Alperen Ünsal

Alperen Ünsal
@AlperenUnsal
14 Ekim 2005
8 okur puanı
Kasım 2022 tarihinde katıldı
İran'da Babizm hareketine karşı am.ansız bir savaş yürütülür, Bab ve aralannda yetenekli kadın yazar Tahira'nın da bulunduğu taraftarlan yakalanarak idam edilir (kadının örtünıneden kurtanlması, bu hareketi kadınlar için çekici kılar) . "Bir" anlamına gelen vahd sözcüğünün ebced değeri 1 9 olduğu için, bu rakam Babizm'de özel bir anlam ifade eder.
Sayfa 105
Reklam
Huriifi tarikatının en büyük temsilcisi canice katledilen Türk şairi Nesimi'dir (ö. 1417). Daha sonralan Huriifi görüş­ ler kısmen Peygamber ailesinin sahip olduğu öne sürülen gizli bilim cifir (Kuran ayetlerindeki rakam ve harflerin ustaca hesaplanarak, bundan gelecekle ilgili anlam çıkarılması ile birleştirilir.
Sayfa 104
1094 yılında Halife Müstansır'ın ölümünden sonra Fatımi saltanatı bölünür; Mısır halkı Müstansır'ın oğlu Mustali'nin peşinden gider, böylece gerçek veliaht Nizar kaçmak zorunda kalır. O ve küçük oğlu, Hasan Sabbah tarafından İran'da Alamut Kalesinde korunma altına alınırlar. Haşhaşiler olarak ün salan, efendilerine sonsuz bağlı, siyasi cinayetler işleyen ve bunu yaparken çoğunlukla gözleri kapalı ölüme giden "acımasız suikastçılar" burada yetişir; Avrupa dillerinde suikastçı anlamında kullanılan "assasin" sözcü­ ğü "hassasiyün"dan (haşhaş yiyenler) gelir
Sayfa 102

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Yeni Platoncu ve gnostik fikirlerle birleş­ tirerek, mikrokosmos (küçük evren) olarak nitelendirdikleri, insanın evrim sürecini öğretirler. Bu tannsal varlıktan başlayarak, evrensel akıl, dünyevi ruh, beşeri akıl ve karanlığa doğru alçalarak kademe kademe devam eder. İnsanın doğa ve dünyadaki tüm etkilerden kurtulduktan sonra gideceği yer olan öteki yaşamın, bu dünyanın değişim sonucu ortaya çıktığı ileri sürülür. İyiler, saf ve temiz bir katmanda yaşarken, kötüler ay altı aleminde durmadan dinlenmeden, boş boş dolanıp durur. Bu görüşteki bir grubun Kuran'ı harfi harfine yorumlamatnış olması elbette çok doğaldır. Karmatiler ve Yedi İmamlar Şiiliğini benimseyen diğer gruplara boşuna Biitıniler, yani Hiç gerçekle ilgili olaniarn denmez, çünkü onlar karmaşık yorumlama yöntemleriyle öğrencilerine kutsal kitabın içsel ger­ çeklerini gösterir
Sayfa 101
765 yılında ölen İsmail'in öğretisinin esas alındığı Yedi İmamlar Şiiliği, zaman zaman ortaçağ İslam dünyasının huzurunu kaçırır. Burada da gruplar arasında farklılıklar vardır: İsimlerini kuruculan Hamdan Karmat'tan alan Karmatiler, İsmailiyye mezhebine ait bir alt gruptur. Son imam olarak İsmail'in oğlu Muhammed'i tanırlar. Komünizmin islama bir çeşit yansıması olarak kabul edilen Karmati öğretisi 9. yüzyılda Küfe'den başlayarak, Arap çölüne, Al Ahsa'ya doğru yayılır. 930 yılında KarmatHer Kıibe'deki kutsal siyah taşı kaçırınayı ba­ şanrlar; tam yirmi iki yıl sonra taş tekrar yerine getirilene kadar hac trafiği durdurolmak zorunda kalır.
Sayfa 100
Reklam
Reklam
83 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.