Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Mısır Tarihi

Erik Hornung

Mısır Tarihi Sözleri ve Alıntıları

Mısır Tarihi sözleri ve alıntılarını, Mısır Tarihi kitap alıntılarını, Mısır Tarihi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Piramit yapımında ve arazi ölçümünde yararlanılan matematik daima uygulamaya yönelik amaçlar için kullanılmış, bilinen kurallar kuramsal kanıtlarla desteklenmeye çalışılmamıştır. Mısır astronomisi de takvimin uygulamadaki talepleriyle sınırlı kalmış, astrolojik kurgulamalara girilmemiştir. Daha Eski Krallık döneminde bile tıpta uzmanlık dalları oluşmuş ve bunların kendi terminolojileri gelişmiştir. Cerrahiyle ilgili Edwin Smith Papirüsü mükemmel teşhisler içerir ve kalbi dolaşım sisteminin merkezi olarak tanımlar; yine de Mısırlı hekim tedavide büyüye başvurmayı tercih eder. Il. Senusret'in piramit kentinde bulunan bir papirüs parçası, hayvan hastalıklarının da teşhis edilip incelendiğinin bir kanıtıdır. Dinsel edebiyat alanında özellikle "iki Yol Kitabı" anılabilir; öte dünyanın ilk kez şemalar eşliğinde ayrıntılı bir betimlemesinin yapıldığı bu kitap, Yeni Krallığın Öte dünya Kitapları'nın öncüsüdür.
Eski Mısır'da hukuksal alanda bile kadın-erkek eşitliği kabul edilmişti, bunda komşu Afrika halklarının anaerkilliğinin bir etkisi olabilir.
Reklam
İ.Ö 332 'de Büyük lskender tarafından fethedilen Mısır' da yepyeni bir dönem başlar; Mısır, dünya fatihi lskender'in halefi Ptolemaios Hanedanı boyunca Helenizmin karma kültürüne katkıda bulunur.
Sayfa 148Kitabı okudu
Büyük olasılıkla Aha zamanında yapılan ikinci önemli yenilik, resmi bir tarihleme sisteminin uygulanmasıdır. Mısır yılı üç mevsimden, her mevsim de otuzar günlük dört aydan oluşur; beş artık günle (epagomenos) 365 güne tamamlanan yıl, Julianus yılından çeyrek gün eksiktir. Bu nedenle aslında Sirius'un doğmasıyla başlayan ve Nil'in aşağı yukarı aynı günlerde taşmasına denk gelen yılbaşı, gerçek mevsimler boyunca kayar. Ayın da önemli bir rol oynadığı Mısır takvimi, tarih öncesi dönemde ya da Arkaik Dönemde icat edilmiştir.
Zoser'in memurlarından biri olan İmhotep o kadar büyük bir önem kazanmıştır ki, sonraki dönemlerde önce yazıcılık mesleğinin azizi, sonra da şifa tanrısı olarak büyük saygı görmüştür; Yunanlılar onu Asklepiosla bir tutarlar. Adı ve ünvanı bir Zoser heykelinin kaidesinde bulununca İmhotep tarihsel bir kişilik haline gelmiştir. Yüksek unvanları onun kralın yakın bir akrabası olduğunu ve kral mezarının yapımını yönettiğini düşündürmektedir. Tarih ona büyük bir mimar hekim ve bilge olarak saygı göstermekte, dünyanın en eski -ne yazık ki kayıp- bilgelik öğretisinin yazarı olduğuna inanılmaktadır.
Sayfa 23 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
Bu yeni tarih düzeninin merkezinde Mısır Krallığı vardır. Güneş tanrısı Ra her gün değişip yenilenen güneşin suretinde dünyayı nasıl aydınlatıyorsa, şahin biçimindeki gök tanrısı Horus da iktidardaki kralların suretinde dünyayı yönetir. Yani kral tanrısaldır, ama tanrı değildir. Ancak Arkaik Dönemin büyülü özdeşleşme fikrinde bu ayrım henüz bir rol oynamıyor olabilir; önemli olan, kralın tanrısal doğasından ötürü sahip olduğu büyülü güçlerdir.
Reklam
Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır. Amama dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 109Kitabı okudu
II. Ramses, Hititlerle yaptığı anlaşma sayesinde onlarca yıl süren bir barışa kavuştu. Libyalılar Akdeniz kıyısı boyunca uzanan kale zinciriyle denetim altında tutulmuş, Nübye'deki Mısır iktidarı uzun bir süreliğine sağlama alınmıştır. Dolayısıyla zengin ülkenin ekonomik gücü Il. Ramses'in eşi benzeri olmayan imar hırsını tatmin etmekte kullanılır. Gerek Mısır'da gerek Nübye'de bu kralın anıtlarına rastlanmayan kazı alanı pek yoktur.
Sayfa 119Kitabı okudu
İkonakırıcı çeteler, Yukarı Nübye'deki Soleb gibi ücra köşelere varıncaya kadar ülkenin her yerine dağılır; Amon adıyla karşılaştıkları her yere, obelisklerin tepesine, sütunların altın kaplamalarının altına, arşivlerdeki çivi yazısı mektuplara bile keskileriyle zarar verirler. Hayvan biçimli tanrıların adı bu kadar sistematik bir biçimde yok edilemez, ama "tanrılar" hiyeroglifi bile zaman zaman bu öfkenin kurbanı olur. Eski tapınakların rahipleri ve onların muazzam servetlerinin başına ne geldiğini bilmiyoruz, onların kült görevlerinin yeni tanrının Memfis ve Nübye'de de yapılmaya başlanan tapınakları tarafından üstlenilmesi planlanıyordu. Din devrimi kralın saltanatın dokuzuncu yılında (1345-1344) tamamlanır. O zaman devletin resmi tanrısı Atom'a, eski tanrılar Harahti ve Şu'nun isimlerinden arındırılan yeni bir unvan verilir; bundan sonra tanrının tek geçerli adı Ra ya da Aton'dur. Böylece Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır ve iktidara geldiğinde üstlendiği "Ra-Harahti başrahibi" konumundan, yeni bir öğretinin müjdecisi ve tanrı ile insanın tek aracısı konumuna terfi eder. Yandaşları, kraliyet ailesini ışıltılı güneş diski altında gösteren ev sunaklarının önünde dua eder, mezar yazıtlarında tanrının özünü bilen tek kişi olan kraldan aldıkları kişisel eğitimi vurgularlar. Amarna dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 147 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
Xl. Ramses bu dönemde gerçek iktidarı ülkenin kuzeyinde de başkalarına devretmek zorunda kalmıştır. Amon'un tören barkası için Lübnan'dan ahşap getirmekle görevlendirilen Tebli memur Venamon, maceralarla dolu gezi raporunda, İ.Ö 1082 yılında Aşağı Mısır'ın asıl hükümdarlarının Smendes ve Kraliçe Tentamon olduğunu belirtir. Rapordan anlaşıldığına göre Biblos en azından bir kuşaktan beri Mısır'dan bağımsızdır. Biblos artık yeni bir dünya gücüne boyun eğmekte, Lübnan'a kadar ilerlemiş olan Asur kralı I.Tiglatpilesar'a (İ.Ö 1115-1076 ) Sidon ve Arvad'la birlikte vergi vermektedir. Mısır'ın emperyal dönemi artık geride kalmıştır.
Sayfa 126Kitabı okudu
36 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.