Murray N. Rothbard

Murray N. Rothbard

Yazar
9.0/10
9 Kişi
·
22
Okunma
·
10
Beğeni
·
319
Gösterim
Adı:
Murray N. Rothbard
Tam adı:
Murray Newton Rothbard
Unvan:
Yazar
Doğum:
New York, ABD, 2 Mart 1926
Ölüm:
New York, ABD, 7 Ocak 1995
Avusturya Okulunun ABD'li liberteryen ekonomisti ve siyaset kuramcısı. Görüşleri modern liberteryenizmin gelişiminde yeni ufuklar açan bir rol oynamıştır. Rothbard, anarko-kapitalizmin kurucusu, önde gelen teorisyeni ve 20. yüzyıl Amerikan liberteryen hareketinin merkezi figürüdür. 20'nin üzerinde anarşist teori, tarih, ekonomi ve diğer konularda kitap yazmıştır.

Rothbard açısından, klasik liberalizmin devlet ve özgürlük teorisinin yeniden kurgulanması, devletle ilişkilenmiş görevlerden kurtararak bir nevi arınım yaşamasını sağlayacak, diğer taraftan ise bu harekete radikal bir kimlik kazandırarak, mevcut koşullarda kaybetmek üzere olduğu geleceğini kurtarılabilecektir. Bu ise ancak, özel-mülkiyetçi anarşizmle, kısaca Anarko-kapitalizmle mümkün olacaktır.

Türkçeye çevrilmiş eserleri
- Ekonomiyi Anlamak, çevirmen Nejdet Kandemir, liberte yayınları, 2012
- İnsan, İktisat ve Devlet (Cilt 1-2), çevirmenler Ahmet Uzun ve Ayşe Meral Uzun, liberte yayınları, 2009
- Eşitlikçilik:Doğaya Karşı İsyan, çevirmen Mustafa Acar,liberte yayınları, 2009
- Özgürlüğün Etiği, çevirmen Recep Tapramaz, liberte yayınları, 2009
Vergiler insanların özgür gayretlerini, yaratıcı çalışmalarını ve yatırımı kösteklemektedir.
Murray N. Rothbard
Sayfa 64 - 9. Bilimsel Araştırma ve Gelişmeyi Teşvik Etmek İçin Devlet Neler Yapmalı?
Devletin herhangi bir alanda serbest faaliyeti teşvik etmesinin en iyi yolu, o alanda kendi vergi yüklerini kaldırmaktır.
Murray N. Rothbard
Sayfa 64 - 9. Bilimsel Araştırma ve Gelişmeyi Teşvik Etmek İçin Devlet Neler Yapmalı?
"...Benzer şekilde, şantaj hür bir toplumda illegal olmayacaktır. Çünkü şantaj, başka bir kişiyle ilgili belli bir bilgiyi açığa vurmama hizmeti karşılığında para elde etmektir. Şahsa ya da mülke yönelik şiddet ya da şiddet tehdidi burada mevzubahis değildir."
Sürekli dikkat gerektiren bir akıl yürütme silsilesini takip etmeye isteksiz bir kişinin, bizzat kendisini iktisadi problemlerle ilgilenecek şekilde donatması ya da ekonomik fenomenleri anlayabilmesi mümkün olmayacaktır.
Tabii ki hükümet iktisatçıları vergi artışları hapını şekerle kaplamaya çalışma konusunda kendi paylarına düşeni yapıyorlar. Bu değişiklerle asla "artışlar" demiyorlar. Onlar hiç de artış değiller; "gelir geliştirme" ve "yasal boşlukları önleme" çabalarıydı. "Yasal boşluklar" kavramı için yapılan en iyi yorum Ludwig von Mises'inkidir. Mises "yasal boşluklar" kavramının bizzat kendisinin hükümetin haklı şekilde sizin kazandığınız tüm paranın sahibi olduğunu ve hükümetin uzunca bir süredir bu paraya elini atmaması yanlışını düzeltmenin gerekli olduğunu ifade ettiğini söylemiştir.
Bundan sonra, "kargaşa çıkartmak için kışkırtıcılık" yasal mıdır, değil midir sorusuna bakalım. Green 'in "git, yak, yağmala, öldür!" sözleriyle bir kalabalığı galeyana getirdiğini ve topluluğun denileni yaptığını, fakat Green 'in kendisinin daha ileri gidip suç fiili işlemediğini varsayalım. Her insan istediği davranışı yapmada veya yapmamada özgür olduğu için Green 'in bir biçimde bu kalabalıktaki bireylerin işleyecekleri suçları tek tek belirlediğini söyleyemeyiz; yaptığı bu tahrikler sonunda topluluğun işlediği suçlar nedeniyle Green 'i sorumlu tutamayız. Dolayısıyla "kargaşa çıkarma amaçlı kışkırtıcılık", suç işlemeye teşvik içermemek kaydıyla kişilerin sadece konuşma hakkını kullanmasıdır. Diğer yanda, eğer Green diğer kişilerle birlikte değişik suçlar işlemek üzere bir planın içindeyse ve gerçekleşmesi için teşvik ve tahrikte bulunmuşsa o da diğerleri kadar suça karışmıştır -eğer bu suç çetesinin liderliğini yapan akıl hocası ise, suçu daha
da büyük olacaktır. Bu durum, uygulamada ince fakat net bir fark ortaya çıkarır -kargaşa sırasında suç çetesinin başı ile sokak nutukları atan konuşmacı arasında elbette bir fark olacaktır; çetenin başı yalnızca "kışkırtıcılıktan" sorumlu olmaz.
İade cezasına verilen önemin yürürlükteki cezalandırma uygulamalarının tam karşısında olduğunu da söylememiz gerekmektedir. Bu günlerde nelerin olduğunu şu absürtlükte görebiliriz: A kişisi B'den 15,000$ çalmıştır. Hükümet A 'yı takip eder, tutuklar, yargılar ve bu olayda mağdur olan ve vergi ödeyen vatandaşlardan birisi olan B'nin bütün kayıplarına rağmen A 'yi hapis cezasına mahkum eder. Bundan sonra da hükümet, B'den çaldığı parayı iade edinceye ve kayıplarını karşılayıncaya kadar mağdur olan B için çalıştırmak üzere A 'yı zorlayacağı yerde, hapse attığı A 'yı on veya daha fazla yıl süreyle beslemek için B'yi vergi ödemeye zorlar. Adalet bunun neresindedir? Mağdur sadece parasını kaybetmekle kalmaz, şüphelinin yakalanma çabası, yargılanması ve hapiste barındırılması için daha fazlasını öder; burada suçlu yine de köledir, ne var ki mağdurun kayıplarının tazmini gibi iyi bir amaç için değil.
Anarko Komünizm bölümünde Rothbard devlete muhalefet ile komünizmi birleştirmek isteyen anarşistlerden hazzetmediğini gayet açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Bu görüşü savunanlar sık sık bodoslama bir biçimde irrasyonalizmin kucağına düşmektedirler. Norman O. Brown, örneğin, Mises 'in sosyalist bir sistemin rasyonel hesap yapamayacağını kanıtlaması karşısında, sosyalistlerin hesaptan vazgeçmeleri gerektiğini düşünebilmiştir.
Yazara henüz inceleme eklenmedi.

Yazarın biyografisi

Adı:
Murray N. Rothbard
Tam adı:
Murray Newton Rothbard
Unvan:
Yazar
Doğum:
New York, ABD, 2 Mart 1926
Ölüm:
New York, ABD, 7 Ocak 1995
Avusturya Okulunun ABD'li liberteryen ekonomisti ve siyaset kuramcısı. Görüşleri modern liberteryenizmin gelişiminde yeni ufuklar açan bir rol oynamıştır. Rothbard, anarko-kapitalizmin kurucusu, önde gelen teorisyeni ve 20. yüzyıl Amerikan liberteryen hareketinin merkezi figürüdür. 20'nin üzerinde anarşist teori, tarih, ekonomi ve diğer konularda kitap yazmıştır.

Rothbard açısından, klasik liberalizmin devlet ve özgürlük teorisinin yeniden kurgulanması, devletle ilişkilenmiş görevlerden kurtararak bir nevi arınım yaşamasını sağlayacak, diğer taraftan ise bu harekete radikal bir kimlik kazandırarak, mevcut koşullarda kaybetmek üzere olduğu geleceğini kurtarılabilecektir. Bu ise ancak, özel-mülkiyetçi anarşizmle, kısaca Anarko-kapitalizmle mümkün olacaktır.

Türkçeye çevrilmiş eserleri
- Ekonomiyi Anlamak, çevirmen Nejdet Kandemir, liberte yayınları, 2012
- İnsan, İktisat ve Devlet (Cilt 1-2), çevirmenler Ahmet Uzun ve Ayşe Meral Uzun, liberte yayınları, 2009
- Eşitlikçilik:Doğaya Karşı İsyan, çevirmen Mustafa Acar,liberte yayınları, 2009
- Özgürlüğün Etiği, çevirmen Recep Tapramaz, liberte yayınları, 2009

Yazar istatistikleri

  • 10 okur beğendi.
  • 22 okur okudu.
  • 7 okur okuyor.
  • 59 okur okuyacak.