Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Pierre Clastres

Pierre ClastresŞiddetin Arkeolojisi yazarı
Yazar
7.8/10
45 Kişi
196
Okunma
8
Beğeni
1.876
Görüntülenme

Hakkında

Fransız antropolog (Paris 1934-Gabriac, Lozère 1977) XVI. ve XVII. yüzyıllarda Amerika kıtasını keşfe çıkmış büyük kronikçilerin (Léry, Thévet, Staden, d’Evreux, d’Abbevilles) yapıtlarını okuduktan sonra, Güney Amerika’da hâlâ yaşamakta olan vahşi kabileleri daha yakından tanımaya karar verdi (bu kitaptaki ikinci inceleme: “Mübadele ve ‹ktidar: Yerli fieşiğin Felsefesi” [1962], Clastres’ın yayımlanmış ilk yazısıdır ve Güney Amerika yolculuklarının hemen öncesinde kaleme alınmıştır). Pierre Clastres, 1963-64’te, Paraguay’da Guayaki yerlilerini inceledi; 1965’te La Vie sociale d’un tribu nomade: les Indiens Guayaki du Paraguay (Göçebe Bir Kabilenin Toplumsal Yaşamı: Paraguay Guayaki Yerlileri) adlı teziyle doktorasını verdi. Devlete Karşı Toplum’da bir araya getireceği ilk incelemelerinden bazıları “Bağımsızlık ve Dıştan Evlenme”; “Yay ve Sepet” ile, Chronique des Indies Guayaki (Guayaki Yerlilerinin Kroniği’nde) [1972] başlıklı çalışmasında değerlendireceği alan araştırmalarını bu yıllarda yazmaya başladı. 1965’te Tupi-Guarani halkları üzerine derin bilgisiyle tanınan Léon Cadogan’ın davetiyle yeniden Paraguay’a giderek, Guarani yerlilerini inceleme fırsatı buldu. Daha sonra Le Grand Parler. Mythes et chants sacrés des Indiens Guarani (Büyük Söz. Guarani Yerlilerinin Mitleri ve Kutsal fiarkıları) [1974] adıyla yayımlayacağı çalışmasını burada kaleme aldı. 1966-68’de, Chulupi yerlilerini incelemek üzere iki kez Paraguay’a gitti. Devlete Karşı Toplum’da yer alan en önemli incelemelerini bu dönemde hazırladı “Yerliler Nelere Gülüyor?”; “Vahşi Savaşçının Mutsuzluğu”. Clastres, Siyasal Antropoloji Araştırmaları [Vahşi Savaşçının Mutsuzluğu-Siyasal Antropoloji Araştırmaları, çev.: Alev Türker, Mehmet Sert, Ayrıntı Yayınları, 1992] adlı incelemesinde ele aldığı, savaşçı bir kabile olan Chulupiler üzerine ayrı bir kitap yazmayı tasarlamış ve bu amaçla epeyce etnografik malzeme derlemişti. Vakitsiz ölümü, bu malzemeyi değerlendirmesine izin vermedi. 1970-71’de Güney Amerika’da yaşayan son özgür vahşi kabileyi, Yanomanoları incelemek amacıyla Venezuela’ya gitti. Siyasal Antropoloji Araştırmaları’nda yer alan “Son Çember” adlı makalesini bu dönemde tamamladı. 1974’teki son inceleme gezisindeyse, Brezilya’nın Sao Paulo bölgesinde yaşayan Guarani yerlilerini yeniden inceleyerek, bu kez, Avrupalıların gelişinden önceki dönemde ortaya çıkmış dinsel hareketi ve Karai peygamberlerini araştırdı. Ölümünden sonra, 1980’de Siyasal Antropoloji Araştırmaları yayımlandı Pierre Clastres, 1970-75 arasında, Marcel Gauchet, Marc Richir, Claude Lefort, Cornelius Castoriadis ile birlikte, Brüksel Üniversitesi’nin bir yayını olan Textures dergisine; 1977’de ise, gene Claude Lefort, Cornelius Castoriadis, Marcel Gauchet, Miguel Abensour ve Maurice Lucciani ile birlikte, Payot yayınevinin desteklediği Libre dergisine makaleler yazdı. Özellikle Libre dergisindeki arkadaşlarının katkılarıyla, 27-28 Mayıs 1982’de düzenlenen anma toplantılarına sunulmuş bildiriler, daha sonra, 1987’de, Pierre Clastres ou l’esprit des lois sauvages (Pierre Clastres ya da Vahşi Yasaların Ruhu) adlı kitapta bir araya getirildi. Pierre Clastres,, 1970’lerde çok revaçta olan Marksist ve yapısalcı antropoloji ve etnolojilere karşı, “Kopernikçi bir devrim” yapmayı öngörüyordu. Buna göre etnoloji, Batılı toplumların yapısına değil, ilkel toplumların yapısına uygun bir söylem oluşturmak ve “vahşilerin bilimi” olmak zorundaydı. Devlete Karşı Toplum’un giriş makalesi olan “Kopernik ve Vahşiler”, bu devrim çağrısının manifestosudur. Pierre Clastres’ın, geleneksel siyaset felsefesinin bakış açısını tersine çevirerek başlattığı Kopernikçi devrimin temelinde, toplum ve siyasal yaşamın devlet olmaksızın var olamayacağı savının eleştirisi vardır. Evrensel olan devlet değil, siyasettir. Siyasal yaşamdan yoksun toplum yoktur, ama devletsiz toplumlar her zaman var olmuştur. ‹lkel toplumları hak ettikleri şekilde inceleyen ve devletsiz toplumdan devletli topluma geçişi araştırmak için gerekli kavramsal donanımı ve kuramsal çerçeveyi hazırlayan Clastres, bu çabasıyla çağdaş düşünceye büyük bir zenginlik katmıştır. Pierre Clastres’dan sonra, eskisi gibi Batı merkezli bir antropoloji ve etnoloji oluşturmak, artık mümkün değildir.
Unvan:
Antropolog ve Etnograf
Doğum:
Paris, 1934
Ölüm:
Lozère, 1977

Okurlar

8 okur beğendi.
196 okur okudu.
6 okur okuyor.
197 okur okuyacak.
6 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
...ve iktidar özü gereği doğanın üstü kapalı bir kandırmacasından başka bir şey değildir.
Sayfa 43 - ayrıntı 5. basımKitabı okudu
Cimrilik ile iktidar bir arada yürümez.
Sayfa 31 - ayrıntı 5. basımKitabı okudu
Reklam
İktidar belirgin bir toplumsal ilişkiye, emir-itaat ilişkisine bağlı olarak ortaya çıkar.
Sayfa 11 - ayrıntı 5. basımKitabı okudu
Siyasetin her yerde olması hiçbir yerde olmaması demektir.
Sayfa 19 - ayrıntı 5. basımKitabı okudu
En bayağı haliyle söylersek, Leroi-Gourhan'a göre savaş, insan avı'dır.
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
56 syf.
8/10 puan verdi
·
6 günde okudu
Dünya barışı imkansız mıdır ?
İlkel toplumlarda şiddet ve savaş neden bu kadar yaygındı? Savaşsız bir dönemi olmayan dünyanın ( modern insanın varlığından beri ) bu cevaba ihtiyacı var gibi duruyor , peki bunun net bir cevabı olabilir mi ? ///// Natüralist söylem ; insanlar avcıdır ve besin elde etmek için şiddete başvururlar. Ama savaş ve avlanmak aynı kefeye koyulamaz
Şiddetin Arkeolojisi
Şiddetin ArkeolojisiPierre Clastres · Nora Kitap · 201894 okunma
192 syf.
·
Puan vermedi
·
5 günde okudu
Kitap farklı dergi vs. yerlerde yayımlanan 11 inceleme başlığından oluşuyor. Devletli toplum ve devletsiz toplum arasındaki farklılıkları antropoloji ve siyaset felsefesi kombinasyonuyla gözler önüne seriyor. Fakat neredeyse son incelemeye kadar Güney Amerika yerlilerinin cinsiyet algısı, nüfusları, gelenekleri, geçimleri vs. konularında siyaset felsefesinden epey uzak, uzun ve birbirini tekrarlayan incelemeler var. Bunları temellendirmeler olarak görebilmeyi isterdim, sadece son incelemeyi okumuş olmayı daha büyük bir kazanç olarak görüyorum. Antropoloji, bu konuya dair bakış açısı üretebilmenin doğru bir kaynağıdır diye düşünüyorum. Antropoloji bir yana toplum, siyaset ve iktidar konularına ilgililer için ufuk açıcı ve keyifli bir okuma olacaktır.
Devlete Karşı Toplum
Devlete Karşı ToplumPierre Clastres · Ayrıntı Yayınları · 201193 okunma
·
Puan vermedi
Vahsi savaşçının mutsuzluğu
Fransız antropolog Pierre Clastres, Güney Amerika yerlilerinin bir devletsiz toplum biçimi olarak kendilerini otoriteden koruma mekanizmalarını incelediği “Vahşi Savaşçının Mutsuzluğu” isimli çalışmasında ilkel toplumun kendi özerk varlığını sürdürebilmesinin aracı olarak “savaş”ı ve “savaşçı”yı çözümler. Toplumun efendi ve uyruklar olarak
Vahşi Savaşçının Mutsuzluğu
Vahşi Savaşçının MutsuzluğuPierre Clastres · Ayrıntı Yayınları · 19929 okunma