Rıfat Ilgaz 1953'de Devam adlı
şiir kitabını yayınlar ancak
bu kitap toplatılır. Zamanın Basın savcısı, uzun aramalardan sonra Rıfat Ilgaz'ı makamına çağırır.
Rıfat Ilgaz şöyle anlatır bu konuşmayı:
"- Neden böyle memleketi kötüleyici
şiirler yazıyorsun? diye azarlamıştı
beni huzurunda.
- Nasıl şiirler yazayım? dedim.
- Memleketin güzel yanlarını da yaz.
Hiç mi yok memleketin güzel yanları?.. Adalar, Boğaziçi... Anadolu'da
pınar başları, ormanlar, ırmaklar...
- Var efendim, onları yazan şairler de var!
- Sen de yaz!..
- Yazılanları bir kez de ben yazarsam okurlarım ayıplarlar beni, bir şair olarak...
- Suçlanmak daha mı iyi,
varsın ayıplasınlar!..
- Ben realist bir şairim, gördüklerimi yazarım...
- Realist olmaya mecbur musun?..
Natüralist şair ol! Ormanlardan ağaçlardan, çiçeklerden söz et!..
(Sanıyorum, 'Naturalist'i, naturist
anlamına kullanıyordu.
Bu sayın Savcı ünlü Hicabi Dinç'in yerine gelendi. Hicabi Bey'le şakalaşmalarımız
daha hukuksal olurdu hiç olmazsa.)
Bir gün 'Meclis'e hakaretten yapışmıştı yakama. Ben de bu yazıda hakaret yok,
diye diretmiştim çağırttığı makamında.
- Var, demişti, bal gibi Meclis'e
hakaret var!..