Sine-Göz Hareketini başlattıktan sonra Dziga Vertov ismini kullanmaya başlamıştır.. “Sine-Göz” akımının kuramcısıdır.
O zaman Rus İmparatorluğu’nda, günümüzde ise Polonya’da bulunan Bialystok’da 1912-14 arasında, lise yıllarında müzik eğitimi aldı. 1915’de Petrograd’a gitti ve Psiko-Nöroloji Enstitüsü’nde okumaya başladı. Avant-garde ve fütürist gruplara katıldı. 1918 yılı başında yazar Mikhail Koltsov’un isteğiyle Moskova Film Komitesi’nde yazar ve kurgucu olarak çalışmaya başladı. Yazın Komite’nin Belgesel Bölümü sekreterliğine getirildi. Adını bu dönemde Dziga Vertov’a dönüştürmüştür.
Sinemada kurmacaya karşıdır. Dramayı, “burjuvazinin elindeki bir afyon” olarak nitelendirir. Kameranın işlevini, sadece görüntüyü kopyalayan değil, “gözün güçsüzlüğünün aşılması için bir araç” olarak tanımlar. Filmleri Lenin’in emriyle Ajit-trenlerle Sovyetler Birliği’ni baştan sona dolaşıp Sovyet Bolşevik Devrimini anlatmıştır / göstermiştir.
İç organlar,
güçlü duygular barındıran bağırsaklar
sinemanın devrimin kayalıkları üzerinde
deşilen karnından
dısarı fırlıyor.
Yerde süründüklerini,
yeryüzünde
dehset ve tiksintiyle titreyen
kanlı bir iz bıraktıklarını görün.
Her şey bitti.
Vertovun üç kuramından sonuncusudur resmen seyircinin aklıyla oynuyor işte sine-göz;farklı hareketleri bir araya getirir onlardaki ayrıntıları her şekilde verir onların hareketlerinden daha yavaş veya daha hızlı değildir,bütün hareketlerin hepsi onun için evrende bir anlam ifade etmektedir. Vertov bunu şöyle açıklar: "...Şimdi ben, bir kamera, en karmaşık kombinasyonlardan oluşan hareketlerden başlayarak, bileşkelerinde çırpınıyor, hareketin kaosu içerisinde manevra yapıyor, hareketi kaydediyorum. Zamanın ve uzamın limitlerinden bağımsız olarak evrende verilen herhangi iki noktayı bir araya getiriyorum, onları nerede çekmiş olduğumun hiç önemi yok. Benim yolum dünyanın daha taze bir algılanmasının yaratımına doğrudur. Sizce bilinmeyen bir dünyanın şifresini yeni bir yoldan çözüyorum."