Yücel Erten

Yücel Erten

YazarÇevirmen
9.2/10
6 Kişi
·
32
Okunma
·
0
Beğeni
·
323
Gösterim
Adı:
Yücel Erten
Unvan:
Oyuncu, yönetmen, sanat yönetmeni, yazar, çevirmen.
Doğum:
Muş,Türkiye, 19 Ekim 1945
1945'de Muş'ta doğan Erten, ilk ve orta öğrenimini Antalya ve Ankara'da tamamladı. 1969 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü Yüksek Devresini bitirerek; Ankara Devlet Tiyatrosu'nda stajyer sanatçı olarak göreve başladı. 1970 yılında kazandığı devlet bursu ile ihtisas öğrenimi yapmak üzere Federal Almanya'ya giderek, Essen Folkwang Yüksek Okulu’nun Reji Bölümünü bitirdi. Aynı okulda, Dekor-Kostüm alanında ihtisas öğrenimini tamamladı. Almanya'daki öğrenimi sırasında; İsviçre'de Züricher Schauspielhaus, Almanya'da Staatstheater Hannover, Stædtische Bühnen Essen ve Bühne 64'de reji asistanlığı ve yardımcı rejisörlük yaptı. Diploma çalışması olarak sahnelediği oyunla "Folkwang Ödülü"nü alarak rejisörlük bölümünü bitiren Erten, 1974 yılında yurda döndü.

Ankara, İstanbul, İzmir, Adana, Antalya ve Trabzon Devlet Tiyatroları, İstanbul, İzmit ve Eskişehir Şehir Tiyatroları, Kent Oyuncuları, Ankara Sanat Tiyatrosu, Tiyatro Stüdyosu, Tiyatro Kumpanyası, Öteki Tiyatro, AYSA Prodüksiyon Tiyatrosu, Bilkent Oyuncuları ile İstanbul, Ankara, İzmir ve Mersin Devlet Operalarında konuk yönetmenlik yaptı.

Yurtdışında da Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Özbekistan, Almanya, Makedonya ve Polonya'da oyunlar yönetti. Rejisörlüğün yanı sıra dönem dönem Ankara Devlet Konservatuvarı, DTCF Tiyatro Bölümü ve Makedonya Üsküp Tiyatro Akademisi'nde eğitim alanında hizmet veren Erten, 1992 Ekim'inden başlayarak 16 ay süreyle Devlet Tiyatroları'nda Genel Müdürlük ve Başrejisörlük görevini yürüttü. Genel Müdürlük için seçim yöntemini yaşama geçirmek amacı ile istifa etti.

2000 yılında yönetimi protesto amacıyla Devlet Tiyatrolarından kendi isteği ile emekliye ayrıldı. Haziran 2002’den başlayarak 2 yıl İzmit Şehir Tiyatrosu’nun Genel Sanat Yönetmenliğini yaptı. Bu görevden uzaklaştırılmasından bu yana, serbest rejisör olarak çalışıyor ve İstanbul’da yaşıyor. Erten, sahnelediği 70’i aşkın oyunda, 7’si yurt dışında olmak üzere 40 ödülle onurlandırıldı. Oyun çevirileri, sahne uyarlamaları ve film-dizi oyunculuğunun yanı sıra, Türkçeden Almanca’ya 5 oyun çevirisi vardır.
104 syf.
Aziz Nesin'in öykülerinden derlenen muhteşem oyun... Nesin'in kıvrak zekasını ve güçlü mizahını açık bir şekilde görüyorsunuz! Oyun efsane sahneler barındırır: Garba Açılan Pencere, Yaylı Yahya, Du Bakali Nolucak vb...
512 syf.
·10/10
Brecht'in Marksist estetikle yazılmış ilk oyunu ''Adam Adamdır'' ve en bilineni olan ''Üç Kuruşluk Opera'' oyunu bu ciltte yer almakta.Benim de en beğendiğim oyunlar bunlardı.Brecht'in zihin yapısını ve dünya görüşünü öğrenmek isteyenler kesinlikle öncelikle bu iki oyunu okumalıdırlar.
512 syf.
·3 günde·Beğendi·8/10
Brecht'in Bütün Oyunları dizisine 2. kitapla devam ettim. Bu kitapta Brecht'in daha iyi bilinen eserleri yer alıyor. Kronolojik olarak da 1923-1926 yılları kapsanıyor.

İngiliz Kralı II. Eduard'ın Yaşamı, Marlowe'un oyunundan uyarlanmış bir tarihsel oyun. Brecht Marlowe'un aksine II. Eduard'ın gözdesi Gaveston'la olan ilişkisini açıkça eşcinsel bir ilişki olarak sınıflandırarak o zamana kadar pek görülmemiş bir açıklıkla ele alıyor. Her ne kadar bir uyarlama da olsa Brecht oyunu hemen hemen yeniden yazarak kendi tarzını uygulamıştır.

Adam Adamdır, Brecht'in 1926'da yazdığı, sonra 1938'de yeniden yazdığı ve bir yükleme işçisinin çeşitli entrikalarla kendini orduda bulması ve başka biri olduğuna inandırılmasını konu eden bir komedi. Konu ilginç olmasına karşın bana pek hitap etmedi doğrusu. Dizinin 1. kitabında olduğu gibi burada da farklı iki yazımın tüm metni ve ayrıntılı açıklamalar yer alıyor.

Üç Kuruşluk Opera, Brecht'in en iyi bilinen eserlerinden biri. Bu da John Gay'in The Beggar's Opera'sından esinlenerek yazılmış ama Brecht'in kendi stilini uygulayarak burjuva toplumunun kötülüklerini anlattığı bir oyun. Oyun metninde Epik Tiyatro öğelerinin (şarkılar, pankartlar, her sahnenin içeriğini anlatan ayrıntılı sahne başlıkları) daha önceki oyunlara oranla çok daha yoğun ve etkileyici bir şekilde uygulanmaya başladığını görüyoruz. Bu oyundan itibaren müziklerde Brecht ile Kurt Weill'ın işbirliği başlıyor ve uzun sürecek bir ortaklığın temelleri atılıyor. Benim çok sevdiğim Ella Fitzgerald yorumunda Ella 1960'da Berlin'de şarkıyı canlı söylerken sözleri unutup emprovize ederek daha sonra bir Grammy ödülü kazanmıştı. Ama işin ilginç yanı Üç Kuruşluk Opera'nın Amerika'da ilk sergilenişinde çok başarısız olması ve bir kaç gösteriden sonra kaldirılması.

Mahagonny, Brecht'in bir Şarkılar Oyunu olarak tasarladığı şarkılar toplamından oluşuyor. Bu versiyonu herhangi bir teatral öğe içermiyor. Brecht daha sonra Weill ile birlikte metni bir opera haline dönüştürerek Epik Tiyatro'da uyguladığı yöntemleri Opera'ya getirerek orada da bir devrim oluşturmaya çalışmış. Bunu yaparken daha önce yazdığı çeşitli şarkılardan ve Üç Kuruşluk Opera metninden de yararlanmış. Bu metin gerçekten Epik öğelerin kullanımı ve Brecht'in yöntemlerinin olgunlaşması açısından önemli geliyor bana. Bu oyun da dahil 2. kitaptaki çevirilerin dilinin çok daha akıcı olduğu da dikkatimi çekti doğrusu.

Yazarın biyografisi

Adı:
Yücel Erten
Unvan:
Oyuncu, yönetmen, sanat yönetmeni, yazar, çevirmen.
Doğum:
Muş,Türkiye, 19 Ekim 1945
1945'de Muş'ta doğan Erten, ilk ve orta öğrenimini Antalya ve Ankara'da tamamladı. 1969 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü Yüksek Devresini bitirerek; Ankara Devlet Tiyatrosu'nda stajyer sanatçı olarak göreve başladı. 1970 yılında kazandığı devlet bursu ile ihtisas öğrenimi yapmak üzere Federal Almanya'ya giderek, Essen Folkwang Yüksek Okulu’nun Reji Bölümünü bitirdi. Aynı okulda, Dekor-Kostüm alanında ihtisas öğrenimini tamamladı. Almanya'daki öğrenimi sırasında; İsviçre'de Züricher Schauspielhaus, Almanya'da Staatstheater Hannover, Stædtische Bühnen Essen ve Bühne 64'de reji asistanlığı ve yardımcı rejisörlük yaptı. Diploma çalışması olarak sahnelediği oyunla "Folkwang Ödülü"nü alarak rejisörlük bölümünü bitiren Erten, 1974 yılında yurda döndü.

Ankara, İstanbul, İzmir, Adana, Antalya ve Trabzon Devlet Tiyatroları, İstanbul, İzmit ve Eskişehir Şehir Tiyatroları, Kent Oyuncuları, Ankara Sanat Tiyatrosu, Tiyatro Stüdyosu, Tiyatro Kumpanyası, Öteki Tiyatro, AYSA Prodüksiyon Tiyatrosu, Bilkent Oyuncuları ile İstanbul, Ankara, İzmir ve Mersin Devlet Operalarında konuk yönetmenlik yaptı.

Yurtdışında da Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Özbekistan, Almanya, Makedonya ve Polonya'da oyunlar yönetti. Rejisörlüğün yanı sıra dönem dönem Ankara Devlet Konservatuvarı, DTCF Tiyatro Bölümü ve Makedonya Üsküp Tiyatro Akademisi'nde eğitim alanında hizmet veren Erten, 1992 Ekim'inden başlayarak 16 ay süreyle Devlet Tiyatroları'nda Genel Müdürlük ve Başrejisörlük görevini yürüttü. Genel Müdürlük için seçim yöntemini yaşama geçirmek amacı ile istifa etti.

2000 yılında yönetimi protesto amacıyla Devlet Tiyatrolarından kendi isteği ile emekliye ayrıldı. Haziran 2002’den başlayarak 2 yıl İzmit Şehir Tiyatrosu’nun Genel Sanat Yönetmenliğini yaptı. Bu görevden uzaklaştırılmasından bu yana, serbest rejisör olarak çalışıyor ve İstanbul’da yaşıyor. Erten, sahnelediği 70’i aşkın oyunda, 7’si yurt dışında olmak üzere 40 ödülle onurlandırıldı. Oyun çevirileri, sahne uyarlamaları ve film-dizi oyunculuğunun yanı sıra, Türkçeden Almanca’ya 5 oyun çevirisi vardır.

Yazar istatistikleri

  • 32 okur okudu.
  • 1 okur okuyor.
  • 22 okur okuyacak.