Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Metin Eken

Metin EkenÇevrim İçi Dindarlık yazarı
Yazar
Editör
0.0/10
0 Kişi
2
Okunma
1
Beğeni
235
Görüntülenme

Hakkında

Okurlar

1 okur beğendi.
2 okur okudu.
3 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İdeolojik amacı kamufle etme ve etkili bir biçimde iletme yönündeki başarısı ve ticarileştirilebilme potansiyeli modern eğlence mantığının ürettiği olumsuz etkileri besleyen temel hususlardır. Tüm bu yönleriyle eğlence, ekonomiden siyasete, sanattan dine hemen hemen her toplumsal alanda medya gösterilerinin temel mantığını teşkil eder. Dünyanın pek çok ülkesinde dini içerikli televizyon programlarının reyting kaygısıyla popüler bir eğlence formatında sunulduğuna dair pek çok örneğe rastlamak mümkündür. Bu tür sunumların eleştirildiği temel husus ise dinin eğlence kurgusunun ham maddesi hâline gelmesidir. Dini içerikli unsurlar bu kurgulanım sürecinde medyatikleşme yoluyla yeniden üretilir.
Reklam
İlk dönem çalışmalarında sekülerleşme tezinin önemli bir savunucusu olan Berger ve Luckmann'da da rasyonelleşme, farklılaşma ve dünyevileşme, üzerinde önemle durulan hususlar arasında yer alir. Bu doğrultuda, sekülerleşme paradigmasının savunucularının tezleri genel hatlarıyla incelendiğinde bu paradigmanın merkezinde üçlü bir saç ayağı olduğu görülür. Bunlar rasyonelleşme, farklılaşma ve bu dünyaya ait olmadır (Kirman, 2015, s. 344; Tscannen, 1991, s. 400). Bu temeller üzerine yükselen sekülerleşme tezi, Batılı tarihsel tecrübenin bir sonucu olmakla birlikte modern dünyada dinin konumuna yönelik evrenselleştirilmiş bir ideolojik kanı olarak uzunca bir süre sorgulanmadan kabul edilmiştir. Aydınlanmanın vücuda getirdiği bilinç hâlinin içinde barındırdığı; modernleşmeyle birlikte dinin aşama aşama geri çekileceğine ve nihayetinde yok olacağına dair güçlü telkin, sadece Aydınlanma düşünürlerinin çalışmalarının değil, modernliğin toplumsal kurgusuna dair neredeyse tüm sorgulama girişimlerinin altında yatan sarsılmaz bir inanç hâline gelmiştir.
Son dönemlerde, İKDAM Eğitim Derneği ile Uluslararası Öncü Eğitimciler Derneği tarafından gerçekleştirilen çalıştayın sonuç bildirgesinde yer aldığı iddia edilen gençlerin deizme kaydıgına dair ifadeyle beraber Türkiye'nin de gündemine gelen deizm tartışmaları, Ahmad''ın işaret ettiği eksen üzerinden yürütülmüştür. Gençlerin Müslüman bir anneden ve babadan doğmakla birlikte peygamberin sünnetiyle uyuşan bir yaşam tarzına sahip olmadıkları ve bu doğrultuda modern bir dindarlığı benimsedikleri fikri deizm olarak da bilinen felsefi ekolle benzeştirilmiştir. Nitekim Ahmad''ın vurgusu da bu yöndedir.
Sayfa 145Kitabı okudu
Hiç şüphesiz, ilk zamanlardan günümüze dinler çok etkili sembolik biçimler üretmiştir. Dini deneyimlerin pek çoğu ise bu sembol sistemleriyle ve imgelerle dolayımlanmıştır. Ancak günümüzün medyatik görsellik dünyasında bu aracılık işlevi büyük ölçüde, iletişim araçlarının sunduğu imkânlarla üretilen temsiller olarak imajlara geçmiştir. Bu durum, dinsel deneyimi önemli ölçüde kısırlaştırma, kendi zemininde görünür kılarak bir gösteriye dönüştürme potansiyeli taşımaktadır (Eken, 2015, s. 429).
Descartes'ın ortaya koyduğu Kartezyen özne, kendi zihinsel ve deneyimleri temelinde, dünyayı düşünen ben ile kavrayan öznedir. Düşünen ben düşünebilmek için dünyayı görmelidir. Kartezven perspektifçilikte, gören şey göz değil, zihindir, akıldır. Âdete bedensizleştirilmiş olan göz, yansız ve hâkim bir seyirci gibi maddi dünyayı tarar, seyreder (Dursun, 2002, s. 168). Modern öznenin bu merkezi ve hâkim konumu, onu nesneler dünyasını düzenleyen ve manıpüle edebilen bir güç konumuna getirir. Kartezyen görme mantığına göre yeni imaj teknolojileri ise dünyanın görsel olarak kuşatılması, manipülasyonu ve denetimi için daha geniş kaynaklar sağladığı ölçüde değer kazanmaktadır (Robins, 2013, s. 25). Akılcı özne ile maddi dünya arasındaki düalizmin bir meyvesi olarak modem bılım (Tarnas, 2011, s. 87) ve bu doğrultuda gelişen teknoloji, modern görsel kültürü farklı boyutlara taşıyan yeni açılımlar getirmiştir.
Henüz kayıt yok
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok