Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Jean Maisonneuve

Jean MaisonneuveSosyal Psikoloji yazarı
Yazar
7.7/10
3 Kişi
8
Okunma
1
Beğeni
783
Görüntülenme

Hakkında

Unvan:
Fransız Profesör, Yazar
Doğum:
Paris, 1918

Okurlar

1 okur beğendi.
8 okur okudu.
18 okur okuyacak.
1 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Rousseau’ya göre bilinen insan tutumları sosyal kökenlidir ve zaman ile yere göre farklılıklar gösterir. An­cak, kişi ve kolektif arasında gidip gelen değerbilimsel ön­celik çözüme ulaştırılmaz; bu konu, beşeri bilimler içinde sürekli devam eden bir tartışmaya dönüşür.
Sayfa 8
Sık sık aynı kişiye dair çelişkili, yani sevgi ve nefret karışımı duygular besleriz. Bu çelişkinin kaynağının çocuğun ilk hayat evrelerinden biriyle ilgili olması muhte- meldir, söz konusu evrelerde doyum halinden yoksunluk ha­ line geçiş agresif tepkiler uyandırır. Çocuk tarafından kuru­ lan ilk ilişkilerin, sevilen kişilerin kendisine aynı anda haz ve engellenme sağladığı bir zamanda oluşturulması daha son­ ra kurulacak tüm ilişkilerde etkisini gösterir.
Sayfa 34
Reklam
Mead’e göre, insan egosu, davranışlardaki büyük çeşitli­liği anlama ve benimseme yeteneği sayesinde gelişir: “Bu çeşitlilik, kişi için bir nesnedir; ancak belirli bir sosyal bağ­lamda kendisine yönlendirilen tutumları benimser ve uygu­ larsa kişilik haline gelir.” Hareketler ve sözler, diğerleriyle birçok şeyi paylaşmasını sağlayan bir anlam (meaning) kaza­nır. Konuşmak, kendini ifade etmekten ibaret değildir, başka­larından gelecek cevapları öngörme, kendini kısmen onun yerine koyma yeteneğidir. Çocuk, konuşabildiğinin farkına vararak gerçek öznellik haline geçiş yapar, dili daha iyi öğren­dikçe, konuşma konusunda ustalık kazandıkça ve dinleyici sayısı arttıkça çocuk, kişiliğini oluşturur ve Mead’in ifade­ siyle kendini, oyun yoluyla Özdeşleştirdiği “genelleştirilmiş öteki” (l’autre généralisé) perspektifinde görmeye başlar. Bu süreçte, sosyal çerçeveler devreye girer: Kurallar, ör­ nekler, beklentiler; ancak bu perspektifte söz konusu olan salt baskı değildir, bu sosyal çerçeveler çocuğa rol yapma, ve doğal motivasyonlara uygun olarak kontrol ve düzenle­ me yeteneğini kazandırır.
Sosyal Rol olarak kişilik
Bir kültürün katılımcısı ve bir grubun üyesi olarak her birey kolektif örneklerin etkisine maruz kalır (aynı anda baskı, derin etki ve çekicilik) ve açık ya da kapalı bazı normlara saygı duyar. Başkalarının önünde birçok durumda bizden beklenenlere bağlı olarak kendi imajımızı çizmek zorunda kalırız; gözle­rin üzerimizde olduğunu hissederiz; "Bana bakıyorlar, on­ları kesinlikle hayal kırıklığına uğratmamalıyımf” Bunu, sıklıkla sosyal rolümüz olduğunu düşündüğümüz örnek kişiliği benimseyerek yaparız. Bu rol seçilmiş olmak­tan çok zorla kabul ettirilmiştir, ama onu elimizden geldi­ğince iyi oynamaya çalışırız çünkü bu güvenliğimizi ve iki tarafın da onayladığı statu quo' yu garantiler. Gerçekte, "bu­ rada görünen kişi tamamen biz değilizdir, bu başkalarını o olduğumuz konusunda ikna etmeye çalıştığımız kişidir ya da başkalarının bizi o olduğumuz konusunda ikna etmeye çalıştığı kişidir..."
Sayfa 42
İkiyüzlülüğün tanımı:
Kişilik, daha ikircikli işlevleri de yerine getirebilir ve görüntünün kesin olarak gerekli ya da olmak istenen varlığa taşındığı ikinci derece­ de bir uzlaşma oluşturabilir. Kişi bu durumda yapmacık ve pozitif bir görünümün ardına saklanmaya eğilimlidir. Amacı ya bu şekilde gözle görülür bir çıkar sağlamaya çalışmak ya da kendine (başkalarının fikirlerinden yarar­lanarak) iyi niyetli insan görünümü kazandırmaktır. ikiyüzlülüğün özü işte budur.
Sayfa 44 - Maske olarak kişilik
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
Henüz kayıt yok