Imre Lakatos

8.9/10
7 Kişi
38
Okunma
13
Beğeni
2.297
Görüntülenme

Hakkında

bilimsel gelişmeye ilişkin araştırma programlarıyla ün kazanmış olan çağdaş bilim felsefecisi. Lakatos, aynı zamanda klasik bilim anlayışına yönelik itirazlarıyla tanınmıştır.Pozitivist bilim ideali ve anlayışının eleştirisini yapan Lakatos'a göre, bilimde nihai doğrulama ve nihai yanlışlama yoktur. Bilim yanılabilir, hataya düşebilir. Bilimde kesin doğrularla, kesin yanlışların olamayacağını söyleyen Lakatos'a göre, bilimde hakikati garanti edecek, doğruluğu teminat altına alacak, genel-geçer, evrensel ve rasyonel yöntemleryoktur. Bundan dolayı, bilimin kesin ve değişmez bir yöntemi olamaz. Bu bakımdan Paul Feyerabend'i etkilemiştir; onunYönteme Hayır adlı ünlü kitabının Lakatos ile yazışmalarının bir ürünü olduğu bilinmekltedir.Karl Popper, Thomas Kuhnve Feyerabend arasında meydan gelmiş olan bilimin niteliğine, geçerliliğine, yöntemine, kuramsal statüsüne dair tartışmalarda kendine özgü bir yol izlemiştir. Bu yolda Lakatos bilimin rasyonel bir şekilde ilerlediğini kanıtlamaya çalışır. Hem Popper hem de Kuhn karşıtı önermeleri söz konusu olmakla birlikte Lakatos, daha çok bunlar arasında bir tür sentez arayışında bir bilim felsefecisi olarak görünmüştür.Popper'ın öğrencisi olmakla birlikte onun yanlışlanabilirlik ilkesiyle temellendiridiği bilim anlayışını eleştirmiştir. Onun düşüncelerinin özgünlüğü Popper ile Kuhn arasındaki tartışmalarda bir tüz sentez arayışıyla hareket etmiştir. Bilimininanomalilerle her zaman bir arada bulunduğunu ileri sürmüş, belirli bir teorinin doğrulanma ya da yanlışlanmasının belirli bir anda olanaklı omadığını savlamıştır. Bilimsel bir teori bu belirli anomalileri zaten ad hoc varsayımlarla kanıtlamaya çalışır, ki bu nedenle belirli bir teoriyi reddedebilmek sanıldığı kadar kolay değildir. Belirli bir teorinin diğer ya da önceki teoriden daha geçerli olması, bu yeni ya da farklı teorinin daha fazla şeyi açıklayabiliyor olmasıyla ilgilidir ona göre. Bu yaklaşım biçimi teoriler arasında bir süreklilik ilişkisi kurar. Buna göre, çelişiyor göründüklerinde bile, teorilerin belirli bir şekilde birbirlerini kapsamaları söz konusudur. Bir tür birikimci bir bilgi anlayışı ortaya konulmaktadır Lakatos tarafından, ancak Kuhn'un bu birikim olanağını geçersiz ilan eden varsayımlarına bir açıklama getirilmemektedir. Öte yandan Lakatos bilimsel gözlemin nesnel bir şekilde yapılmasını öngörerek, bir anlamda ampirist bilgi anlayışlarına olanak verir. Bu da sert eleştirilere maruz kalan pozitivizm ve ampirizm konularında kesin olmayan bir önerme olarak görünür.Rasyonalizm ve empirizm konularında da Lakotes'in sentez arayışında olduğu, ve bu noktada eleştiriyor olsa da Popper'a Kuhn'dan daha yakın durduğu söylenebilir. Lakatos bu anlamda, Popper'ın kimi görüşleriyle kendi temel savları arasında çelişmekle eleştirmiş olan Popperci çevreye dahil edilebilir. Onun girişimleri Kuhn'un varsayımlarını en önemli oldukları noktada yadsımaya yönelik olarak görünmektedir. Birikimci bilgi anlayışıyla Kuhn'un paradigma kavramına da itiraz etmiştir Lakatos. Feyerabend daha sonra Lakatos'ın önermelerini farklı noktalardan eleştirecek, Kuhncu görelikciliği uç noktalara taşıyacaktır. Lakatos'ın aksine Feyerabend bilimdeki teorilerin birbirlerini yadsıyarak ortaya çıktıklarını öne sürer. Feyerabend onun rasyonalist eksenli düşüncelerini "realist rasyonalizm" olarak eleştirir.
Unvan:
Bilim Felsefecisi
Doğum:
Macaristan, 1922
Ölüm:
Londra, 1974

Okurlar

13 okur beğendi.
38 okur okudu.
3 okur okuyor.
86 okur okuyacak.
2 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
“Bir önermenin bilimsel olduğunun söylenebilmesi için, bir nedensellik ilişkisi belirtmeyi amaçlaması gerekir.”
“Yeni olguları üretenin "yorumlayıcı" kuramın mı yoksa "açıklayıcı" kuramın mı bir başkasıyla değiştirilmesi olduğuna karar verdiğimizde, temel önermelerin red ya da kabul edilmesi konusunda yine bir karar vermek zorunda kalırız.”
Reklam
“Tümevarımcı eleştiri esasen kuşkucudur; bir önermenin yanlış olduğunu göstermekten ziyade, kanıtlanmamış, yani sahte-bilimsel olduğunu göstermeye dayanır.”
Felsefe mi? O da ne!
Yeniden gelmem üzerine birkaç yazı paylaşmayı düşünüyorum. Bu hem dostlarıma bir özür mahiyetinde hem de meydan boş kalmasın gibisinden. Şu konuyu merak ediyorum diyen varsa yorumlara yeşillendirebilir yoksam CahilBender kahya ne derse o. Konu başlıkları şunlar olabilir: 1
Platon (Eflatun)
Platon (Eflatun)
ve sistematik felsefe 2
Martin Heidegger
Martin Heidegger
neden bir Nazi idi? 3
Gilles Deleuze
Gilles Deleuze
niye bu kadar tutuldu? 4
Albert Camus
Albert Camus
bir edebiyatçı mı yoksa felsefeci mi? 5
David Hume
David Hume
Bilim felsefesi ve tarihinde nasıl bir yere sahip? 6
Immanuel Kant
Immanuel Kant
gerçekte felsefede nasıl bir dönüm noktası? 7 Astroloji bir bilimken neden Sahte-bilim yaftası yedi? 8 Sosyoloji bir bilim olabilir mi? 9 Bilimsellik kriteri
Karl R. Popper
Karl R. Popper
Thomas S. Kuhn
Thomas S. Kuhn
Imre Lakatos
Imre Lakatos
ile aşılabilir mi? 10 Günümüzde felsefe nasıl bir yerde?

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
390 syf.
2/10 puan verdi
·
8 günde okudu
Sallayana… “Sallarlar…”
Imre Lakatos
Imre Lakatos
bilim adına bir uğraş edinmeye çalışan ama 350 sayfa aynı şeyleri yazıp çizmekten başka vasfı olmayan bir zat. Yazar adeta
Karl R. Popper
Karl R. Popper
karikatürize hali, kafası karışık bir dilenci gibi tezgahı nereye açarsam ses getiririm derdine düşmüş. Bilimsel metodoloji adına; yanlışlamacılığın biçimsel yönü, tümevarımcı ve olgusal teknikleri
Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi
Bilimsel Araştırma Programlarının MetodolojisiImre Lakatos · Alfa · 201421 okunma
195 syf.
6/10 puan verdi
Lagatos'u araştırmama bu kitap ile başlamak gibi bir hata ettim. Ancak onun felsefesini yuttuktan sonra başlamalıydım; çünkü kendi teorilerinin pratiğini anlatıyor burada. Ayrıca üstün bir matematik ve geometri bilgisi gerektiriyor. Diğer eserlerinde, makalelerinde anlattığı "Kanıt nasıl verilmeli ?", "Bilim ne şekilde icra edilir ?", "Bilimsel araştırma nasıl olur?" gibi sorularının pratik yanıtını bu kitapta veriyor. Kitap öğrencilerin bir probleme ilgi duyması ve ardından bu probleme ilişkin bir teoriyi ortaya koymalarıyla başlıyor. Bu teori birçok deneme yanılmadan geçip doğru olduğu kabul ediliyor. Ama buna bir kanıt getiren olmuyor. Bunun üzerine öğretmen ortaya bunun kanıtını atıyor. Böylece kitapta cümbüş başlıyor. Herkes farklı açıdan ele aldığı kanıtı çeşitli yöntemlerle çürütmeye çalışıyor. Burada yanlışlamacılık ve çeşitleri sıklıkla kullanılıyor.Burada işte Lagatos felsefesinin eksikliklerini hissettim çünkü oradaki öğretmenin kanıtını benimsemesindeki inatçılığı, her bir öğrencinin eleştirisindeki farklılıkların bile bir anlamı var. Aslında bir matematikçi için oldukça eğlenceli olabilecek bir eserdi. Alfa, Gama, Teta gibi birsürü matematik terimi(Öğrencilerin adları) bu kanıt yüzünden birbiriyle atışıyor, teselli ediyor, birbirlerine meydan okuyorlar. Kitapta ilginç fakat anlayamadığım Canavar Kovuşturma Yöntemi, Canavar Ayarlama Yöntemi gibi yöntemlerden de bahsediliyor. Bilgimin daha yeterli olduğu bir dönemde tekrar okumaya çalışıcam..
Kanıtlar ve Çürütmeler
Kanıtlar ve ÇürütmelerImre Lakatos · Nesin Matematik Köyü · 201412 okunma
390 syf.
9/10 puan verdi
·
29 saatte okudu
Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi - Imre Lakatos
Bilim felsefesi okumalarına devam ediyoruz. İnceleyeceğimiz sıradaki yazar, Imre Lakatos’tur. Yazarın ana saptamaları şunlardır: Kuhn’un düşündüğünün tersine bilimsel faaliyetler nadiren tek bir paradigma etrafında yürür. O, ‘’paradigma’’ kavramına alternatif olarak ‘’bilimsel araştırma programları’’ kavramını öne sürer. Bir program içerisinde
Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi
Bilimsel Araştırma Programlarının MetodolojisiImre Lakatos · Alfa · 201421 okunma