Asaf Halet Çelebi Kitabı

Hüseyin Su

Asaf Halet Çelebi Kitabı Sözleri ve Alıntıları

Asaf Halet Çelebi Kitabı sözleri ve alıntılarını, Asaf Halet Çelebi Kitabı kitap alıntılarını, Asaf Halet Çelebi Kitabı en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Özetle şunu söylemek mümkündür. Asaf Hâlet'in şiirlerinde karşımıza çıkan ve genellikle değişik uygarlıkların dini metinlerinden alınan söz öbekleri, şiire âhenk katmak, ayrıca şiirin içeriğine uygun bir atmosfer yaratmak amacıyla kullanılmışlardır. Şair, bunları anlamlarından soyutlayarak şiire sokmuş ve okuyucunun anlama değil sese odaklanmasını istemiştir. Ancak bu ifadeler, anlamsız da değillerdir. Asaf Hâlet, değişik alfabelere ait harflerin öne çıktığı şiirlerinde ise, o harflerin genellikle mistik ve dini yorumlan çerçevesinde şiirini oluşturmuş; bu tavrıyla da harflere çeşitli anlamlar yükleyen Hurufıler'e yaklaşmıştır. Nitekim şair, Hikmet Feridun'la bir söyleşisinde, şiirde sözcüklerin ve harflerin daha çok iç anlamlarına önem verdiğini belirtmektedir.43 Bu da, dışa ve görünene değil, içe ve gizemli olana yüzünü dönen ve Hurufiliği de içine alan mistisizmin en açık bir dille ifadesidir. Asaf Hâlet Çelebi'yi, kimi zaman ses çağrışımlarıyla dikkat çeken şiirlerine bakarak anlamsız- ses şiirleri yazan letristlerle bir arada değerlendirmek doğru bir yaklaşım değildir. Dikkatle incelendiğinde onun şiirlerinin letrizmle ilişkisinin yok denecek kadar az olduğu kolaylıkla görülecektir. KABiL DEMiRKIRAN ASAF HALET ÇELEBi'NiN ŞİİRİNDE LETRİZM ETKİSİ VAR MI?
Sayfa 62 - Hece Yayınları Birinci Basım - Ekim 2003Kitabı okudu
Asaf Hâlet Çelebi, bununla birlikte, yalnızca Doğu'nun şirini söyleyen bir sanatçı olarak kabul edilmiştir. Onun, henüz çocukluk yıllarında öğrenmeye başladığı Batı dilleri sayesinde, başta Fransız şair ve romancılar olmak üzere çağdaş edebiyatın önde gelen isimlerini okuduğu, Kant, Hegel, Freud gibi Batı düşüncesinde çığır açmış düşünür ve aydınların görüşlerine ilgi duyduğu, Doğu uygarlığı üzerine çalışmalar yapmış Batılı araştırmacılarla dostluğa varan ilişkiler kurduğu görmezden gelinmiştir. Batıdaki bütün sanat ve fikir hareketlerini bizzat kaynağından takip eden Çelebi, şiirlerine buralardan aldığı etkileri doğrudan ya da dolaylı bir biçimde yansıtmayı başarmış bir şairdir. Ancak ölümünden bu yana geçen kırk beş yıl zarfında, onun hakkında çeşitli dergi ve gazetelerde yayımlanan yazılarda, şairin bu yönü ihmal edilmiş gibidir. Asaf Hâlef in yaşamı, sanatı ve eserlerini konu alan iki kitapta da1, şairin Batı şiiri ve edebiyat akımlarıyla ilişkisine ayrıntılı yer verilmemiştir. Çelebi'nin Batı şiiriyle ilişkisine değinen, Başta Ahmet Hamdi Tanpınar2 olmak üzere, Seyit Kemal Karaalioğlu3, Ahmet Kabaklı4, Mustafa Miyasoğlu5 gibi yazarlar, onun şiiriyle sürrealizm ve letrizm arasında bir bağlantı kurulabileceğini savunmuşlardır. Ne var ki, bu bağlantının kanıtlarını ortaya koyma noktasında ciddi bir eksiklik göze çarpmaktadır. KABİL DEMİRKIRAN
Sayfa 45 - Hece Yayınları Birinci Basım - Ekim 2003Kitabı okudu
Reklam
Letrizm Nedir?
Letrizm (Lettrism) ya da Harfçilik, II. Dünya Savaşı'nın son yıllarında Fransa'da yayılmaya başlayan bir sanat akımıdır. Kökleri dadaizme dayanan ve sürrealizmden de bazı izler taşıyan bu akımın öncüsü, Rumen asıllı Isidore Isou (1928-)dur. Savaşın sonlarına doğru Romanya'dan Fransa'ya göç eden Isou, 1944 yılında Paris'te
Sayfa 45 - Hece Yayınları Birinci Basım - Ekim 2003Kitabı okudu
KEMAL SÜLKER - GERGİN BiR ORTAMDA ASAF HALET'LE SÖYLEŞİ*
Şuuru yormadan, fikre değil, kelime haznesine dalarak tasavvufun ırmağından gıdalanarak yazmayı yeğ gördüm.
Sayfa 233 - Hece Yayınları Birinci Basım - Ekim 2003Kitabı okudu
Letrizm Nedir?
Isou ve arkadaşları, harf olmayan ya da harf olamayacak hiçbir şeyin, somut bir halde de var olamayacağım savunmuşlardır. Onlara göre harfler, âdeta varlığın koşulu ve kanıtı gibidirler. Letristlerin bu düşünceleri, ilk bakışta, onları Doğudaki Hurufilik inancına yaklaştırmaktadır. 14.yy'da İran'da ortaya çıkan bu mistik inanç sisteminde de harfler, varlığın ve oluşun özünü tanımlamakta kullanılmışlardır. Gerçek yaratıcının harfler olduğunu ileri süren Hurufiler, her harfin, bir varlık türünün özünü simgelediğine, en yüce varlık Tanrı'dan en alt basamakta yer alan cansız varlıklara kadar her şeyi bir harfin karşıladığına inanmışlardır.9
Sayfa 47 - Hece Yayınları Birinci Basım - Ekim 2003Kitabı okudu
Reklam
27 öğeden 21 ile 27 arasındakiler gösteriliyor.