Sergei Eisenstein

Sergei Eisenstein

Yazar
8.8/10
4 Kişi
·
23
Okunma
·
1
Beğeni
·
397
Gösterim
Adı:
Sergei Eisenstein
Tam adı:
Sergey Mihayloviç Ayzenştayn
Unvan:
Sovyet Sinema Yönetmeni ve Kuramcısı,Yazar
Doğum:
Riga, Letonya, 23 Ocak 1898
Ölüm:
Moskova, Rusya, 10 Şubat 1948
Sergey Mihayloviç Ayzenştayn (Rusça: Сергей Михайлович Эйзенштейн; 23 Ocak 1898, Riga-ö. 10 Şubat 1948, Moskova), Sovyet sinema yönetmeni ve kuramcısı.

Rusya'da 1910'lu yıllarda hareketlere çok genç yaşta katılan Eisenstein, 1920'lerin başında avangard tiyatro ve sanat dünyasıyla temas kurdu ve Moskova'daki Proletkult Tiyatrosu`na girdi. Kısa sürede büyük gelişme göstermesiyle birlikte sanat yönetmenliği, yönetmenlik yapmaya başladı. Mekân ve kurgu konusunda kendisini kısıtlamamak için tiyatroyu bırakıp sinemaya yöneldi.
İlk filmi Grev'de(1925) yeni bir temsil alanı, anlatı dünyası, kahraman tipi yarattı. Mekân gerçek bir metalurji fabrikasıdır. Kahraman kitleler, insan topluluklarıdır ve bireyler daha arka planda kalır. Anlatı biçimi ve çekim montajı hemen göze çarpar. Zaten Eisenstein`a göre iyi kurgulanmış bir montaj sadece sahneleri birbirine bağlamakla kalmaz, aynı zamanda izleyicinin hislerini istenilen yöne çekebilmek ve seyirci kitlesini heyecanlandırmak için de iyi bir yoldur.
İkinci filmi Potemkin Zırhlısı (sessiz film 1925), tüm zamanların en etkileyici filmlerinden biri olarak sinema tarihine altın harflerle kazındı. Film 1905 Bolşevik İhtilalini anlatması için devlet tarafından sipariş edilmiş olmasına rağmen, Eisenstein filmi yepyeni montaj teknikleri, estetik anlatımı ve etki yöntemleriyle basit bir propaganda filmi olmanın çok ötesinde bir klasik haline getirdi.
Meksika'da yaşadığı skandalın ardından partiden ayrıldığı söylentilerinin dolaşmasının yanı sıra şekilci olduğu söylenerek eleştirilerin hedefi olmuştu. Eisenstein bütün suçlamaları kabul etti ve Sovyetlere döndükten sonraki ilk filmi olan "Aleksandr Nevskiy (film)"i Mosfilm Stüdyolarında 1938'de çekti. Sovyetlerde büyük bir ilgi ile izlenen film diğer ülkelerde düş kırıklığına uğramıştı. "Korkunç İvan (film)"(İvan Grozni)'ın birinci bölümünü 1944, ikinci bölümünü 1946'da çevirdi. Korkunç İvan'ı eleştirel bir dille anlatan ikinci bölümü Stalin tarafından yasaklandı ve Stalin ölene değin yayınlanmadı. Filmin üçüncü bölümü çekilemedi. Son filmlerinde yurtseverlik ve kahramanlık temalarını işledi. 50. yaş gününden birkaç gün sonra hayatını kaybetti.
Film, ölümün ülkesiyle başlamıştı.
Film, yaşamın ölüm karşısındaki, geçmişin etkileri karşısındaki zaferiyle bitiyor.
Küçük, neşeli bir yerli, yüzündeki ölüm maskesini dikkatle çıkarıyor, bütün insanlara yayılacak bir gülümsemeyle gülüyor; o, yeni ve gelişen Meksika'yı kişileştirmektedir.
Ama, o da ne?
Fabrika gürültülerinin arkasından.
Törende geçen çağdaş askerî birliklerin arkasından.
Başkan'ın nutukları, generallerin buyrukları arkasından...
Ölüm, dans ederek geliyor!
Bir değil, birçok ölüm; birçok kurukafa, birçok iskelet...
144 syf.
·8/10
Diğer yönetmenlerin sinema dersleri kitaplarına göre biraz yavan kalmış.Diğer kitaplara göre bi artısı var fakat. Çerçeveleri görselleştirmişler bu da kitabı anlamakta kolaylık sağlamış

Yazarın biyografisi

Adı:
Sergei Eisenstein
Tam adı:
Sergey Mihayloviç Ayzenştayn
Unvan:
Sovyet Sinema Yönetmeni ve Kuramcısı,Yazar
Doğum:
Riga, Letonya, 23 Ocak 1898
Ölüm:
Moskova, Rusya, 10 Şubat 1948
Sergey Mihayloviç Ayzenştayn (Rusça: Сергей Михайлович Эйзенштейн; 23 Ocak 1898, Riga-ö. 10 Şubat 1948, Moskova), Sovyet sinema yönetmeni ve kuramcısı.

Rusya'da 1910'lu yıllarda hareketlere çok genç yaşta katılan Eisenstein, 1920'lerin başında avangard tiyatro ve sanat dünyasıyla temas kurdu ve Moskova'daki Proletkult Tiyatrosu`na girdi. Kısa sürede büyük gelişme göstermesiyle birlikte sanat yönetmenliği, yönetmenlik yapmaya başladı. Mekân ve kurgu konusunda kendisini kısıtlamamak için tiyatroyu bırakıp sinemaya yöneldi.
İlk filmi Grev'de(1925) yeni bir temsil alanı, anlatı dünyası, kahraman tipi yarattı. Mekân gerçek bir metalurji fabrikasıdır. Kahraman kitleler, insan topluluklarıdır ve bireyler daha arka planda kalır. Anlatı biçimi ve çekim montajı hemen göze çarpar. Zaten Eisenstein`a göre iyi kurgulanmış bir montaj sadece sahneleri birbirine bağlamakla kalmaz, aynı zamanda izleyicinin hislerini istenilen yöne çekebilmek ve seyirci kitlesini heyecanlandırmak için de iyi bir yoldur.
İkinci filmi Potemkin Zırhlısı (sessiz film 1925), tüm zamanların en etkileyici filmlerinden biri olarak sinema tarihine altın harflerle kazındı. Film 1905 Bolşevik İhtilalini anlatması için devlet tarafından sipariş edilmiş olmasına rağmen, Eisenstein filmi yepyeni montaj teknikleri, estetik anlatımı ve etki yöntemleriyle basit bir propaganda filmi olmanın çok ötesinde bir klasik haline getirdi.
Meksika'da yaşadığı skandalın ardından partiden ayrıldığı söylentilerinin dolaşmasının yanı sıra şekilci olduğu söylenerek eleştirilerin hedefi olmuştu. Eisenstein bütün suçlamaları kabul etti ve Sovyetlere döndükten sonraki ilk filmi olan "Aleksandr Nevskiy (film)"i Mosfilm Stüdyolarında 1938'de çekti. Sovyetlerde büyük bir ilgi ile izlenen film diğer ülkelerde düş kırıklığına uğramıştı. "Korkunç İvan (film)"(İvan Grozni)'ın birinci bölümünü 1944, ikinci bölümünü 1946'da çevirdi. Korkunç İvan'ı eleştirel bir dille anlatan ikinci bölümü Stalin tarafından yasaklandı ve Stalin ölene değin yayınlanmadı. Filmin üçüncü bölümü çekilemedi. Son filmlerinde yurtseverlik ve kahramanlık temalarını işledi. 50. yaş gününden birkaç gün sonra hayatını kaybetti.

Yazar istatistikleri

  • 1 okur beğendi.
  • 23 okur okudu.
  • 2 okur okuyor.
  • 27 okur okuyacak.