Yaşar Kemal... Kendisi benim gözümde döneminin en iyi toplum bilimcisi konumundadır. Anadolu insanını en iyi tanıyan kitaplarında en iyi şekilde anlatandır. Buna bağlı olarak 'Bu Diyar Baştanbaşa' serisi Anadolu'yu, Anadolu insanını, Anadolu tarihini, gezdiği şehirlerin eksiklerini fazlalarını ve kendince çözümlerini yansıttığı bir kitaptır. Yaşar Kemal'in 1951-1963 yılları arasında Cumhuriyet Gazetesi'nde yayımlanan röportajlarının derlendiği kitabın bence birçok özelliği de var. Kitap öncelikle Anadolu toplumunu daha iyi tanımanıza yardımcı oluyor. Betimlemeler ve cümleler ile (özellikle kendinizi 1950'li veya 60'lı yılların içinde hayal ederek okuduğunuzda) o ana gidiyorsunuz. Yaşar Kemal kelimeleri ile sizi o dönemde yaşatıyor resmen. Üstü başı yırtık, başında kasketi olan, evini nasıl geçindireceğini düşünen o işsiz adam gözünüzün önüne geliyor. Kitabın ilk bölümü Diyarbakır'ı baz alarak konuşursak eğer; insanların ıstırapları, yaşadıklarını, devleti, sanayileşmeyi bile gözünüzde canlandırabiliyorsunuz. Bir şehir nasıl gelişiyor? İnsanlar bu gelişmeden nasıl etkileniyor? Göçmenler, işsizler... Anadolu'da değinilecek çok konu var. Yaşar Kemal ise bu konunun tam kalbine dokunmuş. İnsanlara...
Uzun lafın kısası biraz tarih, biraz sosyoloji, biraz gerçeklik seviyorsanız birazda Anadolu'nun gerçek yüzünü görmek istiyorsanız bu kitap tam size göre...