Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Medine'den Lozan'a

Taha Akyol

Medine'den Lozan'a Gönderileri

Medine'den Lozan'a kitaplarını, Medine'den Lozan'a sözleri ve alıntılarını, Medine'den Lozan'a yazarlarını, Medine'den Lozan'a yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Adliye Vekili Mahmut Esat'a göre bu "komisyonlar şu kanaatte idiler. Her milletin kanunu kendi ihtiyaçlarına göre yapılır, bizim kanunlar da bize göre yapılmalıdır. Bu yanlıştır." Adalet Bakanı Bozkurt, şu konuşmayı yaparak, Vacibat ve Hukuk-i Aile komisyonlarını feshetti: "Sayın arkadaşlar! Türk ihtilalinin kararı, Batı medeniyetini kayıtsız şartsız kendisine mal etmek, benimsemektir. Bu o kadar kesin bir azme dayanmaktadır ki, önüne çıkacaklar, demirle, ateşle yok edilmeye mahkumdur. Bu prensip bakımından kanunlarımızı oldukları gibi Batı'dan almak zorundayız. Böylelikle Türk ulusunun iradesine uygun harekette bulunmuş olacağız... Şimdiye kadar geçen hizmetinize teşekkür eder ve komisyonların vazifesine son veririm...
Sayfa 151 - DKKitabı okudu
Andrew Wheatcroft: Ancak, biz Mora'da binlerce Türk ve Türk kadının (Yunanlılar tarafından) insanı şaşırtan bir vahşetle öldürüldüklerini biliyoruz.
Sayfa 109 - DKKitabı okudu
Reklam
230 syf.
·
Puan vermedi
·
8 günde okudu
Hukuk sisteminin bireylerin dinlerine göre mi yoksa tek bir medeni kanunla mı düzenlenmsi gerektiği sorusu incelenmiş. 90'lı yıllarda özellikle aile hukuk sisteminin kişinin dinine göre düzenlenmesi gerektiği ortaya atılmış ve Taha Akyol da bunun ulus devlet açısından ne gibi sorunlar yarattığını tarihimizden örnekler vererek açıklamış. Kapitülasyonların anlaşılması açısından da çok önemli bir eser. Tavsiye edilir...
Medine'den Lozan'a
Medine'den Lozan'aTaha Akyol · Doğan Kitap · 201051 okunma
Gerçekten, Kuran, da dörde kadar evlenme, bir tavsiye bile değil, bir izindir, yani sadece"caiz"dir. Kuran, ın asıl tercihi, tek karılı evliliktir. Evlenilen kadınlar arasında adalet sağlanması emredilmiş ve hiçbir zaman bu adaletin sağlanamayacağı da vurgulanarak, aslında, tek eşli evlilik tercih ve teşvik edilmiştir. (Nisa suresi 3)Buna bakarak çok karlı evlenmeleri tahdit etmek, hatta yasaklamak İslamiyet bakımından mümkünmüdür? HAK, ın gerekçesindeki"caizde devletin tasarruf yetkisi"ne göre evet.
Çok Doğru Tespit
Türkiye yıllardan beri darbelere küfrederek 'demokratlık avuntusu' içinde zaman kaybedeceğine, asıl sorunlarımız olan irrasyonel siyasi kültür, partilerin otarşik yapılanması, yelpaze­nin parçalanması, seçim sistemi, demokrasilerde 'yönetim' me­selesi gibi konuları görüp tartışsaydı, muhtemeldir ki, bugünkü "yönetemeyen demokrasi"miz bu kadar zaaf ve dağınıklık için­ de olmazdı.
Medine Vesikası'ndan beri Müslümanların, bizlerin ve bü­tün insanların yaşadığı 'deney'lerin yönü hukukun 'mülki'leş­mesidir, objektifleşmesidir, rasyonelleşmesi ve 'genel'leşmesidir. 'Laiklik' kelimesi etrafında 'Pozitivist' ya da 'İslamcı' soyut ideolojik spekülasyonların çıkmaz sokaklarına dalmadan, ide­olojimizi yüklediğimiz bu 'kelime'nin gözümüzü kapatmasına fırsat vermeden, realiteyi, tarihin 'deney'lerini görmeliyiz. Zih­nimizdeki 'hukuk' kavramını bir kaynakla sınırlamadan bütün tarihi ve çağdaş 'deney'lerden yararlanarak rasyonel bir şekilde zenginleştirmeliyiz. Gelişme, bu yönde olur. Tarih laboratuvarı bunu kanıtlamış bulunmaktadır. Hukukun çatışkan din, mez­hep, felsefe ve etnisite farklarına değil, birleştirici vatandaşlık ve 'ülke' esasına dayanması ve uygulanması bir zarurettir. 'Millet' olmanın hukuki şartı ve temeli budur.
Reklam
Lozan Konferansı'ndan
ELEFTERlOS VENlZELOS Müslümanların aile ve şahsın hukuku davalarına Şer'iye mahkemeleri bakıyor. Hristiyanların da Hristiyanlık kanunları uyarınca bu konulara bakacak kendi mahkemelerinin olmaması kabul edilemez, lSMET PAŞA Türkiye, vatan çocuklarının soy ve din ayrımı olmaksızın eşit haklardan yararlanmalarını ve aynı yükümlülükleri üstlenmelerini gerekli görmektedir. Anayasayla yönetilen bir ülkede vatandaşlar arasında ayırım olamaz.
Venizelos, uzun muhtırasında, artık zafer kazandıklarına gö­re, galip devletlerin "dünya sulh ünü asırlardan beri tehdit eden Şark meselesini halletmek için iktidarını haiz olduklarını" ha­tırlatır ve Türkiye'nin bu şekilde taksim edilip manda altına alınmasını savunurken, bir de şu görüşü ileri sürer: "Eğer Osmanlı İmparatorluğu bırakılır ve Hıristiyan ahali üzerin­ de hükmü devam ederse, Türk idaresinin şifa kabul etmez kusuru iti­bariyle, dünya sulhü, istikbalde her gün sarsıntıya uğrayacaktır." Venizelos'un bu görüşlerinin ve "medeniyet mahareti olma­yan Türk kavmini "cezalandırma düşüncesinin o sırada Paris ve Londra'ya egemen olduğunu göreceğiz. Peki, Paris'te bizi kim temsil ediyordu? Damat Ferit Paşa!
Bugünkü İslamcıların da laikçilerin de zannetti­ğinin aksine, İslamda da devletin rasyonel 'yasama' alanı çok geniştir. Hz. Ômer'in bazı Kur'an ayetlerinin bulunduğu konu­larda bile içtihat yaptığını ve bazı değişikliklerle putperest İran'ın vergi hukukunu aldığını hatırlayalım.
İslamda içtihat meselesi ve "nass", "maslahat", "rey", "istih­san", "kıyas", "mezhep", "zaruret" gibi konuyla ilgili kavramlar için Hayreddin Karaman'ın "İslam Hukukunda İçtihat" adlı fevkalade kıymetli eserini okurlarıma tavsiye ederim.
Reklam
Hak mazbatasında verilen diğer güzel bir örnek de kölelik­tir: Eski çağların şartlarında Şeriat köleliği "caiz" saymış, ama çok - karılı evlenmede olduğu gibi, "köleliğin kaynaklarını tah­dit edip köle sahibi olmayı zorlaştırarak", kölelere yeni haklar tanıyarak ve köle azadını büyük sevap sayarak aslında kölelikten arınmayı tavsiye etmiştir. Osmanlı' da kölelik yasaklandığı zaman hiçbir Şer'i itirazla karşılaşılmamıştır.
Radikal İslamcılarla radikal laikler, bu konuda aynı görüşte­dirler: Farklı amaçlara ulaşmak için, ikisi de Şeriat'in kapsamı­nın çok geniş olduğunu, değişmez, katı bir kaideler yığını oldu­ğunu düşünürler.
Kur'an'da dörde kadar evlenme, bir tavsiye bile değil, bir izindir, yani sadece "caiz"dir; Kur'an'ın asıl tercihi, tek - karılı evliliktir. Evlenilen kadınlar arasında adalet sağlan­ması emredilmiş ve hiçbir zaman bu adaletin sağlanamayacağı da vurgulanarak, aslında, tek eşli evlilik tercih ve teşvik edilmiş­tir. (Nisa suresi, 3)
45 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.