Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Şakir Kocabaş

Şakir Kocabaşİfadelerin Gramatik Ayırımı yazarı
Yazar
9.0/10
31 Kişi
164
Okunma
33
Beğeni
2.177
Görüntülenme

Hakkında

1945 yılında İstanbul’da doğdu. İlk, orta ve lise tahsilini İstanbul’da tamamladı. 1970 yılında İTÜ Kimya Fakültesi’nden mezun oldu. 1972-86 yıllarında Türkiye ve İngiltere’de kimya sanayiinde teknik ve idari görevlerde bulundu. Bu süre içinde bilim ve dil felsefesi çalıştı. 1985’te yayınladığı İfadelerin Gramatik Ayırımı isimli kitabı Düşünce dalında Yazarlar Birliği’nin ödülünü kazandı. 1985-90 yılları arasında Londra Üniversitesi’nde yapay zeka alanında doktora yaptı. . Aynı yıllarda Türkiye’de İlim ve Sanat dergisi ve Hindistan’da Aligarh Üniversitesi tarafından yayınlanan MAASJournal of Islamic Science dergilerinde İslam, bilim ve felsefe konularında makaleleri ve The Qur’anic Concept of Intellect ve Foundations of Scientific Thought in Islam isimli iki küçük kitabı yayınlandı. 1991 yılında Türkiye’ye dönen Dr. Kocabaş halen İTÜUçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Tübitak Marmara Araştırma Merkezi’nde Yapay Zeka Grup başkanlığı yapmaktadır. Kocabaş’ın yapay zeka alanında 15’den fazla uluslararası makale ve konferans yayını bulunmaktadır.
Unvan:
Türk Yazar
Doğum:
İstanbul, Türkiye, 1945

Okurlar

33 okur beğendi.
164 okur okudu.
5 okur okuyor.
193 okur okuyacak.
6 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Biri bana gelse ve hiçbir şeye inanmadığını söylese, derim ki: "Ya neye inandığını bilmiyor (farkında değil), ya da "inanmak" kelimesinin nasıl kullanıldığını bilmiyor.
Marksistlerin yaptığı nedir? 1 Teorik açıklamalara tekel koymaya kalkmak. 2 Teorik terimleri temel inanç grameri içinde kul­lanmak. 3 Yaptıkları bütün açıklamaların hepsini bilimsel (yani teorik) açıklamalar diye gösterme sihirbazlığına kalkmak. Materyalizm, teorik terimleri dinî bir gramer içinde kul­lanma girişimidir.
Sayfa 62 - Gramatik Soruşturmalar-2, II, İstanbul, 2002
Reklam
Yaygın bir gramer hatası; temel inanç sorusuna hipotetik bir cevap aramaya kalkmak. Gene yaygın diğer bir gramer hatası; hipotetik bir soruya (yani hipotetik açıklama gerektiren bir soruya) dinî bir cevap aramaya kalkmak.
Sayfa 15 - Gramatik Soruşturmalar, Küre Yayınları, İstanbul, 2002
"Şu insanların hayat tarzını anlamıyorum" demek "Onların hayat tarzını benimkiyle veya bildiğim bir hayat tarzı ile karşılaştıramıyorum" demektir. Bu aynı zamanda "Onların lisanlarının (ve hipotetik açıklamalarının) temellerini bilmiyorum" demektir.
Eğer biri "Biz bilimsel açıklamalarımızda kendimizi animistik düşünce ürünlerinde kurtardık" demek isterse, ben de ona derim ki: "Bilimsel (hipotetik) açıklamalarına başlar başlamaz, bunların temelindeki 'animistik düşünce'lerinin ürünlerini de birlikte ortaya koymuş olmaktasın.
İnsanımızın Okuma Alışkanlıkları Üzerine Notlar 1
İnsanlar artık daha çok okuyorlar ama yanlış okuyorlar. Neden mi böyle düşünüyorum, buyurunuz: 1. Toplumumuz yavaş yavaş okumaya başlıyor, bunun bir alışkanlık hâline gelmesi okuma fiilinin dinamik bir şekilde, sürece yayılarak, rutin olmasına bağlıdır. 1.1. Maalesef toplumumuz pasif (edilgen) bir okuma anlayışına sahip. Halbuki okuma, yazarın-metnin-bağlamın niyetini çözmek ve çözümlenenle amel etmek (iş yapmak) demektir. Okuma, estetik amaçla yapılmadığı sürece okumadan önceki durumumuzla okuduktan sonraki durumumuz farklı olmalıdır. 2. Üretici dil bilgisinin kavramlarını ödünçlersek, toplumumuz okuduğu metnin yüzey yapısını (surface structure) anlamakta fakat derin yapısına (deep structure) inememektedir. 2.1. Metnin boşluklarına, altmetinlerine inmek için belirli bir metodu (yöntem) takip etmek şarttır. Bu metodun içeriğinde metnin temel argümanının ve argümanı destekleyen öncüllerin "kalitesi" (geçerlilik, ispatlanabilirlik, güncellik vd.) tespit edilmelidir. Bu metodu ilerleyen zamanlarda açacağım. 2.2. Metindeki derin yapıya nüfuz edememek,
Umberto Eco
Umberto Eco
'nun okurun niyeti-yazarın niyeti-metnin niyeti olarak üçe ayırdığı perspektifleri kaçırmaya ve nihayetinde dağınık bir okumaya sebep olur. Şimdilik bu iki tespitle yetinmek istiyorum. İlerleyen zamanlarda yazıyı genişleteceğim. OKUMA ALIŞKANLIKLARI, ARGÜMANLARIN ÇÖZÜMLENMESİ VE METOT ÜZERİNE BİRKAÇ KİTAP: 1.
Düşünmenin Alfabesi
Düşünmenin Alfabesi
2.
Araştırmanın Alfabesi
Araştırmanın Alfabesi
3.
Kitapları Nasıl Okumalı
Kitapları Nasıl Okumalı
4.
Nasıl ve Neden Okumalıyız?
Nasıl ve Neden Okumalıyız?
5.
Yorum ve Aşırı Yorum
Yorum ve Aşırı Yorum
6.
İfadelerin Gramatik Ayırımı
İfadelerin Gramatik Ayırımı
Platon ve Aristoteles
1.
Devlet
Devlet
2.
Sokrates'in Savunması
Sokrates'in Savunması
3.
Kriton
Kriton
4.
Menon
Menon
5.
Euthyphron
Euthyphron
Aristoteles okumadan önce asgari düzeyde klasik mantık öğrenmek gerekiyor. Ardından Aristoteles'in Organon külliyatı okunmalı ki diğer eserlerinde takip ettiği yöntem anlaşılabilsin. 6.
Mantık
Mantık
7.
Düşünmenin Alfabesi
Düşünmenin Alfabesi
8.
Îsâgûcî Mantığa Giriş
Îsâgûcî Mantığa Giriş
9.
Kategoriler
Kategoriler
10.
Kategoriler - Önermeler
Kategoriler - Önermeler
11.
Organon 3 - Birinci Analitikler
Organon 3 - Birinci Analitikler
12.
Organon 4 - İkinci Analitikler
Organon 4 - İkinci Analitikler
13.
Organon 5 - Topikler
Organon 5 - Topikler
14.
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
15.
Poetika
Poetika
16.
Retorik
Retorik
17.
Politika
Politika
18.
Nikomakhos'a Etik
Nikomakhos'a Etik
19.
Ruh Üzerine
Ruh Üzerine
20.
Metafizik
Metafizik
Aristoteles'in bu eserlerini özellikle bu şekilde sıraladım. Eğer yetersiz gelirse önceki paylaşımımdaki felsefe tarihlerinden, David Ross'un
Aristoteles
Aristoteles
isimli eserinden, Alfred Edward Taylor'un
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
kitabından, politika için çeşitli siyaset felsefesi tarihlerinden, poetika ve poetikadaki mimesis kavramı için edebiyat teorisi kitaplarından, Organon külliyatındaki mantık kitapları için bu paylaşım içerisindeki mantık kitaplarından faydalanabilirsiniz. Bunlara ek olarak: 21.
İfadelerin Gramatik Ayırımı
İfadelerin Gramatik Ayırımı
okunduğunda ufuk açıcı bir mantık kitabı olacaktır. Aristoteles kozmolojisi ve biyolojisi için herhangi bir eser koymuyorum çünkü bunlar hem benim ilgi alanım dışında kalıyor hem de aşılmış görüşleri ihtiva ediyor. Yine de Aristoteles'in biyoloji felsefesi için
Ş. Teoman Duralı
Ş. Teoman Duralı
hoca ufuk açıcıdır, ayrıca kozmolojisi için de uzay-zamanın yahut fiziğin tarihini ele alan kitaplar faydalı olacaktır. Buraya filozofların kendinden önceki filozofları ele aldığı kitapları koymuyorum, onlar kendi dönemleri geldiğinde eklenecek fakat
Platon'un Devleti
Platon'un Devleti
gibi kitaplar felsefe bilginiz yüksekse pekâlâ okunabilir. Listenin devamı gelecek, takip edebilirsiniz.
nurullah z.

nurullah z.

@nurullahz
·
18 Mayıs 2022 19:33
"Felsefeye Giriş" Mahiyetinde Olabilecek Bazı Değerli Kitaplar I
1.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
2.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
3.
Felsefe Tarihi
Felsefe Tarihi
4.
Antikçağ Felsefesi
Antikçağ Felsefesi
5.
Felsefe Tarihi 1
Felsefe Tarihi 1
Bu eserler size felsefenin temel disiplinleri, felsefe tarihinin genel perspektifi hakkında basit bir fikir sunar ve Yunan felsefesine giriş yapmanızı sağlar. Daha detaylı okumalar için aşağıdaki eserlere yönelebilirsiniz. 6.
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
7.
Yunan Felsefe Tarihi 1
Yunan Felsefe Tarihi 1
-
Yunan Felsefe Tarihi 2
Yunan Felsefe Tarihi 2
-
Yunan Felsefe Tarihi - 3
Yunan Felsefe Tarihi - 3
-
Yunan Felsefe Tarihi 4
Yunan Felsefe Tarihi 4
-
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
-
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
8.
Sokrates Öncesi ve Sonrası
Sokrates Öncesi ve Sonrası
9.
Aristoteles
Aristoteles
10.
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Bu gönderilerin devamı olacak. Takip edebilirsiniz...
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
167 syf.
·
Puan vermedi
·
2 saatte okudu
Yazar bilimsel tefsir metodunu benimseyerek yaratılışla ilgili ayetleri modern bilimin ışığında yorumlamaya çalışıyor. Ancak bu tarz bir yorum anlayışı Kur'an'ın maksadını açıklamaktan uzak. Çünkü bu anlayışa göre ilk Müslümanlar Kur'an'ı neredeyse hiç anlamamış konumuna düşüyorlar. llk muhatabının hakkıyla anlamadığı bir kitap olarak ortaya konan Kur'an sonraki nesillere hitap eder hale geliyor. Bu açıdan bakıldığında Kur'an'ın indirildiği yıllardan ne kadar uzak dünyaya gelirseniz, Kur'an'ı o kadar iyi anlamış olursunuz çünkü bilim sürekli gelişmektedir. Kendisi de bu durumu itiraf ediyor "İlerde insanlar belki de Kur'an'ın bu özelliklerine şahit olacaklardır." (s. 124) "İnsanların gelecekte uzun süreli uzay yolculuklarına çıkmasıyla bu kelime bir anlam daha kazanacaktır." (s. 154) Bu tarz bir tefsirin en büyük sıkıntısı ise Kur'an'ı bilimin eline bırakmış olması. Bilimin verileri yanlışlanır ve değişir. Oysa ki Kur'an'daki hakikatler zamana göre değişmez. Yazar kitabın adını yaratılış koyuyor ancak sayfalarca kıyametle ilgili ayetleri aktarıyor. Üstelik aktardığı ayetleri de kimi zaman hiç yorumlamadan geçiyor. Kitabın olumlu yanı, yazar bir bilim adamı olduğu için ayrıntılı bilimsel veriler ortaya koyması. Kainatı Allah'ın kitabı olarak gören bir dinin mensupları için bilimin verileri insanı tefekküre sevk eden ayetler olmalı. Bu açıdan aktarılan bilimsel veriler faydalı. Dediğim gibi, bu bilimsel verilerin bağlamları Kur'an olmasa kitap çok daha kıymete haiz olacak.
Kur'an'da Yaratılış : Uzayların ve Maddenin Yaratılışı
Kur'an'da Yaratılış : Uzayların ve Maddenin YaratılışıŞakir Kocabaş · Küre Yayınları · 201517 okunma
95 syf.
·
Puan vermedi
İfadelerin Gramatik Ayırımı, anlaması zor olduğu kadar anlatması da zor bir kitap. Şakir Kocabaş ifadeleri belirli bir kategorilendirmeye tabi tutuyor. Yazarın özgün olarak geliştirdiği bu kategorilendirmeyle altını çizdiği nokta; bilimsel tartışmalar zemininde yapılan büyük bir hatanın sonucudur. Kocabaş, tartışma anında anlatılmak istenen ifade veya kavramların farklı kategorilerde olmalarına rağmen birbirine karıştırıldığını böylece ortaya bir problematiğin çıktığını söylüyor. Yazar bilimsel teorilerde doğru veya yanlış demenin yerine uygun veya yerinde değil demenin daha doğru olacağını ayrıntılarıyla tartışıyor. Konunun yabancısı olmayan okurlar için önemli bir kaynak olan kitap, verdiği örneklerle de okuyucu nezdinde konunun aydınlanmasına yardımcı olacaktır. En başta söylediğim anlatması da okuması da zor olan kitabın tek seferde benimsenmesi zor. Kitabın bir kaç kez okumak ve ek okumalarla da desteklenmesi gerekiyor.
İfadelerin Gramatik Ayırımı
İfadelerin Gramatik AyırımıŞakir Kocabaş · Küre Yayınları · 200290 okunma
157 syf.
·
Puan vermedi
·
3 günde okudu
Yazarın temel iddiası: İfadelerin gramatik ayırımları vardır. Bu gramatik ayırımlar farklı varlık düzeylerine karşılık gelir. Çoğunlukla gramatik ifadelerin ayırımına dikkat edilmediği için temel inanç önermeleri, hipotetik önermeler, teorik ifade biçimleri, ampirik tasvir tümceleri birbirine karıştırılmaktadır. Ifadelerin gramatik ayırımına dikkat edildiğinde birbiriyle çelişiyor gibi görünen dini ve teorik önermelerin kolaylıkla farklı kategorilere ait içerimlere sahip olduğu farkedilecektir. Bu iddiasını, önemli felsefi-bilimsel problemlere uygulayarak temellendirmiş. Fakat yazar, ontolojik olarak ayrıştırdığı gramatik ifadelerin birbiriyle ilişkisi problemine dikkat çekmiyor. Bu kategorilerin ardındaki ontik zemini tartışmıyor.
Anlamlılık Üzerine
Anlamlılık ÜzerineŞakir Kocabaş · Küre Yayınları · 201416 okunma