Ali Öztürk

Ali Öztürk

Yazar
8.5/10
2 Kişi
·
6
Okunma
·
1
Beğeni
·
105
Gösterim
I- Şamanist Asya Türk Destanları
A- Saka (ŞU) destanı.
B- Alp Er Tunga destanı. (Afrasiyab destanı)
C- Oğuz Kağan destanı.
Ç- Bozkurt ve Ergenekon destanı.
D- Uygur Destanları
E- Dede Korkut Destanları.
F- Manas destanı.
II- İslam Tesirinde Türk Destanları
A- Köroğlu destanı.
B- Battal Gazi destanı.
C- Danişmend Gazi destanı.
Ç- Saltuk Buğra Han destanı.
D- Sarı Saltuk Baba destanı
III- Bölge-Yerel destanlar
A- Genç Osman destanı.
B- Sivastopol ve Kırım destanı.
C- Plevne destanı.
D- Grisgal (başını vermeyen şehit) destanı.
E- Zağra göç destanı ve diğer destanlar.
"Yeryüzü Türkleri taşımağa kafi gelmiyordu, Batı'ya doğru yürüyüşlerinde, önlerinde köpeğe benzer (BÖRÜ-Kurt) bir hayvan bulunuyordu. Onlar da (Türkler) ona yetişemiyorlardı. Hayvan "Gök Börü" yürümek istediği zaman, "Göç" yani kalkın diye bağırıyor, Türkler de durduğu yere kadar onu takip ediyor ve orada çadırlarını kuruyorlardı. Uzun zaman yol göstererek, nihayet kaybolunca, Türkler de artık geldikleri yerde oturup kaldılar."
Türklerin Asya'da bilinen en eski ataları olarak kabul ediliyor. Çin tarihlerinde Kao-çh adı işe yer alan ve Tiklere etnik yönden bağlı olan bu Boy'un Çince telaffuzu Hueghu'dur ve Türkçe karşılığı ise Uygur'dur, Tik boylarından, daha sonra İrtiş bölgesinde (Sır Derya) yaşayanları, Gök Türklerin ataları olduğunu G.Nemeth açıkladığı gibi, Gök Türkler devrinde yaşamış Bizans tarihçesi Menander de Gök Türklere SAKA dediklerini kaydeder.
Oğuz toplumu belli ölçü ve kıymetlere istinaden bir hayat anlayışı yaşlamaktadır. Bu ölçüler ise :
1- Ok atmak ve yay çekmekte gösterilecek hüner,
2- Yağı ile savaşta üstün gelmek. -Baş kesmek, kan dökmek-
3- Kalun Oğuz içinde ÇULDI almak,
4- İle (ülkeye) sahip olmak,
5- Aç doyurmak, çıplak donatmak (zengin ve eli açık olmak)
6- Soylu olmak ve soyunu küçük düşürmemek-soylu davranmak-
Destanlardaki bu motiflerle diğer motifler bütünü işe topluma güç ve kuvvet kaynağı olurlar. Bunlarım tesiri destanın içimde sürekli olarak devam eder, böylece süreklilik özelliği taşırlar. Masallarsa ise Masal kahramanlarının karşısına çıkan veya hayatına giren doğaüstü olayların, masalın gelişimi içinde süreklilikleri yoktur, çok zaman yıkıcı ve masal kahramanına zarar verecek özellikte görüldükleri gibi, etkileri de toplumdan ziyade masal kahramanına olur. Devamlı olarak da tesir edecek özelliğe de sahip değillerdir. Destanlardaki doğaüstü olaylar ve Motifler yukarıda da dediğimiz gibi, toplum hayatına devamlılık özelliği katan olayların meydana gelmesine sebep olurlar. Masallarda bazen kahramana yardımcı olan doğaüstü güçler görülürse de, bunlar karşı tarafın büyüsünü veya kötülüğünü yok etme şeklinde görüldüğü gibi, bazen de kahramanı bir felaketten ve müşkülden kurtarmak için ortaya çıkarlar.
M.Ö 160 yılında Kaşgar bölgesinde Sakaların buyruk olduklarını Çin tarihleri kaydettiği gibi, bunlar daha sonra GÖK TÜRK KAĞANLIĞI içinde bir boy olarak görülen Karlukların da atasıdır. Altıncı tarih Süryani tarihçilerinden, "İskender Romanı"nın yazarı, bu 22 boy için şu kaydı verir :
"İskender'e itaat eden 2 boyun dışında 24 boy demir kapının dışında bırakılmış ve bu 22 boya "HUN" adı verilmiştir" der.
Kitap aslen çok güzel. Bir çok destanımız ve bu destanlardaki kişiler çok güzel anlatılıyor. Kaynaklar oldukça iyi ve fazla. Ancak ben neden 3 puan birden kestim hem de bir tarih kitabında, bunu açıklayacağım.
Yazar, sanki ilk defa yazmış gibi. Yani nasıl konuşuyorsa konuşma dilini yazıya çevirmiş ve bu sebeple bazı şeyler garip geliyor. Hani destandaki yazılar haricinde kendi fikirlerini belirtirken de "Yapmağa, Öğretmeğe" gibi kelimeler kullanmış. Bu tarz yazı dilinde alışık olmadığımız kelimeler okumayı yavaşlatıyor. Zaten çoğu yer durağan ve sıkıcı gelebiliyor tarih kitaplarında. Bir de yayın evinin şiddetle değiştirilmesini tavsiye edeceğim.
Biraz da yayın evini topa tutarsak ; Ah be kardeşim, bu kadar mı kelime yanlışı yapılır, diyesi geliyor insanın. Zaten staj var, zor okuyorum. Şu kitabı okumam 2 haftamı aldı nerdeyse. Birde yanlış kelimelerin fazlalığı beni çıldırttı desem yeridir.
Kitaba yeniden dönecek olursak ; Sadece TARİH kısmını, tarihe, tarihimize göre değerlendirirsek, bence ortaya çok güzel bir malzeme çıkmış. Bu malzemeden faydalanmak da bizim elimizde diyebilirim..

Yazarın biyografisi

Adı:
Ali Öztürk
Unvan:
Türk Yazar

Yazar istatistikleri

  • 1 okur beğendi.
  • 6 okur okudu.
  • 3 okur okuyacak.