I. Athanasios

I. AthanasiosSöz'ün Beden Alması yazarı
Yazar
9.7/10
4 Kişi
8
Okunma
2
Beğeni
595
Görüntülenme

Hakkında

Atanasius 296/298'de belki de 300'de doğdu. Kısa boylu ve kara tenli olduğundan (rakipleri onu kara cüce diye tanımlarlardı) Kıpti halkından olma ihtimali güçlüdür. Eserlerinde Platon, Homeros, Aristo ve Neoplatonculukla ilgili aktarımları Yunan kültürüne mükemmel derecede hakim olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda dönemin İskenderiyesini derin İncil bilgisinin olduğu bir merkez haline getirmiştir. Gençliğinde aralarında Büyük Antonius'un olduğu Mısır çöllerinin keşişleriyle,ki Mısırda yetişen bu kuşağa çöl babaları[2] da denir, birlikte oldu. Çöl babalarından kendi kendini disipline etmeyi ve düşmanları tarafından bile saygı duyulmasını sağlayan çileciliği öğrendi. Keşişlerle iyi ilişkileri sonraki dönemlerde de sürdü ve defalarca gittiği sürgünlerde hep onları buldu. Genç yaşta İskenderiye patriği İskenderiye'li Alexander'ın (ö. 328) ev işlerine bakmaya başladı ve onun yardımcısı oldu. 318 yılında patlak veren Aryanizm krizinden önce yazdığı iki kitap bulunmaktadır: Biri Paganlara Karşı, diğeri περί ενανθρωπήσεως του Λόγου (Logos'un Enkarnasyonu Üzerine). Bu ikinci kitabında tanrısal özün İsa'nın vücudunda ortaya çıktığını anlatır ki, bu da daha sonra hıristiyanlık tarihinde çok önemli bir yere sahip olacak olan babanın ve oğlun özlerinin ne olduğu tartışmasında onun inançlarının ne kadar merkezi bir rol taşıdığını gösterir. Atanasius, bu yüzden Aryanizmi hıristiyanlığa karşı bir tehdit olarak görecektir. 319'de Atanasius henüz genç bir diyakoz iken, rahip Arius, İsa'nın henüz bulunmadığı bir dönemin olduğunu ve Baba'nın Tanrı İsa'yı yaratmadan önce de varolduğunu ve bu yüzden aynı sayılamayacakları düşüncesini seslendirmeye başlamıştı. Patrik Alexander'in 321 yılında Aryanizmi mahkûm eden fermanı, tarz ve içerik bakımından kısmen Atanasius'dan kaynaklanmış olabileceğini düşündürür. Atanasius İznik konsilinde de Alexander'a eşlik etmiştir. Bugün elimizde bulunan Konsil raporlarından biri onun tarafından tutulmuştur. Bu raporda Baba ile Oğul'un Arius'un iddia ettiği benzer tözlerden ὁμοιούσιος (homoiousios) değil, aynı tözlerden ὁμοούσιος (homoousios) geldiği şeklindeki ortodoks görüş ifade edilmektedir. 328'de Atanasius selefi Alexander'ın yerine patrik oldu ve aynı yıl I. Konstantin, Arius'un sürgün cezasını kaldırdı. Atanasius, Arius taraftarlarının ve Likopolisli Meletius'un karşı çıkmasına rağmen Mısır kilisesi tarafından piskopos olarak seçildi. Meletius, İznik konsilinin kararına karşın kilisenin yeniden birleştirilmesini istiyordu. Çok geçmeden Aryanizmin lideri tarafından Atanasius'un kendi kilisesine zulmettiği şeklinde bir söylenti yayıldı. Atanasius, 335'te Sur'da (Tyre) toplanan piskoposlar toplantısında sanık sandalyesine oturtuldu ve suçlamalara maruz kaldı. Toplantıda Eusebius ve Arius yanlıları Atanasius'u azlettiler ve Atanasius'un Mısır'ın tahıl gemilerinin sevkini engelleyebileceği söyleyerek imparator Constantin tarafından sürgüne gönderilmesini sağladılar. Atanasius 7 Kasım 335'te Almanya'nın Trier kentine sürgüne gönderildi ve orada Trier'li Maximin'in yanına sığındı. Konstantin'in ölümünden sonra oğulları, bitmek bilmeyen Aryancılık çatışmasından dolayı sürgüne gönderilen piskoposları geri getirme kararı verdiler. Ama 341'de Atanasius bir kez daha İskenderiye'yi terk etmeye zorlandı. Sonraki yılı Roma ve Aquileia'da geçirdi. Burada kaldığı süre içinde Papa I. Julius (337–351) ve Romalı ruhban kesimi ile iyi ilişkiler geliştirdi. II. Konstantin'in 340 yılında ölümünden sonra Konstans Batı'nın nerdeyse tek hakimi oldu. I. Julius'un öğütlerine uyan Konstans kardeşi II. Constantius'i 342'de Serdika (bugünkü Sofya) konsilini toplamaya ikna etti. Bu konsile, sürgüne gönderilmiş olan Atanasius ile yine Arius'a karşı olan ve sürgüne gönderilen Markell'in de çağrılmış olduğunu duyan doğulu piskoposlar konsili terkettiler. Atanasius'un tekrar İskenderiye'ye dönebilmesi ancak Konstans'in kardeşi II. Konstantius'u bir iç savaşla tehdit etmesinden sonra mümkün olabildi. Konstans'ın 450'de ölmesinden sonra, iktidar II. Konstantius tüm imparatorlukta gücü eline geçirdi ve ortodokslara karşı baskıyı sertleştirmeye başladı. Atanasius imparator tarafından düzenlenmiş bir konsil tarafından yargılandı ve yeraltına geçmeye zorlandı. Sonraki yıllarda Atanasius çöllerdeki keşişlerine arasında katıldı. Roma tacı pagan imparator Julius'un eline geçince, imparatorun af kararı ile 8 Şubat 362'de Atanasius'un sürgün cezası tekrar kaldırıldı ve Atanasius bir kez daha İskenderiye'ye döndü. Aynı yıl Athasius, Tomus ad Antiochenos tartışması olarak bilinen teslis inancını temel kabul edecek bir ruhban meclisi topladı.
Tam adı:
İskenderiye'li Aziz Atanasius
Unvan:
İskenderiye Piskoposu
Doğum:
İskenderiye, Mısır, 300
Ölüm:
İskenderiye, Mısır, 2 Mayıs 373

Okurlar

2 okur beğendi.
8 okur okudu.
11 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
"...gerçekler bemberrak bir şekilde açıktır ve gerçeklerden kimse utanç duymamalıdır."
Sayfa 67 - Kitab-ı Mukaddes ŞirketiKitabı okudu
Bu çocuklar etten ve kandan oldukları için İsa, ölüm gücüne sahip olanı, yani İblis'i, ölüm aracılığıyla etkisiz kılmak üzere onlarla aynı insan yapısını aldı. Bunu, ölüm korkusu yüzünden yaşamları boyunca köle olanların hepsini özgür kılmak için yaptı.
Sayfa 30 - Kitabı Mukaddes ŞirketiKitabı okudu
Reklam
"Çünkü Kurtarıcı, insanlar arasında pek çok şekilde çalışmaktadır ve ister Grekçe konuşanlar arasında olsun, ister diğer memleketlerde olsun, dünyanın her yerinde pek çok insanı bizim göremediğimiz şekillerde Kendisi'ne gelmeye, Kendisi'ne imana dönmeye ve Kendisi'nin öğrettiklerine itaat etmeye ikna etmektedir."
Sayfa 63 - Kitab-ı Mukaddes ŞirketiKitabı okudu
"...tüm maddenin kaynağı Tanrı'nın kendisi değilse ve sadece önceden var olan maddelerden bir şeyler yaratıyorsa, zaten bilinen bir madde olmaksızın bir şey yaratma kabiliyetine sahip olmadığından dolayı bu Tanrı zayıftır."
Sayfa 16 - Kitab-ı Mukaddes ŞirketiKitabı okudu
Kainat yaratılmış bir şey olmasına rağmen, eğer Söz'ün(İsa Mesih) kainatın içinde bulunması tuhaf değilse, Söz’ün (İsa Mesih) insanın içinde bulunması da tuhaf değildir.
Sayfa 86 - Kitabı Mukaddes ŞirketiKitabı okudu
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
112 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
Aziz Atanasuyus 300'lü yıllarda döneminin akımlarına öğretilerine karşı Mesih'in öğretisini açıkça ortaya koyan.. Mesih'in öncesizlikten gelip nasıl beden aldığını anlatan.. Neden beden alması gerektiğini neden çarmıhta ölmesi gerektiğini anlatıyor bu eser. Oldukça basit ama vurucu tezleriyle Mesih'in Tanrılığını ortaya koyuyor. Bence kaçırılmaması gereken oldukça güzel bir eser.. Bunu bize sunan Kitab-ı Mukaddes Şirketine teşekkürler.. İsa Mesih sonsuzlara dek Tanrıdır! Övgü ve yücelik onun olsun. Baba, Oğul ve Kutsal Ruhun adıyla. AMİN!
Söz'ün Beden Alması
Söz'ün Beden AlmasıI. Athanasios · Kitab-ı Mukaddes Yayıncılık · 20208 okunma