Bu ve benzeri kitaplardaki “objektif" kelimesinin kullanış tarzına, özellikle “objektif falan filan” şeklinde kullanıldığı zaman (yani “objektif bilim”, “objektif bilgi”, "objektif görünüm” vs.) bir soru işareti koyun ve bu ifadelerin olay tasviri (hal ifadesi) biçiminde kullanılıp kullanılmadığına bakın.
Eğer biz bilimin büyümesinden ve başarısından söz edebiliyorsak, aynı şekilde onun başarısızlığından da söz edebilmeliyiz. Fakat bazı durumlarda neden "Bilim başaramadı” demiyoruz da: “Bilim adamları başaramadı” (mesela: "Bilim adamları şu şu hastalığa etkili bir çare bulmayı başaramadı”) diyoruz?
Sayfa 64 - Gramatik Soruşturmalar-2, III, İstanbul, 2002
Marksistlerin yaptığı nedir?
1 Teorik açıklamalara tekel koymaya kalkmak.
2 Teorik terimleri temel inanç grameri içinde kullanmak.
3 Yaptıkları bütün açıklamaların hepsini bilimsel (yani teorik) açıklamalar diye gösterme sihirbazlığına kalkmak.
Materyalizm, teorik terimleri dinî bir gramer içinde kullanma girişimidir.
Sayfa 62 - Gramatik Soruşturmalar-2, II, İstanbul, 2002
Eğer birşeyden şüphede isen, mutlaka başka bir şeye inanmaktasın demektir. Diğer bir deyişle, bir şeye inanmadan başka bir şeyden şüphe etmek imkansızdır.
Sayfa 49 - Gramatik Soruşturmalar, Temel İnanç İfadeleri, Küre Yayınları, İstanbul, 2002
Eğer biri size gelse ve: ‘“Evrim Teorisine inanıyorum’
demek anlam ifade ediyorsa, ‘Newton Mekaniğine inanıyorum’ demek de anlam ifade eder” dese ona ne cevap verirsiniz?
Hareket halindeki çeşitli cisimlere ait hesaplamalarda
uygulamakta olsanız bile “Newton Mekaniğine inanıyorum” demezsiniz, neden?
Relativite (izafiyet) teorisine karşıt olarak: “Newton Mekaniğine artık inanmıyorum” da demezsiniz.
Şu halde: "Evrim Teorisine inanıyorum (veya inanmıyorum)” demek nasıl anlamlı olabilir?
Şu karşılıklı konuşmayı göz önüne alalım:
“Marksist Teoriye inanıyorum.”
“Peki, Newton Mekaniğine inanıyor musunuz?"
“Efendim, Marksizm bir teori değil, kendisinden teoriler üretilebilen tek metottur.”
Bir gramatik illüzyon, içindeki temel inanç ifadesinin,
teorik (bilimsel) ifade olarak gösterildiği bir illüzyondur.
Sayfa 19 - Gramatik Soruşturmalar, Küre Yayınları, İstanbul, 2002
Yaygın bir gramer hatası; temel inanç sorusuna hipotetik bir cevap aramaya kalkmak. Gene yaygın diğer bir gramer hatası; hipotetik bir soruya (yani hipotetik açıklama gerektiren bir soruya) dinî bir cevap aramaya kalkmak.
Sayfa 15 - Gramatik Soruşturmalar, Küre Yayınları, İstanbul, 2002
Marksistlerin yaptığı nedir?
1. Teorik açıklamalara tekel koymaya kalkmak.
2. Teorik terimleri temel inanç grameri içinde kullanmak.
3. Yaptıkları bütün açıklamaların hepsini bilimsel (yani teorik) açıklamalar diye gösterme sihirbazlığına kalkmak.
Bir soru, bir cümleler (önermeler) çerçevesi ve cevap alanının birleşimidir
Bir soru, bir cümleler ayırım ve birleşimidir.
Bir soruya verilen (doğrudan) bir cevap, sorunun kendisini kabul etmek demektir.
Bir soruya verilen (doğrudan) cevap, sorunun çerçevesini gerekli kılar.
Bir soruya verilen (doğrudan) cevap, sorunun cevap alanım gerekli kılar.
Bir sorunun çerçevesi, kurulduğu cümlelere bağlı olarak yanlış ve /veya hatalı olabilir.
Eğer bir sorunun çerçevesi yanlışsa, ona verilebilecek bütün (doğrudan) cevaplar yanlış olacaktır.
Eğer bir sorunun çerçevesi hatalı ise, ona verilebilecek bütün (doğrudan) cevaplar hatalı olacaktır.
Eğer bir sorunun cevap alanı bir mantıksal yere sahip değilse, o sorunun çerçevesi yanlıştır.
Eğer bir sorunun çerçevesi yoksa (yani çerçevesi boş cümleler kümesi ise), o bir soru değildir.