Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hagop Baronyan

Hagop Baronyanİstanbul Mahallelerinde Bir Gezinti yazarı
Yazar
7.0/10
65 Kişi
251
Okunma
10
Beğeni
2.615
Görüntülenme

Hakkında

Hagop Baronyan (d. 6 Ağustos 1843, Edirne – ö. 1891, İstanbul), Osmanlı gazeteci, oyun ve mizah yazarı. Osmanlı ve Ermeni tiyatrosunda önemli yeri olan bir oyun yazarıdır. “Ermenilerin Molieri” olarak bilinir.Osmanlı Devleti’nde yayımlanan ilk Türkçe mizah dergilerinden birisi olan “Tiyatro”’yu çıkarmıştır. İstanbul yaşamını tüm yönleriyle ele alan, toplumsal kuruluşları, aydını, din adamını, tüccarı, hekimi, aile yapısını, çarşıyı, özellikle cemaatine mensup kişileri acımasızca eleştiren yazılarıyla tanınır. Yaşamı 1843’te Edirneli yoksul bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. İlk ve orta öğrenimini Ermeni okullarında tamamladı. Bu arada bir yıl kadar da bir Rum okulunda eğitim gördü ve Rumca öğrendi. 1864’de İstanbul’a yerleşti. Sekreter, aktar, öğretmen olarak çeşitli işlerde çalıştı ve toplum hayatının değişik yönlerini gözleme fırsatı buldu. Hevesli bir okur olarak bazı Avrupa dillerini, özellikle de dönemin İstanbul’unda büyük etkileri olan Fransızca ve İtalyancayı kendi kendine öğrendi. Osmanlı başkentinde yayımlanan çeşitli dergilere katkı sunarak yazarlık konusunda deneyim kazandı. Yazarlığı Baronyan’ın tiyatroya olan yoğun ilgisi çok genç yaşlarda kendini gösterdi. İlk oyununu 1865’te kaleme aldı. Bu eser, Carlo Goldoni’nin İki Efendinin Uşağı adlı oyununun bir tür taklidi olan “Yergu derov dzara mı” adlı kısa bir farstı. Eser, yazarın ölümünden 20 yıl sonra 1911’de yayımlandı. İlk özgün komedisi olan “Adamnapuyjn Arevelyan”’ı (Şark Dişçisi) 1869’da yayımlandı. Baronyan’ın oyunun edebi niteliğinden tatmin olmadığı ve oyunun kopyalarını kitapçılardan kaldırttığı söylenir.Görücü usulü evlilikleri ve evlilikte sadakat konusunu genellikle neşeli bir üslupta ele aldığı bu eser Aras Yayıncılık tarafından 2010 yılında basıldı. Mükemmeliyetçi bir yazar olan Baronyan, 1872 yılında başladığı “Şoğokortı” (Dalkavuk) adlı eserini yarım bıraktı. Bu eseri bir başka büyük mizah yazarı olan Yervant Odyan tamamlamıştır. 1880-1881 yıllarında yayımlanan “Medzabadiv muratsganner”’de (Pek Muhterem Dilenciler) adlı hiciv romanında taşralı eşrafın patavatsızlığına ve naifliğine odaklandı; bu niteliklerin aynı zamanda çeşitli sanatsal, profesyonel, dini ve zanaatkâr fırsatçılar tarafından sömürülmeye ne denli açık olduğuna da dikkat çekti. Baronyan, son eseri "Bağdasar Ağpar”’ı 1886-1887’de hiciv dergisi Khigar’da bölümler halinde yayımlamıştır. Boşanma teması etrafında modern Ermeni kurumlarını eleştirdiği bu eser Ermeni komedi geleneğinin en popüler oyunlarından birisidir.Bağdasar Ağpar ve Medzabadiv muratsganner, Mayıs 2013’te yayımlanan “Baronyan Oyunları” adlı kitapta yer almıştır. Yazar 1887’de Khigar okurlarına yakında Çeyiz adında yeni bir komedi yayınlayacağının duyurusunu yaptıysa da bu komediyi hiçbir zaman yayınlamadı. Oyunun (sekiz sahne ve bazı bölümlerden oluşan) tamamlanmamış bir taslağı kağıtlarının arasında bulundu ve ölümünün ardından yayınlandı. Baronyon ilk üç oyununun halka sunmak istememişti; dördüncü eseri Bağdasar Ağpar tamamlandığında ise Ermeni tiyatrosu padişah II. Abdülhamit’in baskısı nedeniyle kapanmış bulunuyordu. Dolayısıyla oyunlarının hiçbirisi Baronyan yaşarken sahnelenmedi. Baronyan oyunları, 1890’larda popüler olmuşlardır. Gazeteciliği Baronyan’ın gazetecilik yaşamı 1871’de "Yeprad"'da (Fırat) başyazar olması ile başladı. Gazeteciliği “Meğu” (Arı), “Higar” (Bilge) gazetelerinde sürdürdü. 20 Mart 1874′te Tiyatro adlı Türkçe mizah gazetesini; 6 Nisan 1874′te ise çift dilli bir yayın olan ve (Ermenice-Osmanlıca) ve Ermeni harfleriyle basılan “Tadron”’u da çıkarmaya başladı. Osmanlı’da yayımlanan dördüncü Türkçe mizah dergisi olan ve haftada iki kez çıkan dört sayfalık ‘Tiyatro’ (ilk ikisi Teodor Kasap’ın ‘Diyojen'i ve ‘Hayal’i, üçüncüsü ise Zakarya Efendi’nin ‘Latife’sidir) dergisinin tüm içeriğini Baronyan tarafından oluşturuluyordu.Tadron, Ermeni cemaatine yönelik gündemin tartışıldığı ayrı bir mecra idi; hafta da iki gün yayınlanmaktaydı ve Tiyatro dergisi ile ortak malzeme de içeriyordu. Her iki yayın da, 1877′ye kadar yaşamını sürdürebildi. Tiyatro Dergisi’nin 20 Mart 1874 - 12 Nisan 1875 tarihleri arasındaki sayılarının tıpkıbasımı kitap olarak yayımlanmıştır.Baronyan’ın yayına hazırladığı süreli yayınların ömrü kısa, fakat etkisi büyük oldu. Dergilerin yayını, içerdikleri toplumsal eleştiriler nedeniyle sıklıkla Osmanlı sansür bürosu tarafından durduruldu. Ölümü Baronyan, 1891’de İstanbul Surp Pırgiç Ermeni Hastanesi’nde tüberküloz hastalığından öldü. Naaşı, İstanbul Ermeni Mezarlığı'nda toprağa verildi; ancak mezar yeri belli değildir.
Unvan:
Osmanlı gazeteci, oyun ve mizah yazarı
Doğum:
Edirne, 19 Kasım 1843
Ölüm:
İstanbul, 27 Mayıs 1891

Okurlar

10 okur beğendi.
251 okur okudu.
4 okur okuyor.
147 okur okuyacak.
7 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Çoğu sırf paraya sec­de eder, başka şeye değil.
Sayfa 149 - pdf* EklerKitabı okudu
Zenginler zenginlik mas­kesiyle herkesi korkutuyor. Fakirler de bari ayı mas­kesiyle korkutsun onları...
Sayfa 108 - pdfKitabı okudu
Reklam
Hep aynı yalan :)
Evlenip de köle mi olacağım? Böyle çok rahatım, huzurlu bir hayat yaşıyorum.
Sayfa 120 - pdfKitabı okudu
Yalan Söylüyorsun :)
Ah, neden vuruyorsunuz beyefendi? Seni çok seviyorum da...
Sayfa 134 - pdfKitabı okudu
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
176 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
bu tiyatro oyununu okuduğumda güldüğüm anlar oldukça çoktu... sanki tiyatroda izliyormuşum gibi hissettim.. güzel , kaliteli bir eser.. keyif aldım okurken
Şark Dişçisi
Şark DişçisiHagop Baronyan · Aras Yayıncılık · 201067 okunma
152 syf.
7/10 puan verdi
·
Beğendi
·
33 saatte okudu
Bu eser, Hagop Baronyan'ın 1884-1888 yılları arasında önce Edirne'de ardından da İstanbul'da yayımladığı aylık edebiyat ve mizah dergisi "Khigar" 'da parça parça yayınlamış olduğu orijinal adı "Kağakavarutyan Vnasnerı" olan yazılarının toplanmış olduğu bir kitaptır. Yazar eserinde yüzsüzlük edilip sıkıntı verilen kişilerin adabımuaşeret yüzünden sessiz kalarak yaşadığı zor durumlara örnekler verirken kişileri hep Ermeni toplumundan seçmiş, ufak eleştirilerini kendi toplumu için yapmış.Adabımuaşeret genel bir konu olduğu halde yaşadığı ülkedeki diğer milli unsurları rahatsız edecek birşey yazmaması bakımından yazarı takdir ettim.Onun dışında bu ufacık kitaptaki dipnotlar sayesinde Osmanlı Devleti bünyesinde yaşayan Ermenilerin (ve tabii dolayısıyla diğer azınlıkların) ne kadar geniş haklara sahip olduğunu yeniden ve üstelik bir Ermeni vatandaşın kaleminden tekrar görmüş oldum. Şu da benim için hiç yabana atılmayacak bir katkıdır ki: kitap dağarcığıma birkaç kelime daha ekledi. Ben beğenerek okudum, okumak isteyen arkadaşlara da tavsiye ederim.
Adabı Muaşeretin Zararları
Adabı Muaşeretin ZararlarıHagop Baronyan · Can Yayınları · 201645 okunma
136 syf.
8/10 puan verdi
·
6 günde okudu
Tadımlık Bir Eski İstanbul Anlatımı
Hagop Baronyan, 1842 yılında Edirne’de doğmuş Ermeni bir yazar. Kendisi 1864’te İstanbul’a yerleşmiş. Kitapta bahsi geçen 34 mahallenin 1860’ların ortasından itibaren olan durumunu kısa kısa anlattığını görüyoruz. Özellikle belli bölümlerde geçen ‘’anayasa’’ vurgusundan hareketle 1876 yılında ilan edilen Kânûn-ı Esâsî’ye de değindiğini
İstanbul Mahallelerinde Bir Gezinti
İstanbul Mahallelerinde Bir GezintiHagop Baronyan · Can Yayınları · 2014135 okunma