Nureddin es-Sabuni Buhara da yaşamış Hanefi bir alimdir. Kelam ve fıkıh alanında kayda değer çalışmaları olmuştur. İsmi tam olarak Ahmed bin Muhammed bin Ebi Bekr’dir. “El- İmam , Nureddin ve Sabuni” lakablarıyla meşhurdur. Sabun imal edip satmak manasına gelen Sabuni lakabının neden verildiği bilinmemektedir. Buhara’da yetişip vefat ettiği için kendisine el-Buhari de denilmiştir. Varlıklı bir ailede yaşamış olmasına rağmen mütevazıdır. Hac yolculuğu sırasında Irak ve Horasan gibi bir çok yerde bulunmuştur. Alimlerin sohbet halkalarına dahil olmuş, onların kelami düşüncelerini öğrenmiştir.Sabuni’nin hayatı hakkında pek fazla bilgi bulunmamaktadır. İlmi hayatına dair bilgileri ise eserlerinden ve iki alimle yapmış olduğu münazaralardan öğrenmiştir. Ne zaman doğduğu tam bilinmeyen büyük imam es- Sabuni 1184 yılında vefat etmiştir. Mezarı Buhara’nın Kudatüs seb’a kabristanında bulunmaktadır.
" Ashâb-ı kirâmın şâirlerinden Abdullah b. Revâha ise onun hakkında (sav) şöyle demiştir :
Bulunmasaydı bile mu'cizâtın hiç biri
Verirdi sana onun ma'sûm yüzü haberi!"
Sayfa 109 - Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 7.Baskı - Ankara 2000Kitabı okudu
Kelam dersinde şöyle bir pasaj geçiyor kitapta (arapça kısmında) : "Eğer ki derseniz gam, keder, sıkıntı, musibet kişi için içinde bir maslahat taşır o zaman deriz ki kişinin bu halden kurtulması için dua etmesi mefsedettir(yani sıkıntıdan kurtulmayı istemek kişinin zararınadır)"
Akaid meseleleri kendimi bildim bileli dikkatimi çekmiş ve ilgi odağım olmuş meselelerdir- ki İslâmi ilimler içinde akaid veya kelâm, bütün dini hükümlerin temelini teşkil etmesi bakımından en şerefli ilim kabul edilmiştir. Tabi İslam tarihi boyunca bu alanda farklı metotlar cereyan etmiştir.
Bu eserde, Maturidiye ekolününün kelâmi meseleler hakkındaki görüşleri ve bu görüşlere zıtlık sunan diğer ekollerlerin (Mu'tezile, Cehmiyye, Selefiyye, bazan Eş'ariyye) görüşleri bir takım delillerle çürütülerek ortaya konulmuştur. Kitabın ilk kısmında yazarı olan Nureddin es-Sabuni hakkında biraz bilgi verilmiş daha sonra kelâmi konulara girilmiş. Eser dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; ilâhiyyat bahisleri, ikinci bölümde; nübüvvet bahisleri, üçüncü bölümde; irâde-kazâ ve kader bahisleri ve nihayet son bölümde; imanın mâhiyeti ve bazı sem'iyyât bahislerine yer verilmiştir.
Sadece itikatta Maturidi olanlar değil, Müslümanım diyenler ve iman meselelerine ilgili olanlar da bu eseri okumalı.
Keyifli okumalar:)
Matüridiyye AkaidiNureddin Es Sabuni · M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları · 2015180 okunma
Küffar nezdinde Müslümanlık ikiye ayrılmaktadır. İlki "Güney Müslümanlığı" ikincisi ise "Kuzey Müslümanlığı"dır. Güney Müslümanlığı, tutucu iman emareleri taşıması hasebiyle, Batı dünyasında yönlendirmesi ve hazmedilmesi kolay olan bir yapıya sahiptir. Sözgelimi; İslam'a hücum etmek yerine, içerden adam devşirme veya içeriye
Filhakika maturidi ekolunun değerli ulemasından olan sabuni'nin her kelimesi insanı hayrete düşerecek bir uslüba sahip. Dildeki akıcılık, dile hakimiyet, müellifin kıyas kabiliyeti, olayları anlatım tarzı... Her biri ayrı bir fevkaladeliğe sahip.