌞 Bu yaz bol kahkahalı, bol anılı ve elbette bol kitaplı geçsin. Tüm öğrencilere keyifli tatiller diliyoruz! 💙📖
Amerika'yla el sıkış, tarafsız olun manşeti Var çetin bi' savaş burada, yeter ulan, bi' fark edin şu hali Darp edip gelen NATO'yla savaş laneti Korkma, elbet yıkılmı'cak müslümanın mabedi Orta Doğu'da vahşet, toprak altı toplu mezarlar Yapmadığınız şey kalmadı sussun diye ezanlar Ebu Cehil ordusunda nöbet tutan Sezar'lar Fizan'dan gelen bu ses diriltir atamı mezardan Neden savaş yanlısı hep tuttuğunuz taraflar? Playboy'a poz vermekse anladığınız sanattan "Barış Bildirgesi" dediğin olmamalı bi' paragraf Ki Pentagon'da verilmiyor özgürlüğüne anahtar İsrail'e saygı duruşu fikriniz de ortak akım Diliyorum ki bütün makam araçlarınız yolda kalır "Nedir sorun?" sorma, takıl; format atın, o noksan akıl Düzelemeyiz var oldukça siktiğimin pop sanatı.
Léon Bloy, Jeanne d'Arc
Jeanne d'Arc'a reva görülen vahşet karşısında sergilenen yaygın korkaklık, 15.yüzyıl Fransa tarihinin en çarpıcı özelliğidir. Böylesine kitlesel bir cesaret çöküşünün örnekleri azdır.
Körelmiş Kalpler
Bir uyku sarmış,Ademden beşeri Sen duy sesimi ,çöldeki bedevi​ Ölüyor insanlık, yaşanır vahşet! Gören yok öleni, nerde merhamet!​ Üşüyen eller var, korkan bedenler Merhamet yoksunu,körelmiş kalpler ​Kirli kalplerde var olmaz merhamet Geçmişine baksan sade ihanet
1000Kitap
Muharrem Ayı Mübarek Olsun
Bu defa Hz. Hasan ve Hz Hüseyin Efendilerimi şiirlerle yad etmeyi diledim. Her ne kadar Salih Suruç hocamın eseri kadar ağlatmasa da gönlümde hüzün bırakan bir eser oldu . Şiir YÂ RESÛLALLAH Senin nûrun gönüllere, Ciladır yâ Resûlallah. İsmin âşık bülbüllere, Salâdır yâ Resûlallah... İnci dizer gözüm yaşı, Medyum gönlüm sana karşı, Senin makamın ki arşı, Alâdır yâ Resûlallah... Mutlu olur seni seven, Her sevgiye lâyıksın sen. Senin ahlâkını öven, Hudâ'dır yâ Resûlallah... Senden başka kimin kimsen, Yoktur, yetiş, bitsin çilem, Senin aşkın bana her dem, Şifâdır yâ Resûlallah... Kim canım vermez sana? Âşıklar aşkınla yana, Miskin Necati yoluna, Fedadır yâ Resûlallah... 🌹 Şiir