Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Mısır Tarihi

Erik Hornung

Mısır Tarihi Gönderileri

Mısır Tarihi kitaplarını, Mısır Tarihi sözleri ve alıntılarını, Mısır Tarihi yazarlarını, Mısır Tarihi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Genç kral (II. Ramses) ilk Asya seferinde kral Bentesina'nın ülkesi Amurru'yu Mısır egemenliği altına alınca Mısır'ın etki alanı yine Ugarit'e kadar uzanır. Hitit kralı Muvattali, Amurru'yu Mısırlılardan geri almak için tüm askeri gücünü kullanır. Güneyden gelecek Mısır ordusunu, 1274 mayısında uğruna bir çok savaş yapılan
Sayfa 155 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
İkonakırıcı çeteler, Yukarı Nübye'deki Soleb gibi ücra köşelere varıncaya kadar ülkenin her yerine dağılır; Amon adıyla karşılaştıkları her yere, obelisklerin tepesine, sütunların altın kaplamalarının altına, arşivlerdeki çivi yazısı mektuplara bile keskileriyle zarar verirler. Hayvan biçimli tanrıların adı bu kadar sistematik bir biçimde yok edilemez, ama "tanrılar" hiyeroglifi bile zaman zaman bu öfkenin kurbanı olur. Eski tapınakların rahipleri ve onların muazzam servetlerinin başına ne geldiğini bilmiyoruz, onların kült görevlerinin yeni tanrının Memfis ve Nübye'de de yapılmaya başlanan tapınakları tarafından üstlenilmesi planlanıyordu. Din devrimi kralın saltanatın dokuzuncu yılında (1345-1344) tamamlanır. O zaman devletin resmi tanrısı Atom'a, eski tanrılar Harahti ve Şu'nun isimlerinden arındırılan yeni bir unvan verilir; bundan sonra tanrının tek geçerli adı Ra ya da Aton'dur. Böylece Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır ve iktidara geldiğinde üstlendiği "Ra-Harahti başrahibi" konumundan, yeni bir öğretinin müjdecisi ve tanrı ile insanın tek aracısı konumuna terfi eder. Yandaşları, kraliyet ailesini ışıltılı güneş diski altında gösteren ev sunaklarının önünde dua eder, mezar yazıtlarında tanrının özünü bilen tek kişi olan kraldan aldıkları kişisel eğitimi vurgularlar. Amarna dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 147 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
Reklam
Zoser'in memurlarından biri olan İmhotep o kadar büyük bir önem kazanmıştır ki, sonraki dönemlerde önce yazıcılık mesleğinin azizi, sonra da şifa tanrısı olarak büyük saygı görmüştür; Yunanlılar onu Asklepiosla bir tutarlar. Adı ve ünvanı bir Zoser heykelinin kaidesinde bulununca İmhotep tarihsel bir kişilik haline gelmiştir. Yüksek unvanları onun kralın yakın bir akrabası olduğunu ve kral mezarının yapımını yönettiğini düşündürmektedir. Tarih ona büyük bir mimar hekim ve bilge olarak saygı göstermekte, dünyanın en eski -ne yazık ki kayıp- bilgelik öğretisinin yazarı olduğuna inanılmaktadır.
Sayfa 23 - Kabalcı YayıneviKitabı okudu
203 syf.
·
Puan vermedi
Ana Hatlarıyla Mısır Tarihi
Erik Hornung bu kitabında ilk hanedanlık ile başlayan ve 30. Hanedanlık ile son bulan Antik Mısır tarihini anlatmıştır. Antik Mısır'ı anlatırken Mısır tarihini Arkaik Dönem, Eski Dönem, Orta Krallık, Yeni Krallık ve Geç Dönem olmak üzere 5 dönem üzerinden incelemiştir. Tarihin akışını, olayların kronolojik sıralamasından ziyade hanedanlar ve
Mısır Tarihi
Mısır TarihiErik Hornung · Kabalcı Yayınevi · 200486 okunma
Kuramsal olarak, her tür kült eylemini, dolayısıyla da bütün tarihsel başarıları tek başına kral gerçekleştirir, çünkü gerekli büyülü güce yalnızca o sahiptir; Roma Dönemine kadar tüm Mısır tapınaklarının iç mekanlarında kral tek başına tanrıya hizmet ederken gösterilmiştir. Bir tek Şenlik ve savaş tasvirlerinde "yardımcıları," yani rahipler, memurlar ve askerler de vardır. Ancak uygulamada bütün olayları bizzat "yönetmesi" mümkün olmadığı için kral yetkisinin bir kısmını etrafındakilere, kendisine yakın kişilere devretmiştir. Bu şekilde oluşan memurluk sistemi en eski anıtlarda bile tasvir edilmiş ve en başından beri iki ana gruba ayrılmıştır: birincisi kralın kişisel olarak ve makamı bakımından fiziksel ve kültsel gözetilmesinden sorumlu memurlar; ikincisi kralın "sözcüleri" olarak onunla dış dünya arasında aracılık eden ya da kralın emirlerini ülkede doğrudan doğruya uygulayan memurlar. Duruma göre farklı zamanlarda verilen bu emirler sonucunda yönetimsel makamlar oluşması görece zaman almıştır; bu nedenle de başlangıçta makamın kendisi, krala yakınlığıyla belirlenen makam sahibinden daha önemsizdir. Tüm hanedanlarda önemli görev ve makamlar büyük bir olasılıkla yalnızca prenslere ve onların çocuklarına veriliyordu, çünkü ancak yakın akrabaların tanrısal güçle dolu kralın yakınında olmaya dayanabilecekleri düşünülüyordu. "Soylular" olarak ülkenin çeşitli bölgelerini onlar yönetiyordu, zamanla bu bölgeler eyaletlere dönüştü.
Sayfa 13 - pdf
203 syf.
9/10 puan verdi
·
4 günde okudu
Antik Mısır tarihi... İlk hükümdardan son hükümdara kronolojik bir yolculuk. Gerçekten de çok güzel bir kitap. Boğucu, yorucu, okunması zor bir kitap değil. Bir muhabbet esnasında kullanılabilecek tarzda kültürel bilgilerin de olduğu sade bir kitap. Detaylı değil, ki zaten sayfa sayısından belli. Hanedanlar isim isim anlatılmış. Kim kimin soyundan geliyor, kim ne iş yapmış, hangi savaşa katılmış, ne inşa ettirmiş, hangi savaşlara katılmış, nereler fethedilmiş, kimlerle ya da devletlerle münasebete girilmiş kısa kısa anlatılmış. Mısırla ilişkide olan diğer devletlerin de isimleri anılmış. Hititler, Babiller, Asurlar, Likyalılar, Persler... Aralarındaki savaşlar, anlaşmalar, uğraşlar... Olaylardan ziyade isimler üzerinden gidilmiş. Hangi hükümdar ne iş yaptı? Hemen hemen her sayfada bir imar ve inşa bahsi var. Ya tapınak ya da mezar yaptırmış krallar, firavunlar. Hiçbir şey yapmamışlarsa bile yapılana ek yapmışlar. Şaşırdığımız yapılara (piramitler) galiba yapanların torunları da şaşırmış. Ve inşa faaliyetlerindeki başarı milada yaklaştıkça düşmüş. En çok dikkatimi çeken ya da kitapta en çok aradığım şey peygamberler oldu. Ancak hiçbir peygamberin ismini rastlamadım. Ne Hz. Yakup ne Hz. Yusuf ne Hz. Musa ne Hz. Harun... Peygamberlerin dönemlerdeki krallarla yaşadıkları olaylar hakkında az da olsa bilgilere ulaşabilirim, diye düşünüyordum. Kitapta II. Psamtek döneminde Yahudilerin ikinci büyük peygamber olarak kabul ettikleri Yeremya'nın ismi geçiyor sadece. Kitap çok güzel. Herkes okuyabilir, okunmalı da. Tavsiye edilir. Keyifli okumalar...
Mısır Tarihi
Mısır TarihiErik Hornung · Kabalcı Yayınevi · 200486 okunma
Reklam
Mısır, Asya'daki eski düşmanları Hititler, Ugarit ve Amurru'yla dostluk ilişkisini sürdürür. Merneptah saltanatının ilk yıllarında kıtlık çeken Hitit devletine tahıl göndererek yardım eder; ancak yavaş yavaş oluşmaya başlayan bir tehlike bir süre sonra Asyalı müttefikleri ortadan kaldıracak, Mısır'ın varlığını tehdit edecektir. Daha sonra Sardinya'ya adını verecek olan Şerden halkı Amarna döneminde Doğu Akdeniz kıyılarına ulaşır ve paralı asker olarak Mısır'ın hizmetine girer. Onları Karadeniz Bölgesinden gelen "deniz halkları" izler, bunlar arasında Şekeleş (daha sonra Sicilya'da görünürler), Luka (Likyalılar) ve Turşa (belki de Etrüskler) halkları da vardır. Kuzeyden gelen bu savaşçı halklar, çoluk çocuk göçen Libya kabileleriyle 1208 ilkbaharında birleşerek Mısır'a ortak bir saldırı düzenlerler. Batı deltada onları karşısına çıkan Merneptah'ın generalleri Buto yakınlarında 8000 kişinin öldüğü söylenen kanlı savaşta düşmanı püskürtürler. Bu zaferin anısına dikilen "İsrail Anıttaşı"nda, Mısır'ın egemen olduğu bölge ve halklar arasında, Kenan, Askalon ve Gezer'in yanı sıra ilk kez "İsrail" diye de bir kabilenin ismi geçer.
Sayfa 158 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu
Genç kral (II. Ramses) ilk Asya seferinde kral Bentesina'nın ülkesi Amurru'yu Mısır egemenliği altına alınca Mısır'ın etki alanı yine Ugarit'e kadar uzanır. Hitit kralı Muvattali, Amurru'yu Mısırlılardan geri almak için tüm askeri gücünü kullanır. Güneyden gelecek Mısır ordusunu, 1274 mayısında uğruna bir çok savaş yapılan
Sayfa 155 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu
İkonakırıcı çeteler, Yukarı Nübye'deki Soleb gibi ücra köşelere varıncaya kadar ülkenin her yerine dağılır; Amon adıyla karşılaştıkları her yere, obelisklerin tepesine, sütunların altın kaplamalarının altına, arşivlerdeki çivi yazısı mektuplara bile keskileriyle zarar verirler. Hayvan biçimli tanrıların adı bu kadar sistematik bir biçimde yok edilemez, ama "tanrılar" hiyeroglifi bile zaman zaman bu öfkenin kurbanı olur. Eski tapınakların rahipleri ve onların muazzam servetlerinin başına ne geldiğini bilmiyoruz, onların kült görevlerinin yeni tanrının Memfis ve Nübye'de de yapılmaya başlanan tapınakları tarafından üstlenilmesi planlanıyordu. Din devrimi kralın saltanatın dokuzuncu yılında (1345-1344) tamamlanır. O zaman devletin resmi tanrısı Atom'a, eski tanrılar Harahti ve Şu'nun isimlerinden arındırılan yeni bir unvan verilir; bundan sonra tanrının tek geçerli adı Ra ya da Aton'dur. Böylece Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır ve iktidara geldiğinde üstlendiği "Ra-Harahti başrahibi" konumundan, yeni bir öğretinin müjdecisi ve tanrı ile insanın tek aracısı konumuna terfi eder. Yandaşları, kraliyet ailesini ışıltılı güneş diski altında gösteren ev sunaklarının önünde dua eder, mezar yazıtlarında tanrının özünü bilen tek kişi olan kraldan aldıkları kişisel eğitimi vurgularlar. Amarna dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 147 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu
42 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.