Osmanlı Tarihinin Maddesi Cilt:1

Hikmet Kıvılcımlı

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
osmanlı ve materyalizm
Osmanlı toplumu alabildiğine İdealist-Materyalist bir yapı taşır. Bütün ideolojisi: DİN çerçevesi içinde geçer, İslam dini ise iliklerine dek DÜNYA problemini ele alır. Dünyanın MADDE gerçekliği üzerinde hiç hayale kapılmaz. Hiç değilse ilk Tarihçil Devrimci çağlarında: Toplum maddesinin Toprak ekonomisi üzerine dayandığını bir an unutmaz.
Sayfa 143 - derlenişKitabı okudu
Osmanlı artığı ülkemizde, hala, sağlı-sollu "Büyük adam" taslaklarının içyüzlerini bir matah gibi pes perde saklayıp, "yanına yanaşılmaz" ancak çağrılırsa "ayağına yüz sürülür" olmak çalımları, hep o Halk düşmanı Bizans soysuzlaşmasının "Hacıağa Asaleti" kılığında keramet taslamalarından kalmadır. Ve Türkiye'de hiçbir konunun, hiç kimsece, hiç kimseyle insancıl biçimde konuşulup tartışılmaz oluşu, o Bizans-Osmanlı derebeyi iğrençliğinin virüs gibi ruhlara sinmiş, vicdanlarda kaşar bağlamış olmasından ileri gelir. Birşey sanırlar kendilerini. Daha doğrusu bir şey sandırmak isterler kendilerini. Bizans değil, Etiler çağında yaşatılan "halk" adlı yığını, "Sürü Çobanı" metodundan başka türlü gütmenin olamayacağına inanırlar. Hepsi, hepsi ve hepsi: o insanı aşağılaştırarak paramparça yem eden pis kuruntunun esrarkeşliği ile Hu! Çeke çeke, en maskara "Tarikat Ulusu" kesilmenin iğrenç bayıltısı içine manda gibi gömülürler.
Reklam
Osmanlı “Devlet Sınıfları” dört bölümde toplanırlar: 1- İlmiye (Bilimciller): Din (Şeriat-Fıkıh) ve Hukuk adamları. 2- Seyfiye (Kılıççıllar): Savaş adamları. 3- Mülkiye (Mülkçiller): Siyasi düzen adamları. 4- Kalemiye (Kalemciller): Ekonomik düzen adamları.
Sayfa 106 - derlenişKitabı okudu
İKİ OSMANLI DEVLETİ: YAZISIZ ve YAZILI KANUNLAR Osmanlı Devleti, tekrardan yılmayalım, bir değil ikidir: 1- Birincisi: Timurlenk Tarihçil Devrimine dek uzanan ilk “Tavâif-i mülûk” (feodal) karakterli Osmanlı Devletidir. Onun Devlet örgütü üzerine çok az belge biliyoruz. Çünkü o ilk Devlet “yazılı” olmaktan hayli uzaktır. Lîs’gilden Tevkıy’î Mustafa oğlu Mehmet’in dediği gibi, Fatih’ten önce “Kavaniyn’i mazbuta Defter olunmayıp” ağızdan kulağa geçer, gelişigüzel uygulanırdı. Burada o Birinci Osmanlı Devleti’nin yapısına ancak bir sızıntı oldukça değmeye [değinmeye] çalışacağız. 2- İkinci Osmanlı Devleti, Fatih’in “Defter oldurduğu”, yazılı kanun çıkardığı İmparatorluk devletidir. Burada, her Devlet sözü geçtikçe, o Osmanlı İmparatorluğu, yani Osmanlı Devletinin, kurulduktan en az 150 yıl sonraki, çok değişik durumu gözönüne gelmelidir. Bir avuç Göçebe’nin muazzam Bizans yığınlarına yaptığı aşı ve getirdiği Dirlik Düzeni de 150 yaşına varmıştır; İbni Haldun’un kuralınca çoktan bir ölüm geçirmiştir; sonra Fatih’le yeni bir çığıra girmiştir. Devlet sınıfları ve Memleket nüfusları orada durulup ayrılır.
Sayfa 98 - derlenişKitabı okudu
Antika imparatorluklar, hele Barbar akını ve fetihleri ile kurulunca, ister istemez KAN gelenek ve göreneklerince yönetilir. Devlet, Kan bağlarından ve Kan prensibinden doğar. İnsanlar: İlkel Sosyalist Kan örgütünün yerine Devlet’in geçişini, bir ailenin Kan’ını (ama artık sosyal örgüt demek olan Kan’ını değil, damarlardaki kanını) “mavi kan” (asil kan) yaparak, örtbas edilmiş bulur. O yüzden, Devlet demek Kişi demek olur. 14’üncü Louis, o bakımdan boş lâf etmemiş sayılabilir.
Sayfa 78 - derlenişKitabı okudu
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.