Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Mısır Tarihi

Erik Hornung

Mısır Tarihi Gönderileri

Mısır Tarihi kitaplarını, Mısır Tarihi sözleri ve alıntılarını, Mısır Tarihi yazarlarını, Mısır Tarihi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kral Menes ilk kez batak- lıkları kurutur, ilk kent Memfis'i kurar ve insanlığı kültür ve uygar- lıkla tanıştırır. Onlara kültürü getiren bir kahramanla tarihlerini baş- latan başka devlet ve kültürler de vardır. Ancak Mısır yüksek kültü- rünün kökeni arketiplerde kaybolmaz, izleri lö dördüncü binyıla ka- dar sürülebilir. O dönemin neolitik Negade kültüründen yalnızca bir- kaç kuşak sonra yüksek bir kültür doğar; krallık, yönetim, yazı, sa- nat ve din tümüyle gelişir ve bildiğimiz "Mısırlı" özellikleriyle tarih sahnesine çıkar.
M.ö 3200'de (tarih değişebilir)Narmer birleştirir.
sonunda aralarından biri Nil vadisini tek bir krallık altında toplamayı başarır.
Sayfa 9
Reklam
Paleolitik dönemden beri Nil vadisinde insan varlığına rastlanmaktadır.
Bişey yok bişey yok
Ill. Amenofis saltanatının son yıllarından birinde kendi kızı Sata­mon'la evlenerek, "halk kızı" Teye ile evlenerek bozduğu geleneği son­radan onarmış oldu.
Paşamın keyfe bak
Kral sıkı bir pazarlıktan sonra 1382'de Mitanni kralı Şuttama'nın kızı Gilukhepa'yı 317 nedimesiyle birlikte haremine almayı başardı ve bu mutlu olayı da yine hatıra olarak dağıtılan scarabaeuslarla kutladı.
203 syf.
8/10 puan verdi
·
8 günde okudu
Erik Hornung’un yazdığı Ana Hatlarıyla Mısır Tarihi, kronolojik olarak Mısır tarihini anlatan bir kitap. Paleolitik dönemden beri Nil vadisinde yaşam var. Biliyoruz ki Nil olmasaydı asla böyle gelişmiş, egzotik bir uygarlık bu topraklarda var olamazdı. Mısır tarihi ilk kez bataklıkları kurutan, ilk kent olan Memfis’i kuran ve insanlığı kültür ve
Mısır Tarihi
Mısır TarihiErik Hornung · Kabalcı Yayınevi · 200485 okunma
Reklam
Keops'un bir dizi yetenekli oğlu arasında özellikle Cedefhor öne çıkar. Kaynaklarda, Zoser'in mimarı İmhotep gibi ona da bir bilgelik öğretisi atfedilir,sonraki dönemlerde kalma bir kopyada bu öğretinin bir kısmı yer alır; Eski Krallığın sonlarında Giza'da tanrı olarak yapılan Cedefhor, iki bin yıl sonra bile, Geç Dönem yazıcıları arasında, saygınlığını korur.
Sayfa 31
Zoser'in memurlarından biri olan İmhotep o kadar büyük bir önem kazanmıştır ki, sonraki dönemlerde önce yazıcılık mesleğinin "azizi", sonra da şifa tanrısı olarak büyük saygı görmüştür; Yunanlılar onu Asklepios'la bir tutarlar. Adı ve unvanı bir Zoser heykelinin kaidesinde bulununca İmhotep tarihsel bir kişilik haline gelmiştir. Yüksek unvanları onun kralın yakın bir akrabası olduğunu ve kral mezarının yapımını yönettiğini düşündürmektedir.
Sayfa 23
Genç kral (II. Ramses) ilk Asya seferinde kral Bentesina'nın ülkesi Amurru'yu Mısır egemenliği altına alınca Mısır'ın etki alanı yine Ugarit'e kadar uzanır. Hitit kralı Muvattali, Amurru'yu Mısırlılardan geri almak için tüm askeri gücünü kullanır. Güneyden gelecek Mısır ordusunu, 1274 mayısında uğruna bir çok savaş yapılan
Sayfa 155 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
İkonakırıcı çeteler, Yukarı Nübye'deki Soleb gibi ücra köşelere varıncaya kadar ülkenin her yerine dağılır; Amon adıyla karşılaştıkları her yere, obelisklerin tepesine, sütunların altın kaplamalarının altına, arşivlerdeki çivi yazısı mektuplara bile keskileriyle zarar verirler. Hayvan biçimli tanrıların adı bu kadar sistematik bir biçimde yok edilemez, ama "tanrılar" hiyeroglifi bile zaman zaman bu öfkenin kurbanı olur. Eski tapınakların rahipleri ve onların muazzam servetlerinin başına ne geldiğini bilmiyoruz, onların kült görevlerinin yeni tanrının Memfis ve Nübye'de de yapılmaya başlanan tapınakları tarafından üstlenilmesi planlanıyordu. Din devrimi kralın saltanatın dokuzuncu yılında (1345-1344) tamamlanır. O zaman devletin resmi tanrısı Atom'a, eski tanrılar Harahti ve Şu'nun isimlerinden arındırılan yeni bir unvan verilir; bundan sonra tanrının tek geçerli adı Ra ya da Aton'dur. Böylece Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır ve iktidara geldiğinde üstlendiği "Ra-Harahti başrahibi" konumundan, yeni bir öğretinin müjdecisi ve tanrı ile insanın tek aracısı konumuna terfi eder. Yandaşları, kraliyet ailesini ışıltılı güneş diski altında gösteren ev sunaklarının önünde dua eder, mezar yazıtlarında tanrının özünü bilen tek kişi olan kraldan aldıkları kişisel eğitimi vurgularlar. Amarna dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 147 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
Reklam
Zoser'in memurlarından biri olan İmhotep o kadar büyük bir önem kazanmıştır ki, sonraki dönemlerde önce yazıcılık mesleğinin azizi, sonra da şifa tanrısı olarak büyük saygı görmüştür; Yunanlılar onu Asklepiosla bir tutarlar. Adı ve ünvanı bir Zoser heykelinin kaidesinde bulununca İmhotep tarihsel bir kişilik haline gelmiştir. Yüksek unvanları onun kralın yakın bir akrabası olduğunu ve kral mezarının yapımını yönettiğini düşündürmektedir. Tarih ona büyük bir mimar hekim ve bilge olarak saygı göstermekte, dünyanın en eski -ne yazık ki kayıp- bilgelik öğretisinin yazarı olduğuna inanılmaktadır.
Sayfa 23 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
203 syf.
·
Puan vermedi
Ana Hatlarıyla Mısır Tarihi
Erik Hornung bu kitabında ilk hanedanlık ile başlayan ve 30. Hanedanlık ile son bulan Antik Mısır tarihini anlatmıştır. Antik Mısır'ı anlatırken Mısır tarihini Arkaik Dönem, Eski Dönem, Orta Krallık, Yeni Krallık ve Geç Dönem olmak üzere 5 dönem üzerinden incelemiştir. Tarihin akışını, olayların kronolojik sıralamasından ziyade hanedanlar ve
Mısır Tarihi
Mısır TarihiErik Hornung · Kabalcı Yayınevi · 200485 okunma
Kuramsal olarak, her tür kült eylemini, dolayısıyla da bütün tarihsel başarıları tek başına kral gerçekleştirir, çünkü gerekli büyülü güce yalnızca o sahiptir; Roma Dönemine kadar tüm Mısır tapınaklarının iç mekanlarında kral tek başına tanrıya hizmet ederken gösterilmiştir. Bir tek Şenlik ve savaş tasvirlerinde "yardımcıları," yani rahipler, memurlar ve askerler de vardır. Ancak uygulamada bütün olayları bizzat "yönetmesi" mümkün olmadığı için kral yetkisinin bir kısmını etrafındakilere, kendisine yakın kişilere devretmiştir. Bu şekilde oluşan memurluk sistemi en eski anıtlarda bile tasvir edilmiş ve en başından beri iki ana gruba ayrılmıştır: birincisi kralın kişisel olarak ve makamı bakımından fiziksel ve kültsel gözetilmesinden sorumlu memurlar; ikincisi kralın "sözcüleri" olarak onunla dış dünya arasında aracılık eden ya da kralın emirlerini ülkede doğrudan doğruya uygulayan memurlar. Duruma göre farklı zamanlarda verilen bu emirler sonucunda yönetimsel makamlar oluşması görece zaman almıştır; bu nedenle de başlangıçta makamın kendisi, krala yakınlığıyla belirlenen makam sahibinden daha önemsizdir. Tüm hanedanlarda önemli görev ve makamlar büyük bir olasılıkla yalnızca prenslere ve onların çocuklarına veriliyordu, çünkü ancak yakın akrabaların tanrısal güçle dolu kralın yakınında olmaya dayanabilecekleri düşünülüyordu. "Soylular" olarak ülkenin çeşitli bölgelerini onlar yönetiyordu, zamanla bu bölgeler eyaletlere dönüştü.
Sayfa 13 - pdf
42 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.