Samiri'nin Buzağısı

Yasin Meral

Samiri'nin Buzağısı Sözleri ve Alıntıları

Samiri'nin Buzağısı sözleri ve alıntılarını, Samiri'nin Buzağısı kitap alıntılarını, Samiri'nin Buzağısı en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Yakup'un hayatının on dokuzuncu yılında Mısırlılar, Apis'i Mı­sır kralı yaptılar. Mısırlılar onu tanrı yaptılar ve adını Serapis koydular. Apis de sihirbazların büyüsüyle kendisi için bir buzağı yaptı. Buzağının sağ gözünde aya benzeyen beyaz bir işaret var­dı. Her gün dördüncü saatte buzağı denizden yükselir ve havada uçardı. Mısırlılar da ona tapar, dua eder ve her türlü malzeme ile ona övgü sözleri söyleyerek onun önünde secdeye kapanırlardı. Buzağı gözden kaybolup gizlenince, Mısırlılar onu ertesi günün dördüncü saatine kadar göremezlerdi. Bu durum her gün tek­rarlanırdı. Mısırlılar onu Serapis olarak adlandırdılar. Mısırlılar Kızıldeniz'de boğuldukları zaman bu buzağı tapınıması sebebiyle cezalandınldılar.
Samiiri'nin toplumdan tecrit edilmesiyle ilgili ceza, Yahudi geleneğindeki herem cezasını da hatırlatmaktadır. Bilindiği üzere herem Yahudi temel inançlarına aykırı bir yaşam sü­ren veya heretik fikir sahibi insanların cemaatten kovulma­sı anlamına gelmektedir. Arapçadaki haram kelimesiyle aynı kökten gelen herem bir nevi kişiye o toplumu haram kılma anlamında kullanılmaktadır. Bu anlamda Samiri'ye verilen ceza, herem cezasını andırmaktadır.
Sayfa 121Kitabı okudu
Reklam
Tefsirlerde Samiri'nin buzağıyı nasıl yaptığıyla ilgili pek çok detay yer almaktadır. Bu rivayetler arasındaki en yaygın anlatıma göre Cebrail. Hz. Musa'yı Allah'ın huzuru­ na çıkarmak için bir atın üzerinde kavmin arasına gelmiş­tir. Tefsirlerde Cebrail'in atının adı feresu'l-hayat (hayat atı) veya Hayzum olarak geçmekte ve bastığı yerin yeşillenerek hayat bulduğu nakledilmektedir. Samiri, attaki şaşırtıcı du­rumu fark edince "Bu, normal bir durum değil" diyerek atın bastığı yerden bir parça toprak almıştır. Hz. Musa'nın gidi­ şinden otuz gün geçtikten sonra Hz. Harun, halka "Mısırlı­ lardan aldığınız mücevherler size ait değil, hepsini toplayıp getirin ve bir çukur kazıp atalım, Musa gelince ne yapacağına karar verir" demiş, herkes kendisindeki mücevheratı çukura atmış, Samiri de elindeki toprak parçasını mücevheratın üs­tüne atınca böğüren buzağı ortaya çıkmıştır...Kur'an'daki anlatıma göre Hz. Musa dağdan döndükten sonra Samiri'ye neden buzağı yaptığını sorduğunda o, "On­ların görmedikleri bir şey gördüm. elçinin izinden bir tutam al­dım ve onu attım. Bunu, bana böylece nefsim hoş gösterdi." Demiştir.
Budge, Antik Mısır Büyüleri, s. 11
Antik Mısır'ın dinî kitaplarından öğreniyoruz ki insanlar, bir rahip ya da büyü gücüne veya bilgisine vâkıf olan biri tarafından sahip olunan gücün sınırsız olduğuna inanıyorlardı. Belirli güç kelimelerini veya isimlerini uygun biçimde ve doğru ses tonu ile telaffuz etmek suretiyle bu kişi, hastaları iyi edebiliyor, hastalığı olanların ağrı ve acılarına neden olan kötü ruhları kovabiliyor, ölüleri diriltebiliyor ve ölmüş kişiye, bozulmuş bedenini, ruhunun ebediyen içinde yaşayabileceği bozulmadan bir bedene dönüştürme gücü verebiliyordu.
Sayfa 75 - Ankara Okulu Yayınları
Mısırbilimciler arasında Mısır inancını politeizm olarak nitelendirenler olsa da burada politeizm ile kastedilen birden fazla tanrıya aynı anda tapınma değil, tek bir tanrının farklı yönlerine hasredilen putlar, semboller ve kutsal hayvanlara perestiş olarak anlaşılmaktadır.
Sayfa 59
Sâmirî'nin buzağı yapma metoduyla ilgili konuları tartışırken Antik Mısır medeniyetinin kayıtları arasında yer alan, Firavun'un rahiplerinin sergiledikleri bazı sihir gösterileri karşımıza çıkmaktadır. İlk planda okur açısından hayalî kurgular olarak görülüp ciddiye alınmayacak bu tür anlatımlar bizim için bilgi değeri olan önemli anlatımlardır.
Sayfa 13
Reklam
137 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.